ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anny, Ekhult  (läst 1043 gånger)

2006-03-17, 10:16
läst 1043 gånger

Jenny Acevedo

Hej!
 
Fört vill jag be om ursäkt för jag har lagt in nedanstående inlägg också under någon annans inlägg. Det blev fel och jag har inte hittat någonstans att deleta det. Jag är helt ny på denna sida. Dock såg jag att ingen svarat där sedan 2004 så jag testar med ett eget.
 
Hej!  
 
Jag ser att många skriver om Ekhult. Jag tror att min mormor bodde där med sina syskon och föräldrar men undrar nu om man kan kolla det. Min mormor hette Anny, dotter till Carl Svensson. Hennes bröder hette Axel, Robert och Theodor och hennes systrar Jenny och Signe.  
 
Finns det några företeckningar på detta? Och var ligger gården?  
 
Tack på förhand!

2006-03-17, 12:17
Svar #1

Linda Bjelkendal

Hej Jenny!
Har du några födelseuppgifter på din mormor Anny eller hennes far Carl? Vad hette Anny i efternamn? Var bodde hon när hon dog?

2006-03-21, 07:57
Svar #2

Jenny Acevedo

Hej!
 
Jag skall ta reda på mormors födelsedatum men tills dess så kan jag säga att alla barnen hette Carlsson i efternamn förutom Robert. Han sa att han tog namnet Svensson när han emigrerade till USA.  
 
Min mormor fick efternamnet Litwin, efter min morfar, på sin dödsbädd men vi vet inte om de verkligen hann gifta sig.
 
Tusen tack för all hjälp!

2006-03-24, 09:03
Svar #3

Jenny Acevedo

Hej igen!
 
Har inte fått min mormors födelsedatum än men dock två av hennes syskon. Det stod:
 
Robert Fritz Svensson  
F: 30 maj 1901
D: 04 augusti 1984
 
Signe Carlson (vi vet inte om det skall vara ett eller två s i Carlson för det står olika här och var.)
F: 17 december 1906
D: 28 mars 1985
 
Hoppas detta hjälper lite!
 
Mvh//Jenny

2006-03-24, 13:56
Svar #4

Jenny Acevedo

Hej igen!
 
Glömde skriva att hon bodde i Eskilstuna sista åren och är begravd där.
 
Vi har också hittat ett papper där de stavat hennes namn Annie istället för Anny men vi säger Anny.
 
Mvh//Jenny

2006-03-24, 14:58
Svar #5

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Hej Jenny.
I Sv. dödbok hittar jag följande:
Carlsson Anny Arvida född 3 aug 1908 i Markaryd
död 10 dec 1952 i Eskilstuna.
ogift
 
När jag tittar i sv. ortnamn så står det om Ekhult: samlad bebyggelse 6,9 km so om Timsfors.
Gerd

2006-03-24, 18:18
Svar #6

Linda Bjelkendal

Hej Jenny!
När jag började gå igenom husförhörslängden 1891-1900 för Ekhult så hittar jag en familj som eventuellt kan stämma in på din beskrivning. Nu finns det ju ingen som helst garanti då jag inte har några bekräftade namn eller datum, men i det stora hela så stämmer det ändå.
 
Far: Karl Svensson, född 1863-03-02, Götaryd
Mor: Ingrid Persson, född 1866-01-02, Wirestad
Barn:
- Axel Theodor, född 1896-01-22
- Robert William, född 1898-03-17, död 1899-08-24
- Jenny Mathilda, född 1900-03-13
 
Du kan väl leta vidare lite och se om något av namnen eller datumen stämmer?

2006-03-24, 18:52
Svar #7

Linda Bjelkendal

Rättelse. Födelseåret på Karl ska vara 1862 enligt HFL.

2006-03-27, 16:15
Svar #8

Jenny Acevedo

Hej!
 
Se mina datum ovan för Robert och Signe iaf. Det är alltså min mormors bror och syster.
 
Robert Fritz Svensson  
F: 30 maj 1901  
D: 04 augusti 1984  
 
Signe Carlson (vi vet inte om det skall vara ett eller två s i Carlson för det står olika här och var.)  
F: 17 december 1906  
D: 28 mars 1985  
 
Mvh//Jenny

2006-03-27, 19:38
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Det ser ut att vara rätt familj som Linda hittat. I KGF:s databas, som upptar födda i Markaryd till och med 1904, finns även följande barn till hemmansägare Karl Svensson och Ingrid Persson:
 
Fritz Robert f. 1901-05-30
Gustaf Sanfrid f. 1904-09-04
Båda födda i Ekhult Södregård.
 
Karl Svensson och hans tvillingsyster Nilla  föddes 1862-03-02 i Göteryd. Föräldrarna var  torpare Sven Nilsson och Gustafva Carlsdotter, 34 år, bosatta i Bremeslid under Bårshult Mellangård.
 
Ingrid Persson var född 1866-01-02 i Virestad, dotter till backstugusittaren Persson Håkansson (förnamn saknas, kan vara ett avskriftsfel) och Maria Månsdotter, 41 år, Nävanshult, hänvisning till hfl sid 821.    
 
Hemmavarande sonen Karl Svensson i Burhult Mellangård, Göteryd, och hemmadottern Ingrid Persson i Nävanshult, Björkholmen, Virestad, vigdes i Virestad 1895-04-06.
Hälsar vänligen
Maud

2006-03-29, 13:01
Svar #10

Jenny Acevedo

Hej!
 
detta är väldigt interessant. Tack till alla!
 
Undrar dock hur det kommer sig att Linda skriver Robert William och Maud, Robert Fritz men också att det Linda skriver är rätt. Det jag vet är att Robert hette Fritz i mellannamn och dog 1984. Är det fortfarande samma familj men att det blivit fel?
 
Går det att få fram den info du fått om Robert, Maud, till alla hans syskon inkl min mormor?  För det som förbryllar mig är att vad jag trodde var syskonen dessa: Axel, Anny, Jenny, Robert, Signe och Theodor. Vet inte vem Gustaf är alls!
 
Varierar också stavningen på Karl mellan skrifter för vi har där det står Carl och därför blev efternamnen Carlson för barnen.
 
Kan man få tag på kartor över dessa gårdar? och vad betyder backstugesittare?
 
Än en gång! Tusen tack för all hjälp!
 
Mvh//Jenny

2006-03-29, 18:44
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Det är inget konstigt med att två söner fick namnet Robert, eftersom den äldre dog innan den yngre föddes. Förr var det mycket vanligt att man gav ett barn samma namn som ett man förlorat. Även Gustaf Sanfrid kan ha dött tidigt, eftersom du inte hade några uppgifter om honom.
 
De syskon du nämner var väl alla födda efter 1904, så de finns inte i KGF:s databas. Du får gå till Markaryds församlingsböcker och födelseböcker för att få deras födelsedata.
 
Ja, stavning av en persons namn kan variera i källorna.
 
Kartor, även äldre, går att få tag på från bland annat Lantmäteriet.
 
SAOB: Backstuga  
BETYDELSE: på eller i (skogs) backe anlagd stuga eller bostad; särskilt om mindre bebyggd lägenhet som anlagts på annans egendom (i synnerhet å allmänning) och för vars invånare jordbruk icke är den huvudsakliga inkomstkällan (jfr TORP); mindre, tarvlig bostad på landet; stuga, koja; ofta med ett visst bibegrepp av missaktning; ngn gg användt om bostad nedgrävd i en kulle eller sluttning.
Hälsar vänligen
Maud

2006-03-31, 15:42
Svar #12

Jenny Acevedo

Hej igen!
 
Finns församlingsböcker på nätet och kan även jag komma åt denna KGF databas?
 
Om ni har direktlänkar till något av det jag nämnde klistra gärna in dem!
 
Tack
 
Jenny

2006-04-01, 16:10
Svar #13

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Jenny,
husförhörslängder/församlingsböcker och andra kyrkböcker är för en del församlingar och för varierande antal år tillgängliga på nätet om man skaffar abonnemang på Genline och/eller SVAR (Riksarkivet). Det senare tillhandahåller dock för närvarande inte Markaryds födelseböcker efter 1895, om Genline gör det känner jag inte till.
 
Cd-skiva med KGF:s databas kan beställas från Kronobergs Genealogiska förening (kräver medlemskap, se www.genealogi.se/kgf/index.htm)
 
Mikrokort är alternativet om du inte vill betala för ett nätabonnemang som i dagsläget är långt ifrån heltäckande. Närmaste större kommunbibliotek tillhandahåller läsapparater och hjälper även till med lån av mikrokort från SVAR.
 
Eftersom jag antar att du är nybörjare inom släktforskning rekommenderar jag också att du läser Så börjar du släktforska, se Rötters förstasida, samt någon av de böcker som nämns där.
Hälsar vänligen
Maud

2006-04-02, 13:18
Svar #14

Iréne Albinson

Hej Jenny! Gå in på www.genline.se och klicka dej fram till Kronobergs län och Markaryd.Då ser du vad som är inlagt Födde 1895 är sannolikt i statistiska centralbyråns arkiv och är då markerat med sc.
Kartor kan du efterhöra på lantmäteriet.se och sök på historiska kartor. Jag har fått tag på från 1700 och 1800-talet. De är inte gratis, det är ej heller genline men du ser priser på sidan. Har du kollat om det finns släktforskarförening i din närhet?
Lycka till
mvh Iréne

2006-07-13, 15:34
Svar #15

jenny

Hej igen!
 
Om bara någon vecka skall jag bila ner till Ekhult Södregård men ser att det är ganska stort. När jag tittar i papper hemma så står det inte mer än så. Kan man på något sätt se vilket exakt hus de bodde i, ungefär som en adress?
 
Tack på förhand!
 
Jenny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna