ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bozaeus i Granhult och Näshult  (läst 368 gånger)

2001-11-06, 17:41
läst 368 gånger

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Enligt Växjö stifts herdaminne var Jon Persson Bozeaus under mitten av 1600-talet först komminister i Granhult och sedan kyrkoherde i Näshult. Känner någon till hans första hustrus namn?  
 
Hälsningar Nichlas Malmdahl

2001-11-07, 13:07
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jon Persson Bozaeus (Bosaeus)[vanligen kallad Jon Petri)  var komminister i Granhult (Nottebäck pastorat, Uppvidinge härad) åtm. (1640)-(1644). Blev kyrkoherde i Näshult 1654. Bodde i Kyrkotorp, Granhult sn åtm. 1642, sedan i Granhults by. Hans första hustru hette Britta Håkansdotter (nämnd med fullständigt namn i mtl 1642; levde 1646). En dotter Anna Jonsdotter nämns i mtl åtm. 1643-(1647).
 
Mvh  
Niclas R.

2001-11-09, 08:27
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
1) Varifrån kom den småländska Bozaeussläktens namn?  
 
Eftersom jag intresserat mig för den norrländska prästsläkten Bozaeus, så har jag sett uppgiften i Växjö, men glömt den.  
 
2) Fanns det någon Bozaeus i smålandssläkten som kan ha fått barn i slutet av 1600-talet?  
Jag söker fadern till Eva Maria Bozaea gift 1716 på Gotland!
 
När det gäller den norrländska släkten finns bara lösa spekulationer i Olof Bromans verk Glysisvallur (om jag minns rätt).
 
Det finns ju i Svenksa Släktkalendern även en uppländsk Bosaeus-släkt från Bogärde i Harbo, Västmanlands län (Upplands landskap)!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna