ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allbo härads domböcker  (läst 477 gånger)

2002-11-19, 15:15
läst 477 gånger

Y Samuelsson

Finns det någon som har tillgång till Allbo härads dombok för året 1835?
Jag har en Magnus Håkansson, född 1817 i Urshult, men bosatt i Truvedstorp i Västra Torsås, som enligt husförhörslängden år 1835 döms för stöld.
Även hans styvfar Gunnar Månsson har en anteckning efter sig som skulle kunna tyda på något klammeri. Det skulle vara roligt om man kunde få veta vad det är som Magnus har stulit, och även från vem.
MVH Ylva Samuelsson.

2002-11-20, 19:13
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Hej Ylva
De hade stulit päron, Gunnar Månsson, Jonas Håkansson, Magnus Håkansson i Truvedstorp och Peter Johansson i (Horsakulle ?) var anklagade för att ha stulit 8 - 10 skäppor päron och samtidigt brutit ned en stor gren, detta skall ha skett i Hulviksbergs trädgård natten mellan den 9 och 10 september 1835. Gunnar blev frikänd i brist på bevis, de övriga tre fick böta det tredubbla värdet av frukten. Hade de ej medel till böterna skulle de få slita ris.
Stig-Ove Wisberg

2002-11-21, 08:34
Svar #2

Utloggad Ylva Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 10:21
    • Visa profil
Tack Stig-Ove!
Oj, det hade jag inte väntat mig, att det skulle vara PÄRON som de hade stulit...
Jättemånga tack till dig för att du hjälpte mig med detta. Med Vänlig Hälsning, Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna