ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2010  (läst 3200 gånger)

2009-05-06, 11:57
läst 3200 gånger

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej!
Jag har gott om fattiga drängar från Vislanda bland mina anor. Det Du beskriver har funnits också i min släkt. Barnen blev fosterbarn i en annan gård, när deras mamma dött och pappan gift om sig. Det står också att barnen ägde den tidigare gård de bodde på. Genom en tidigare diskussion på Anbytarforum fick jag veta att avvittring var ungefär detsamma som bodelning. Och i bouppteckningen redogörs noga för hur det gått till.
 
Jag har antagit att fosterbarnen kunde betala för sitt uppehälle på den nya gården. Sönerna kunde också utbilda sig. Båda blev organist och folkskollärare. Varför pappan lämnade iväg sina barn som fosterbarn vet jag inte. Kanske ville inte nya frun dra försorg om dem.
 
Hälsningar Monika W

2009-08-11, 20:00
Svar #1

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Vad kan man lita på?
Den 22 juni 1758 avlider Anders Sigfridsson i Skörda enligt dödboken för Vislanda CI:2 p 474. Men enligt Allbo häradsrätts bouppteckningar FIIIa:2 p 707 hålls bouppteckning efter den avlidne Anders Sigfridsson i Skörda redan den 8 januari 1758.
Det senare tyder ju på att han avled redan 1757!  
Någon som sett något liknande?  
Och hur bör jag förhålla mig till de olika uppgifterna om Anders död?
Mvh, Anni

2009-08-12, 00:36
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Anni!
Jag litar mer på bouppteckningens uppgifter än på dödbokens. Kanske förde prästen anteckningar på lösa blad och renskrev dem sedan i dödboken, och då kunde Anders Sigfridsson ha sorterats in under fel år. Men om Anders dog den 22 juni, så dröjde det ovanligt länge, mer än ett halvår, innan bouppteckningen hölls.
Å andra sidan kan man tänka sig att bouppteckningsskrivaren (vilket ord!) i början av 1759 satt kvar i gamla vanor och skrev 8 jan 1758. Men då borde han inte ha skrivit att bouppteckningsmännen förordades den 9/11 1757.
Själv har jag nöjt mig med att ange Anders dödsår som 1757 enligt bouppteckningen, och sedan har jag redovisat de olika uppgifterna i en fotnot. Nu funderar jag på att inte ange något dödsdatum alls utan bara hänvisa till fotnoten.
 
Hälsningar
Ingegärd

2009-08-12, 07:46
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anni, jag skrev ett inlägg igår som jag raderade i efterhand eftersom jag blandade ihop uppgifter och blev själv konfunderad och behövde mer tid för analys av fallet. Först vill jag säga att jag i förstone skulle hålla med Ingegärd, bouppteckningen är ett juridiskt upprättat dokument (som dock upprättades av lokala nämndemän med alla de möjligheter till fel och misstag dessa kunde göra sig skyldiga till ***) och denna handling borde i regel ha företräde eftersom kyrkboksnoteringarna (C-serien) upprättades i efterhand utifrån lösa kladdlappar eller utkast, ibland ur rena minnet, med alla de fel och konstigheter som då kunde uppstå (läs, tolknings- och minnesfel). Vi luras väldigt ofta av att kyrkboksskrivaren var prästen, men uppgifterna kunde likaväl komma ifrån klockaren eller någon betrodd kyrkvärd.  
 
För att återgå till Anders Sigfridsson i Skörda så finns det en bra källa som oftast förbises och det är mantalslängderna (som dock för flera år är ofilmade, men finns åtminstone för trakten 1746ff i regel för varje år i Vadstena landsarkiv - en filmning som kanske KGF kunde få till stånd via Arkiv Digital?). Dessa upprättades i regel i slutet av det år uppgifterna skulle gälla, dvs 1758 upprättades i decmeber 1757. Av dessa skattelängder ser vi följande:
 
mtl 1757 [sockenlängden odaterad, men extraktsammanställningen å s 76 [SVARbild 76] är för hela Allbo härad daterad 20 dec. 1756]
Siörda lillegård 1/4 Anders Sigfridsson + hustru, dotter Sara
 
mtl 1758 [sockenlängden odaterad, men Allbo härads extrakt [s 139; SVAR-bild 88] är daterad 20 dec. 1757]
Siörda lillegård 1/4 mtl *Anders Zigfridsson + hustru , dotter Sara
 
mtl 1759 [odaterad, men mtl upprättades i regel i slutet av föregående år; jfr extraktsammanställningen å sidan 139 - Allbo härads uppgifter daterades till 12 dec. 1758]
Skiörda lillegård 1/4 mtl Änkan Karin , dottrar Sara och Märta  
 
Av mantalslängden kan vi nu dra slutsatsen att Anders Sigfridsson var i livet 20 december 1757, men död före 12 dec. 1758.  
 
***  nu har jag inte det uppgivna dödsdatumet ifrån bouppteckningen aktuellt men vill minnas att det var satt före december 1757 - detta borde ge att det faktiskt, trots allt, är kyrkboksuppgiften som stämmer och att bouppteckningen är fabricerad i efterhand och att däri finns felaktigheter.

2009-08-12, 22:31
Svar #4

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Tack Ingegärd och Niclas. Jag tror att jag behåller dödbokens notering för Anders död, med stöd av det du Niclas tagit fram ur mantalslängderna (tack för det) och sedan får bouppteckningings uppgifter finnas med i en fotnot (något dödsdatum för Anders finns inte upptaget i bouppteckningen).
 
Kanske var det som du tror Ingegärd att den som skrev ner bouppteckningen var kvar i det gamla året och att han skrev fel, och även om han upptäckte felet så lät han det bero för att inte förstöra sin vackra textning. Det var ju inte så lätt att ändra när man skrev med bläck.  
 
Mvh, Anni

2009-08-12, 22:59
Svar #5

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
Det där var intressant. Det finns inget uppgivet dödsdatum i bouppteckningen, men bouppteckningsmännen förordnades den 9 nov 1757, så då borde ju Anders vara död.
Det stämmer att man ofta glömmer bort mantalslängderna för de tider där det finns kyrkböcker. Nu börjar jag fundera på om det finns kyrkoräkenskaper för Vislanda 1757 - 58. Kyrkan brukade ju få en gåva i testamente. Finns det någon, som har tillgång till räkenskaperna och kan kolla?
 
Hälsningar
Ingegärd

2009-08-13, 08:27
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Aha, det var förordnandet den 9 november 1757 som jag trodde i minnet var dödsdatumet - visste att det var ett tidigare datum omnämnt i alla fall. Anders Sigfridsson torde ha levt den 20 dec. 1757 då Allbo härads extrakt sammanställdes - även om själva sockenlängden troligen uppgjordes tidigare så var det inte så tidigt som den 9 november och slutsatsen blir att bouppteckningens dateringar är helt felaktiga. Står det inte något annat datum mer inne i bouppteckningen också, när barnen samlades (taget ur minnet) ?
 
Vislanda kyrkoräkenskaper finns och heter Vislanda LIa:2 (1720-1764), det finns även en volym LId:1 (1733-1875; även odaterade) med verifikationer till räkenskaperna. Dessa båda volymer finns på landsarkivet i Vadstena och är ofilmade. De borde absolut filmas och kanske kan Arkiv digital göra detta. Räkenskaperna ger ju ofta dagen då testamenstpengar betalts, vilket gjordes i anslutningen till en persons begravning. Vislanda kyrkobok är tyvärr inte alltid korrekt kan jag meddela efter många års forskning i denna socken- och räkenskaperna kan ge kompletterande upplysningar.

2009-08-13, 21:08
Svar #7

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Inga andra datum kunde jag finna i bouppteckningen eller den följande fördelningen 30 mars 1758.
Förordnandet borde vara infört i Allbo höstting. Vilket år? 1757 eller 1758.
 
Mvh/Rune

2009-08-14, 00:05
Svar #8

Utloggad Anni Niklasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-05-26, 10:53
    • Visa profil
Jag tror att du löst gåtan Rune. Jag slutade läsa där bouppteckningen slutade och vände aldrig blad (om man nu kan göra det digitalt)och har därmed först nu fått syn på bodelningsdokumentet(FIIIa:2 p 713). Det är daterat 30 mars 1759, inte 1758. Det är väl inte troligt att bodelningen sker över ett år efter bouppteckningen, eller?  
 
Jag har jämfört bouppteckningen efter Anders med bouppteckningen efter hans hustru Karin Olofsdotter från den 11 oktober 1759 (hon dog enligt dödboken den 9 augusti 1759) (FIIIb:1 p 48) för att se om jag kunde hitta några ledtrådar där, det gjorde jag inte. Där emot kan man se att fastighetspriset för gården Lilla Skörda tycks rasat i höjden mellan de två bouppteckningarna, från 500 (Daler silvermynt?) till 900. Kan det stämma eller rör det sig även här om en felskrivning?  
 
Jag hoppas som du Niclas att Arkiv digital kommer att göra fler av arkivalier från Kronobergs län digitala, det underlättar onekligen sökandet.  
 
Hälsningar, Anni

2009-08-28, 12:41
Svar #9

Utloggad Marcus Wallmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-09-08, 17:56
    • Visa profil
Hej,
Jag vore tacksam över information om Karl Emil Olofsson född mar 21 1886 Ekenäs, Vislanda, Kronoberg. Är Ekenäs en gård? Han blev banvakt och bodde på Grimslöfsstation enligt KGFs databas. Gifte sig i Vislanda (26år gammal) med JENNY KRISTINA HÅKANSSON (alt. Håkansdotter)som bodde i Moshult tidigare. Jag skulle gärna också få uppgifter om Jenny tror att hon föddes 1885 och dog 1986 (101år).
Med vänlig hälsning
/Marcus W

2009-08-28, 14:54
Svar #10

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Marcus!
Karl Emil Olofsson f.21/3 1886 var son till Olof Magnusson och Ingrid Jonsdotter i Ekenäs, Vislanda. Enl.hfl AI:17 var Olof M. född 1838 i Skatelöv
o.h.h.1845 i Vislanda. Olof Magnusson dog 7/9 1886.
Följ.barn finns noterade i den här hfl från 1877-85 GID: 858.30.63000
Emma Christina f.1867
Maria f.-72
Magni f.-77
Sven Johan f.-80
I vigselnotisen för Karl Emil Olofsson och Jenny Christina Håkansdotter står noterat att hon föddes 12/12 1884 i Vislanda, och en titt i födelseboken därifrån säger att hennes föräldrar var Håkan Olsson och Christina Magnidotter i Glimminge, Vislanda.
Familjen finns i hfl AI:19  858.33.38200   för 1886-91
 
Mvh
Solvig

2009-08-28, 15:00
Svar #11

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej igen!
Ser nu att du undrade över om Ekenäs var en gård. Har ingen lokalkännedom, men skulle förmoda att så var fallet. I hfl finns två gårdar (hushåll) upptagna under namnet Ekenäs.
 
Mvh
Solvig

2009-10-17, 01:57
Svar #12

Utloggad Carla Tweeton

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 03:33
    • Visa profil
Sven Johan Andersson Ståhl was born in Markaryd on 12 Dec. 1851.  He died in Vislanda on the 3  Nov. 1929.  He was married to Carolina Carlsdotter Fridlund.  She died Jan. 7, 1933.  They had these children that remained in Sweden as far as I know.  
 
Johan Ander Ståhl  died 1955
Selma Christina  married ? Pettersson
Anna Johanna married Alfred Karlsson; she died 1969
Hanna married Nils Jonsson; she died July 22, 1979
Karl Ivar Fritof  born 1894 - nothing further known.
 
The other 4 children emigrated to the US, living in North Dakota and  
Seattle, Washington.
 
I would like to know where the parents , Sven and Carolina Ståhl are buried.  I have been told there is more than one Vislanda so I'm not sure if this is the right area to write.  Thank you,
 
Carla Tweeton
Fergus Falls, MN USA

2009-10-17, 11:29
Svar #13

Utloggad Ivar Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 523
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 17:10
    • Visa profil
Carla,
This is the correct parish, i.e. Vislanda, Kronobergs län. Karolina died in Vislanda 1932-06-21. Most probably they were buried in Vislanda.
Regards Ivar Gustavsson

2009-11-22, 22:45
Svar #14

Utloggad Björn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 16:55
    • Visa profil
Hej. Är det någon som har underlag för när Ingrid Lena Andersdotter född 1845-01-21 Öja
och/gift med Nils Peter Melin född 1843- 11-25 Lönshult Vislanda dog?
Sist sedda på Vislanda AI:20 1891-1899 sid 370 bild 361/479 GID 858.34.36100.
Paret gifte sig 1897-05-22 och bodde Björkelund Brånan Vislanda.
De bör levat en bra bit in på 1900-talet.
Björn Jonsson

2009-11-23, 07:19
Svar #15

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Björn.
 
Enlligt KGF databas, dör hon 19310307, i Björkholmen Brånan. Hon står som änka vid dödsfallet.
 
Mvh Åke.

2009-11-23, 18:51
Svar #16

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej igen Björn.
 
Såg nu att du sökte dödsdatum för Nils Peter också. Han dog 19160815 i Björkelund, enligt samma källa.
 
Enligt Vislanda Blädingeboken del III s 142, sålde Ingrid Lena torpet Björkelund 1917, till sin bror Karl Andersson o hh Helena.
 
Åke

2009-11-28, 21:36
Svar #17

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 21:06
    • Visa profil
    • anygren.se
Jon Svensson föddes 1790-09-15 i Vislanda,  enligt  
GID  819.6.30600  AI:5 s456  1816-1825  Blädinge, (G).  
Han bodde då med hustrun Kerstin Sebbesdotter hos svärföräldrarna i Södra Ware Norregård.    
 
Men vet någon vilka hans föräldrar var. Jag kan inte hitta honom i Vislanda födelsebok.  
 
Det finns en Jon son till Sven född  1790-09-15 i Skatelöv
GID 841.5.78200  AI:4 s211  1792-1808  Skatelöv, (G).  
Kan det vara samma person eller är det en tillfällighet med samma namn och födelsedatum.    
 
På den ena har jag hustru och efterkommande och på en andra föräldrar och syskon.  
 
Finns det någon som vet något om Jon?  
Tacksam för hjälp
 
ANNIKA
 
(Meddelandet ändrat av annikan 2009-11-28 21:38)

2009-11-28, 22:52
Svar #18

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Annika
 
Det är rätt Jon Svensson du har hittat i Skatelöv. Han är född i Skördatorp Vislanda 17900215 enligt KGF databas, troligen fick han fel födelsemånad när de flyttade till Arnön 1792.
 
Mvh Åke

2009-11-29, 01:24
Svar #19

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-05-04, 21:06
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja nu hittar jag Jon i Vislanda födelsebok, född 1790-09-15 i Skördatorp.  Om det står annat i KGF-databasen är det nog fel.  Det är ju en andrahandskälla och även om det generellt är hög kvalitet så är det ändå en avskrift av andra handlingar. Jag kan dock inte hitta honom alls där? Men det spelar väl ingen roll.  
 
Jag ser att denne gossse född i Vislanda är den make jag hittade i Blädinge, gift med Kerstin Sebbesson. GID 819.6.30600 AI:5 s456 1816-1825 Blädinge, (G).  Det går ihop och verkar stämma även om jag inte har hela kedjan från barnet Jon till den gifte mannen.  Jag får jobba mer på det.  
 
TACK  
  ANNIKA

2009-11-29, 12:40
Svar #20

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Fel av mig!
 
Han finns inte i KGF-databasen, jag hade hittat honom i C:3 s 198, men skrivit in fel födelsemånad och källa i mitt program. Men det blev ju rätt ändå till slut.
 
Åke

2010-06-21, 22:11
Svar #21

Utloggad Ulf Hjelmqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 944
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 12:34
    • Visa profil
Föräldrarna sökes till Aina Stina Marianne f. 1931-09-10 i Vislanda.
 
Med vänlig hälsning
Ulf Hj.

2010-06-21, 22:36
Svar #22

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Ulf!
Enl.föd.boken (SCB) för Vislanda var Aina Stina Mariannes föräldrar Sven Ragnar Petersson och Ellen Martina Johansson.
Om jag läst rätt är fadern stenarb. från Lönehult Södregård. Han var född 10/3 1905 o.h.h. 14/9 1905.
 
Mvh
Solvig

2010-07-04, 16:42
Svar #23

Utloggad Ivar Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 523
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 17:10
    • Visa profil
Jag söker information om anorna för bröderna Ingemarsson födda i början på 1700-talet i Tubbamåla i Vislanda.  
Sven (1708-1776), Per (1713-1792), Påvel (1715-1796), Johan (1718-1766), Jon (1721-1802) samt Jon(1725-?) föds alla på Tubbamåla. Fadern anges vara Ingemar. Av bouppteckningen efter Johan 1766 framgår att Per (Tubbamåla), Jon (Röshult), Påwel (Biabacken) och Johan (Tubbamåla) är bröder. Av fadderlistorna till Svens barn kan man också dra slutsatsen att även Sven (Grimslöv, Skatelöv) är en broder.
1705 gifter sig Ingemar Persson, Tubbamåla med Ingier Jonsdotter, Lindås. Är detta hans barn? Vet någon något om Ingemar Perssons eller hans hustrus anor? Och är även den andre Jon född 1725 en broder och har Jon född 1721 dött som barn och har det i så fall sedan blivit fel i kyrkböckerna?
Mvh Ivar

2010-07-07, 11:13
Svar #24

Utloggad Vigert Bergman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 14:08
    • Visa profil
Jag söker info om Elin Augusta Sofia Samuelssons (f 1908-07-06 i Vislanda) moder Anna Maria Karlsson f 1879-12-05.
Hon var gift med Peter August Samuelsson f 1881-12-01 i Krokshult, men var är hon född? Hittar en Anna i Stengårdsslätt Urshult med samma födelsedata, men hon blev bara tre veckor gammal.
 
Mvh  
Wigert

2010-07-07, 11:56
Svar #25

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Wigert!
En Sv Dödbok var Anna Maria f. i Ryssby 5/12 1879 död 24/3 1957 Ryssby
Peter August Samuelsson 1/12 1881 Vislanda död 2/1 1965 Ryssby, vigda 14/4 1905
Mvh Annalena

2010-07-07, 12:43
Svar #26

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Wigert.
 
Anna Maria är född i Lufveryd Rydaholm (Rydaholm C:12)
Du hittar familjen i hfl (Rydaholm AI:12 s 154) Vid vigseln i Rydaholm 19050414 kom hon från Skriperyd Norreg (KGF-databas)
 
mvh Åke

2010-07-07, 17:01
Svar #27

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Anna Maria var född på Lövfällan under Luveryd Hagagård. Torpet kallades Hults i dagligt tal.  
Dotter till Carl August Svensson och Brita Sofia Hult. Brita Sofia dog 1884, endast 25 år gammal. Efter hennes död flyttade Carl August med dotter till Ryssby.
 
Mvh/Rune

2010-07-08, 21:39
Svar #28

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Ivar.
 
Detta är vad jag kommit fram till om Tubbamåla. Det är några år sen jag forskade om gården så jag fick kontrollera det mesta en gång till.
Enl GMR 1686 s 246, finns i Tubbamåla: Per Ingemarsson och Per Håkansson.
Jag är övertygad om att Ingemar Persson är son till Per Ingemarsson d. 1712 och hans hustru Jana d. 1705
Ingemars syskon:
Kerstin g. 16920607 m Måns Jönsson från Virestad, bor sedan kvar i Tubbamåla.
Ingeborg g 16940528 m Måns Svensson från Kalkatorp, flyttar till Kalkatorp.
Ture g 17020622 m Hillegerd Ingemarsdotter från Tubbaremma. Bor först i Tubbamåla, flyttar sedan till Duveryd, där han dör 1749. (min ana)
Jag är ganska säker på syskonen, efter att kontrollerat dopvittnen vid deras barns dop.
Det finns också en Jacob (Ingemarsson enligt GMR)i Fagerås som förekommer som dopvittne, troligen en broder till Per Ingemarsson!
De  mest troliga föräldrarna till Ingierd Jonsdotter är Jon (Påhlsson enl GMR) och Elin i Lindås Vg. En bror till henne skulle i så fall vara den Påfvel/Påhl som är dopvittne vid Jons dop 1725.
Ang. Ingemars söner med namnet Jon, är det nog så att den som föds 1721 dör och den Jon som föds 1725, får hans födelseår när han skriv in i Hfl.
(källorna jag använt: Vislanda CI:1 , Generalmönsterrulla Kronobergs regemente s 246 och KGF-databas)

2010-07-08, 22:35
Svar #29

Utloggad Ivar Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 523
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 17:10
    • Visa profil
Hej Åke,
 
Tusen tack för denna information! Den är verkligen till stor hjälp! Jag har tittat lite i mantalslängderna också nu och jag kan väl då vara säker på att Ingemar Persson är en ana.  
 
/mvh Ivar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna