ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bondekomiker Jödde i Leabu alias John eller Johan Ahnberg  (läst 1253 gånger)

2003-02-16, 22:06
läst 1253 gånger

Lisbeth Göransson

Finns det någon, som känner till bondekomikern Jödde i Leabu. Han uppträdde i slutet på 1800-talet, kanske in på 1900. Han bodde i Jönköping och jag vet, att han var i Jönköpings stadspark.Han hette John eller Johan Ahnberg. Jag skulle bli väldigt glad för minsta upplysning.  Hälsningar
Lisbeth Göransson

2003-02-17, 15:39
Svar #1

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jag har ett vykort med Gödde. det är utgivet av Yngve Magnor förlag i Jönköping, troligen på 60-talet. Baksudestexten lyder: Gödde i Leabu. Komiker från Jönköping. Ahnberg. Själv har jag inget som helst minne av honom och han tillhör inte heller de original som mina föräldrar berättade om.
Mvh, Lars
 

2003-02-17, 19:53
Svar #2

Lisbeth Göransson

Tack Lars för kortet på Jödde. Han är troligtvis bror till min mammas farmor.  
Mvh Lisbeth

2003-02-17, 21:54
Svar #3

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jag gjorde en söknin med google på jödde i leabu  och hittade då:
http://hem.passagen.se/minata/bild_19_sep.html
Mvh, Lars

2003-02-21, 18:21
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Lisbeth!
 
Enligt Uno Myggan Ericsons ”På nöjets estrader”, Bonniers 1971, så föddes John Ahnberg dvs 'Jödde i Leabu' år 1866, då familjen tillfälligt befann sig i byn Leaby utanför Tidaholm. Annars hörde familjen hemma i Jönköping där fadern hade smedja och bl a tilverkade tändsticksmaskiner.
 
Som ung utlärd mekaniker började John arbeta på Atlas Diesel i Stockholm och via en gemensam bekant kom han i kontakt med 'Gödde i Göljaryd',  en legend bland bondkomiker.
 
Efter att ha flyttat tillbaka till Jönköping gick John in i ett amatörteatersällskap och spelade bl a 'Löparnisse' i Värmlänningarna.Ev var det där han fick blodad tand som bondkomiker.
 
Han tog sig namnet 'Jödde i Leabu' efter  födelsebyn och uppträdde på Skansen 1911-14, och även på Liseberg men såg väl mest på bondkomiken som hobby.
 
Hanns naturliga dialekt var småländska, men som komiker taade han en bred västgötska. Han dog i Jönköping 1933.
 
Han förekommer på bild hos 'Myggan' f ö samma bild som i inlägget ovan.
 
Mvh
 
Rolf L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna