ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01  (läst 3787 gånger)

2003-06-08, 10:51
läst 3787 gånger

L. Persson

Hej alla,  
 
Undrar bara om ngn forskar på en Petter Olsson,  
f. 20/8 1803 i Virestad, Noreda Quarn. Föräldrar: Olof Stockhus (?) och Britta Jönsdotter, född ca 1778.
 
m v h

2003-06-08, 11:29
Svar #1

Hans Bengtsson

Hej!
 
Detta illustrerar mycket väl för- och nackdelarna med KGF:s databas. Å ena sidan kan man nästan på nolltid få en snabb överblick av en familj eller en person, förutsatt att de aktuella tidsperioderna finns inlagda i databasen. Å andra sidan kan man inte lita på detaljerna, det förekommer många fel. Detta beror till stor del på att databasen är endimensionell, tolkningen av vad som står i t.ex. en födelsebok bygger endast på läsningen av denna enda bok; huruvida resultatet blir rätt eller ej är avhängigt av prästens handstil, tolkarens trötthetsgrad och mycket annat. För att få ett korrekt och säkert slutresultat behövs jämförande analys av alla tillgängliga fakta (huvudsakligen födelsebok, vigselbok, dödbok, husförhörslängder, men kanske också flyttningslängder, bouppteckning, osv). En databas som KGF:s kan därför aldrig ersätta originalkällorna, bara vara en värdefull och tidsbesparande tipsgivare. Samtidigt kan man givetvis på sikt önska en avbuggning av databasen, dels så att uppenbara fel korrigeras, dels så att osäkra tolkningar jämförs med exempelvis husförhörslängder. Men allt detta kräver förstås ett omfattande och extremt tidskrävande arbete. KGF:s databas är redan i nuläget synnerligen användbar, så länge man tar hänsyn till dess begränsningar.
 
Mvh
Hans Bengtsson

2003-06-09, 19:13
Svar #2

Sara Karlsson

Hej L. Persson!
 
Detta är Peters anor:
(se Virestad AI:4 sid 621)
 
Föräldrar:
Smed och sedemera soldat
Far: Olof (Stockhus) Dristig, f 1778, d 1808-1809 (kan ej hitta honom i dödboken)
Mor: Britta Jönsdotter, f 1777-01-15
 
Barn:
1. Peter, f 1803-08-20 i Höreda Kvarn, Virestad sn
2. Ingrid, f 1804-12-15 i Degersnäs Södregård, Virestad sn
3. Jonas, f 1806-09-28 i Degersnäs Södregård, Virestad sn
4. Magnus, f 1808-08-23 i Holköa Soldatetorp, Virestad sn,  
d 1810-09-24 i Holköa Soldatetorp, Virestad sn av okänd barnsjukdom

2003-06-13, 10:19
Svar #3

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Hej igen,
 
Nu är Olof Stockhus (Dristig) f. 1778 på tapeten igen.
Han flyttade till Virestad 1803 - möjligen från Bergunda (alt. Berga)nära Växjö. Om någon vet en koppling vidare till smedsläkten Stockhaus, eller var Olof var född - vore det roligt.
  Tack till Sara Karlsson (och Jan Jutefors) för den hjälp jag tidigare fått!!!
 
Stockhausarna har ju bl.a. huserat i Vimmerby, Nottebäck, Vissefjärda och Ljuder.
 
 m v h
  Lars

2003-06-13, 18:10
Svar #4

Hans Bengtsson

Hej!
 
Jag misstänker att den sökte Olof Stockhus föddes i Stenfors i Tingsås församling 3 oktober 1777, som son till hammarsmeden Petter Stockhus och Kerstin Olofsdotter. Olof gifte sig i Västra Torsås 2 februari 1803 med pigan Britta Jönsdotter på Ramnagården. Petter var vid vigseln smeddräng i Virestad.
 
mvh
Hans Bengtsson

2003-06-13, 18:40
Svar #5

Hans Bengtsson

Stockhus igen:
 
Det föddes en Petter Stockhus i Nottebäcks socken 2 september 1749, möjligen kan det vara rätt Petter? Hans fader var i så fall hammarsmeden Sven Stockhus vid Klavreströms bruk i nämnda socken.
 
mvh
Hans Bengtsson

2003-07-06, 01:32
Svar #6

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Apropå ditt inlägg under Jämshög om Sissa i Näbbeboda och formuleringen hon kom från Bengtstorp. Vad grundar du det på?  
Om vi utgår från att Sissa är dotter till Simon Haraldsson, så skulle jag nog säga att hon kom från Almås. I varje fall har jag haft den uppfattningen, att Harald Simonsson var ägare till Almåsa gård, från vilken Bengtstorp hade styckats av, kanske redan före 1600.
Är det förresten någon som vet, när namnet Bengtstorp börjar användas? I början kallas det ju bara Torpet.
1604 köper Bengt Folckesson 1/4 i Almåsa Gård och 1/4 i Almåsa Torp. Är det han som gett torpet dess namn?
1618 gör Harald Bengtsson i Almås en 12-mannaed, och bland edmännen finns Bengt på Torpet, Måns i Almås, Swen på Torpet, Oluf på Torpet, Broke i Almås. Bengt på Torpet är väl troligen Bengt Folckesson och Swen på Torpet hans son. Måns i Almås kan ju vara Måns Brokin, men vem är Broke?  
Undrar
Ingegärd

2003-07-06, 17:42
Svar #7

Ingrid Nielsen

Hej
Förlåt det var en felskrivning, för jag satt och funderade på Bengt Folkesson, och då jag förut fått uppgifter, som senare blivit dementerade, att han skulle varit gift med Sissa. Så började jag undra vilken Sissa Simonsdr skulle varit gift med och om hon levde i Näbbeboda, då hon kallades så i en dombok. Men det är väl omöjligt att få tag i uppgifter om henne. Det är en del som säger att Bengt Folkesson gav namn åt Bengtstorp.Är det någon som har fler barn till Sven Bengtsson, det borde ju vara någon Folke, Harald eller Simon om Sven var i släkt med någon av dem.
mvh
Ingrid

2003-07-14, 11:18
Svar #8

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
Simon Haraldssons son Jon kallades Broke, så det var säkert han. Han var skattebonde i Almås.
MVH, Mikael

2003-07-14, 12:16
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Inger!
De barn jag känner till är Sone/Sune (som enligt uppgiven ålder skulle ha fötts 1609, men troligare föddes 15-20 år senare, även om det också innebär att han var ganska mycket yngre än sin hustru), Pär (f 1624) och Torbjörn. Utöver dessa hade Sven och Inger 2 barn som var döda redan 1668 (när Sven dog) och ytterligare 2 stycken som fortfarande levde 1687 (när Inger dog). Något av dessa kan ju ha hetat Folke.  
Men jag förstår inte riktigt varför något av barnen skulle ha behövt heta Harald eller Simon, för Sven var ju troligen inte släkt med dessa (i Almås). Enligt vår teori så var det hans farmor som gifte om sig med Simon Haraldsson.  
MEN ... Bengt Folkesson hade en son Harald (i Ramsås, Agunnaryd; g m Märta Jönsdotter -- uppgift från Niclas Rosenbalck) så det är möjligt att han blev faderlös tidigt och upplevde Harald i Almås som sin farfar. Eller också hade han eller hustrun också en förfader Harald.  
De av Bengt Folkessons och Sissas barn jag känner till är:  
Elna (f 1581. D 1674 i Enön, Loshult). G m Jon Een, Enön  
Bengta (f 1587. D 1672, begr i Osby). G 1:o m Nils, Loshult, Loshult; 2:o m Per Svensson, Västertorp (Gnubbefälle), Loshult; 3:o m Harald Sonesson, Gråshult, Loshult  
Sone. G m Kerstin Sonesdotter  
Måns. I Kjellstorp, Loshult, sen i Kälsved, Osby. G m Agda  
Sven (se ovan)
Harald (se ovan detta inlägg)
 
MVH, Mikael

2003-07-15, 00:25
Svar #10

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Tack för ditt svar, och tack också för alla intressanta uppgifter i svaret till Ingrid. Som så ofta i Anbytarforum har man mycken glädje och nytta av andras frågor och svar.
Harald Bengtsson i Almås, som gör en 12-mannaed 1618, bör väl rimligtvis vara Bengt Folkessons son Harald. Vet du när han dyker upp i Ramsås?
På tal om att ge sina barn rätt namn, så borde Simon Haraldssons äldsta son i äktenskapet med Folkes änka ha fått namnet Folke. Kanske har han också funnits. Vi känner ju bara till de barn som blev vuxna.
 
Mvh
Ingegärd

2003-07-15, 09:22
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingegärd!  
Uppgiften fick jag som sagt av Niclas, men jag har inte antecknat något om var eller när han ska ha omnämnts. (Det är nog ett fall av kul, jag ska genast föra in dem i listan, och så fyller jag på detaljerna sen, vilket sedan inte blivit av.) Men jag skickade en fråga till Niclas så får vi se vad han svarar.  
Man kan också fråga sig varifrån namnet Torbjörn ramlar in i släkten. Niclas frågade det och jag tog fram de jag hade inmatade:
De jag har som är tidigare eller samtida med Torbjörn Svensson är som följer:
 
Torbjörn. I Osby, Osby (1579, 1588). G m Gunnel
Torbjörn Frostensson (ca 1610-1697). I Osby, Osby (gissningsvis sonson till den föregående)
Torbjörn Jönsson (1620 i Ekön-1677). I Loshult, Loshult
Torbjörn Jönsson. I Killeboda (1569 (?)-1606 (?)). Farfar till fg
Torbjörn Larsson (1645 i Killeboda-1677 i Stockhult). Sonson t 2:e TJ
Torbjörn Tuvesson. I Hovgården, Verum (1662-1699)
 
Den förstnämnde har en sonson Frosten och en dito Folke ...
 
Dina avslutande kommentarer är också intressanta, eftersom man inte alltid tänker på den möjligheten. (En sak jag har funderat på är: Ett barn som får samma namn som ett tidigare avlidet syskon, blir det namngivet efter syskonet? Eller blir det namngivet efter samma förfader/-moder som syskonet blivit namngivet efter, för att DET SKULLE FINNAS ett barn uppkallat efter den förfadern/-modern?)
 
MVH, Mikael

2003-07-15, 14:29
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hrm ...  
Han hade tydligen funnit kopplingen i de excerpter av namn som jag själv gjort ur Allbo härads dombok ... och sedan fyllt på med vigseln som han fann i Agunnaryds vigselbok 1620.  
 
MVH, Mikael

2003-07-16, 00:19
Svar #13

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Om Harald Bengtsson gifter sig och flyttar till Ramsås 1620, så stämmer det ju bra med hans edgång 1618, då han ännu bor kvar i Almås.       Men det tycks vara på Almåsa gård han bor och inte på Torpet. Å andra sidan har ju Bengt Folkesson köpt lika stor del i både gården och torpet.
Din inventering av namnet Torbjörn gav kanske inte något klart besked, men det var ju intressant, att namnet Folke dök upp igen. Det är väl ett ganska ovanligt namn.  
 
Mvh
Ingegärd

2003-07-16, 12:15
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Uppgifterna om Harald Bengtsson i Ramsås koppling till Almås och även släktskapen med herr Harald Simonis Almosius i Vislanda framgår av nedannämnda domboks mål ifrån år 1640:
 
Allbo dombok (VaLA) 1640, lagat tinget 9 mars i Näs (Blädinge sn), f 281v-282r:
1/4 af almåås  
Sammadagh framträddhe för Rätten Beskedeligh man Suen Benchtsson i/almåås, Sone Benchtson ibidem och Joen Joensson Mechtigh på sine/ egne egne [dubbelt!] och fullmöndigh på Måns B.S. barns v. Sune Månsson, och/ Märitt Måns d. i Kiälleswed och på sine syskones v. Haraldh Benchtssons i Ramsåås, och gåfwo Till känna att the sälia en half fierdingh i/ almåsagård till  Sune Pedhersson nu boandhes i a[l]mås/ och hans hustru doredy Pedhers dotter, såsom och ingångitt itt wän-/ ligitt Jordabytte och derföre alla ihoop Upburitt till mellomgift/ NiyaTiyo dlr godTm: ähr för ty Sune Pedhersson genom arf kiöp och/ skiffte agandhe till een fierdingh i almåås i/ Wiresta sokn
Almåsatorp  
Sammaledhes bortskiötter Sune Pedhersson i almås all sin arfuzluth/ och ättleffnatt i almåsagårdh till Suen Benchtsson och hans hustru/ Inger Trulls dotter, och derföre undttfångitt Jordh i almåsagårdh./ Noch bekänner her Haraldh i Wislanna och hans brodherson Sune Benchts-/ son sigh hafwa bekommett 40 dlr sölfuermönt, att Suen oklandratt/ behåller hans anpartt i almåsatorp och Sune i gården. Her Haraldh i/ ettleffnatt en 4 lod skedh och Suen Joensson een fyra lodh skedh./  sedhan bekandhe Joen Joensson i almåås sigh full-/ mechtigh wara på Måns Benchtsoons barns v. N. Sune och Märitas i/ Kiällanswedh att the hafwa bekommitt både för theet the arfft hadhe/ i Torpeet och Gårdhen i almås 90. dlr godtm. Noch Kirstin Simons dotter / Joen Kiällsoons hustru på skogen fångitt för sin arfzluth J almåsaTorp/ och gårdh 30. dlr godtmönt och 2 Rxdlr i Etleffnatt,
  Sammaledes hafwer
 Haraldh i Gråsshultt på sin hustrus Benchta Benchtz dotters v fångitt/ 90 dlr godtm för Jordh och ättlefnatt. så att Suen Benchtsson ägia/ altt Torpitt bådhe medh thett han kiöptt och arfft hafuer. Huilkett/ Räcknas Uthi syskoneskifte för een Tridingh j halfue gårdhen.  
f 282r:
 Sammadag h framträddher åter för Rätten Suen Benchtsson i almås och/ gaff Tillkänna att han fulmechtigh ähr på sin Brodhers Haraldh/ Benchtssons v. i Ramsåås Uthi agunnarydh s. och att Haraldh Benchtsson/ hafuer Uplåttitt och såldt alt theet han hafuer arfft Uthi Almååsa-/ gårdh och almåsatorp, till Sune Benchtsson som nu bohr i almås och/ derföre Redha betalningh fångitt 90. dlr sölfuermönt bådhe för iordh/ och byrdh till en half  4dingh i almås i Wiresta sockn. så att thett/ Sune Benchtsson arfft och kiöptt hafuer ähr 1/4. af all almåsagårdh, / lagbuden och laghståndhen. Ty hemulas 1/4. af almås till Sune Benchts-/ son och hans hustru Kirstin Sune dotter till ewärdeligh ägho. och / ther ähro the 12 i Nämbdenne sutho faste ådt theeta kiöp att theet/ så å Tinge lagligha giordt ähr.
 
Vidare kopplas ovanstående syskons arv i Almås torp till följande köpetransaktioner, varur framgår att fadern är Bengt Folkesson. Denne Bengt på torpet, är alltså den som gett sitt namn till dagens Bengtstorp, som man passerar på väg 23, och fastigheten är alltså ett gammalt utskifte till Almås gård.
 
Allbo dombok 1603 (GHA), ting 17 oktober, f 2:
Kom för retta Bengdt i Almå? fulmyndig på Harall Jon?ons wegnar i Quenarp
Boo Gammal?on breff i Sthockult, fulmyndig på hans hustrus, och Tingskötte
all theres Jord arff och ätlefue som thee åtte i Almå?a gård och i Torpitt
som ähr en 1/4 i gården och en 1/4 i Torpitt och thett thilägnade Bengdt Jon?on
i Stochult i Lodzultt Sochn, och hafuer han ther före gifuett_ 100 och 20
Dallr som the bekiende sig thill fulla nöije opburit hafua
 
Allbo dombok 1604 (GHA), ting 8 maj:
Kom för retta Wållemar Östenböke och Bängdt på Blackatorpitt fulmyndige på  
Bengdt Jon?ons wegnar i Stockult och tingskiötte Bengdt Folka?on en 1/4 i  
Almå?a gårdh och en 1/4 i Almå?a Torp och ähr föregifwitt 96 Daler
Kom för retta Peder Jon?on i Fälgult fulmyndig på Bengt Jon?ons wegnar i
Stockult i lodzult S Anders i Froafelle fulmyndig på Harall Skreddares weg-
nar i Quenarp och på Märitt Boo? wegnar i Stochult och på Inga Jons wegnar
i Almå?a Torp The?e förbede Tingskiötte all theres arff och ättlefue som the
åtte i Almå?a gårdh som ähr en 1/4 i förnde gårdh och thz thilägnade Jon Jon-
?on som nu bor i förnde gårdh och hafuer han ther föregifuet, 38 Dalr

2003-07-16, 12:34
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
 
Torpet var ju upptaget på Almås' mark, och om jag har fattat texten rätt i målet efter när Simon Haraldsson blev skadskjuten till döds så använde SH torpstugan och befann sig precis utanför denna när han träffades. I början har de alltså hört ihop ganska intimt, men efter hand så har uppdelningen mellan de båda enheterna blivit mer och mer markant. (Jag har t.o.m. för mig att en person som så gott som alltid nämns i Torpet/Bengtstorp ibland nämndes i Almås, men jag är inte helt säker på att jag minns rätt.)  
Folke är ett mycket ovanligt namn i trakterna (många gånger stavades det Folquard eller liknande; jag har normaliserat till Folke -- vilket inte alla håller med om att man ska göra ...), men här kommer vad jag har inmatat av de tidiga bärarna:
Folke. I Marklunda. G m Sissa (son Sven, f 1574 [åu])
Folke. I  Hasslaröd. G m Una (son Sone, f 1557 [åu])
Folke. I Osby. G m Tyra (döttrar: Elna, f 1603; Pernilla, f 1605; Hanna [Hanneken], f 1619; Nilla, f 1626 [åu för alla])
Folke Andersson. Gårdman i Brunkelstorp (1596, 1613). G m Gunnel (barn: Bengt, f 1585 [åu]; Karin, f 1604 [åu])
Folke Jonsson, f o 1623 i Svanshals. Åbo i Svanshals. D 1684 i Svanshals. G 27/6 1658 m Karin Andersdtr, f 1643 i Holma. D 1678 i Svanshals (dotter: Kerstin, f 1661)
Folke Jönsson, f 1631 [åu] i Hamsarp. D 1693 i Glabhult. G m Sissa Jepsdtr, f o 1639 [åu] i Östanböke, Loshult. D 1680 i Glabhult
Folke Nilsson (farfar t fg). I Hamsarp (söner: Jöns, f 1597 [åu]; Måns)
Folke Nilsson, f 1672 i Gullarp
Folke Persson, f o 1625 i Osby (den i mitt tidigare meddelande nämnde sonsonen t Torbjörn). D 1685 i Osby. G 1659 m Tora Persdtr, f 1636 [åu] i Hässlehult, ?. D 1697 i Osby
Folke Simonsson, f [uä] 1669 i Brunkelstorp (?; dp i Kvidinge)(sondotters son t Folke Andersson). D 1669 i Brunkelstorp
Folke Sonesson, f 1568 [åu] i Gunänga. D 1650 i V Hyltan. G 1593 [åu] m Bodil
Folke Svensson, f 1647 i Hasslaröd (sonson t den förste Folke -- ja, fadern var så gammal enligt böckerna; 2:a äktenskapet). D ibid 1647
 
Hälsningar, Mikael

2003-07-16, 12:44
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Folke förekommer i Almås senare:
 
rot- och utskrivningslängd år 1660 (rou 1660:10, f 1002) (frälseknektar), greve Anders Lennartssons friherrskap:
Anders Folkesson i Almås
 
- misstänker att denne är son till skattebonden Folke Persson i Långhult (känd ss brukare åtm. 1642-43, var 1640 legodräng) och dennes hustru Kirstin. Denne Folke blev troligen soldat för år 1644 nämns knekthustrun Kirstin i Långhult. Troligen stupade Folke i 30-åriga kriget för han återfinns inte i några senare skattelängder.
Folke Persson kan vara son av den Per Folkesson i Fälhult som ca 1589 slog ihjäl sin egen bror Påfvel Folkesson och vars sistnämndas änka (NN) och barn (Sone Påfvelsson, Måns Påfvelsson och unge Måns Påfvelsson, Håkan Börgesson och Far Månsson [i Slätthult, Härlunda sn] (de sista troligen gifta med döttrar t Påfvel)) framkom vid Allbo ting den 3 april år 1620 för att de ej var nöjda med den förlikning och pardonsbrev som givits farbrodern PF av hertig Karl år 1596. . Denne PF levde ännu år 1632 i Almås! Fadern var frälsebonden Folke i Fälhult (levde 1575).
 
Namnet Folke är mycket ovanligt i Allbo härad. Eftersom de kända bärarna uppträder i samma geografiska mycket snäva område i syd så tyder detta enligt mig på ett släktskap.

2003-07-17, 00:26
Svar #17

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hjärtligt tack Niclas och Mikael för dessa innehållsrika svar! Nu har jag verkligen fått kött på benen, och teorin om Bengt Folkesson som en halvbror verkar ju mycket trolig.
Men jag har alltjämt en liten undring. Jag kände till domboksprotokollen från 1603 och 1604, och jag har funderat på om dessa Jonssöner och Jonsdöttrar, Harald, Bengt, Jon, Märit och Inga, är Jon Simonssons barn. Vad tror ni?
 
Hälsningar
Ingegärd

2003-07-17, 10:19
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
 
Ja, det har jag också frågat mig. Det är ju bestickande med namnet Harald. I samband med honom så undrar jag också om Quenarp ska identifieras med Kvänarp i Ljungby socken?  
 
Per Jonsson i Fälhult nämns ju som gift med Simon Haraldssons dotter Bengta. Jag har för mig att det var någon Cavallius som skrev upp den kopplingen någon gång på 1800-talet. Men är det någon som har sett henne omnämnas med detta patronymikon, eller sett henne kallas SH dotter, i någon originalhandling? Anledningen till att jag undrar är bostadsorten, Fälhult. Det är inte möjligen så att hon egentligen heter Folkesdotter och att de bor i Fälhult eftersom det är hennes födelsegård? Kopplingen till Almås kanske är likadan som i vår teori för Bengt Folkesson i Bengtstorp?
 
Hälsningar, Mikael

2003-07-17, 12:43
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen!
 
Ursäkta, Ljungby kommun ska det vara. Socknen är Berga, och om det rör sig om byn Kvänjarp så är socknen Kånna.  
 
Hälsningar, Mikael!

2003-07-18, 00:16
Svar #20

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Mikael!
Bland Släktforskaren Johan Nilssons efterlämnade papper finns ett brev från Carl-Gustaf Liljenberg, genealog och historiker. Jag tror att han var bosatt i Osby.  
Brevet handlade om släktförbindelser mellan Almås, Kongstorp och Marestorp, och denne Liljenberg hade gjort ett stamträd över tre släkter, som då och då gifter ihop sig. De gemensamma anorna för de tre släkterna var Bengta Simonsdotter, dotter till Simon i Almås, och hennes man Peder Jonsson i Fälhult.
Det är några år sedan jag läste brevet och gjorde några anteckningar om det, men jag tror att Liljenberg uttryckligen skrev att Bengta var dotter till Simon i Almås.
Du som har så god kunskap om Norra Skåne, känner du till Liljenberg och hans forskning?  
Johan Nilssons efterlämnade släktforskarmaterial finns på Emigrantinstitutet i Växjö.
 
Beträffande Harald Jonsson i Quenarp, så är jag tveksam till både Kvänjarp och Kvänarp i Ljungbytrakten. Särskilt det senare ligger bra långt från Virestad/Loshult. Vattenlederna går i norr/söder och vägarna på tvären var nog både få och dåliga i början av 1600-talet. Finns det inget Kvänarp på närmare håll?
 
Mvh
Ingegärd

2003-07-18, 08:44
Svar #21

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingegärd!
 
Man ska inte tala illa om de döda, sägs det, men kolla noga upp alla uppgifter som kan hänföras till honom. Uppgifter som han hämtat i kyrkobokföringen är väl tämligen säkra -- även om det finns exempel på motsatsen -- men från tidigare perioder svävade han ganska ofta ut rätt så fritt. Det finns en hel del artiklar av honom i Osby hembygdsförenings årsböcker, och som nybliven släktforskare blev jag överlycklig när jag fann dem. Lite mer insikt i verkligheten föranledde ett omfattande rensningsarbete för att försöka bli av med hans uppfinningar. Han kunde t.ex. få ihop några led extra enbart m.h.a. den av honom synnerligen omhuldade namngivningsprincipen.  
Thorvald Sjöblom har på (åtminstone) ett ställe i sina samlingar relaterat någon av Liljenbergs teorier, och sedan tillagt Liljenbergs vanliga fantasier!
 
Dessa två orter var de enda lämpliga i Kronobergs, Blekinge eller Skåne län som jag kunde finna på CD:n Svenska ortnamn 1999.
 
Hälsningar, Mikael!

2003-07-24, 00:39
Svar #22

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Tack föe dina varningar. Det är ju faktiskt bättre med frågetecken i släktträdet än uppgifter som inte håller.
 
Hälsningar
Ingegärd

2003-07-31, 20:01
Svar #23

Ingrid Nielsen

Hej
Det står ju faktiskt inte att Sissa i Näbbeboda var änka 1627 det står item, efter vad jag kan se.  
1627 26 juni  
Kom för rätta Jon i Näranshult fullmyndig på Jon Simonssons vägnar i Almås och tingskötte Per Jonsson i Fälhult en hel fjärding av Almås för penningar 160 dlr. Item Sissa i Näbbeboda uppbar för sin arvelott pennningar 32 dlr och Jon i Näranshult var på hennes vägnar fullmyndig. Item haver Peders hustru Bengta sin arvelott i samma gård så att han äger en hel treding av Almås. Vilken förbenämde treding uti Almås Peder Jonsson godvillingen sålt hava sin son Sone Persson för 240 dlr
Häls  
Ingrid

2003-08-01, 07:56
Svar #24

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Jag tittade i en del andra inlägg för att försöka se om någon skrivit att Sissa i Nebbeboda var änka 1627, men kunde inte finna något ... (Av formuleringen verkar det som om du protesterar mot att någon skulle ha sagt det.)
 
Hälsningar, Mikael

2003-08-01, 18:29
Svar #25

Ingrid Nielsen

Hej Mikael
Det stämmer att det var någon som skrivit änkan Sissa i Näbbeboda. Det kan ha varit någon som skickade det direkt till mig.  
mvh
Ingrid

2003-08-26, 17:11
Svar #26

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Virestadsforskare !
 
Jag undrar om något känner till något om mönsterskrivaren Petrus Olofsson Bruun och hans hustru Märta Hesselman ? Framför allt är jag intresserad av Märta och hennes härkomst.
 
I Smolandi Upsalienses #1395 finns att läsa under Olof Olofsson Bruun att han föddes i Växjö omkring 1682, son till rådmannen där Olof Olofsson Bruun (-1718) och Christina Persdotter Tilling (död före 1727). Olof d.y. dog i Stockholm 1703.
Bland syskonen nämns Petrus, f.omkr. 1688, skol i Växjö 1699 25/3, mönsterskrivare och bodde på Långabrohult i Virestad samt gift med Märta Hesselman. Petrus dog på Långabrohult 1736 (test. pgr. 2/5).
 
Jag har själv en anmoder Elsa Johansdotter Hesselman, som gifter sig den 29/7 1712 i Fryele med Carl Tomasson (1689-1774). Vid deras andra barns dop (Kirstin) 1714 5/9 i Fryele är pigan Märta Hesselman fadder.
 
I Slätthög finns en kvartermästare Johan Gustav Hesselman (1691-1740). Finns en liten fråga om honom och ett inlägg av mig här. Tidsmässigt skulle de kunna vara syskon.
 
Finns det någon som vet något ?
Niklas Hertzman

2003-08-27, 17:36
Svar #27

Utloggad Ros-Mari Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 239
  • Senast inloggad: 2018-02-22, 11:51
    • Visa profil
Hej.
Finns det någon som känner till Måns Blantingsson Snäll f. 1778-11-01 troligtvis i Jämshög (K) men jag har även fått uppgifter att han var född i Örkened (L)
Mellan 1815-1835 bodde han i Idekulla, Virestad.
Före 1806 kom han från Örkened. Men efter 1835 hittar jag inte honom och har inte kunnat finna hans föräldrar. Han var gift med Elin Jönsdotter som dog 1823-01-05 i Virestad.
Hoppas någon kan hjälpa mej.
Jag har ställt samma fråga på Örkened och Jämshög
 
MVH Rosa

2003-09-30, 13:08
Svar #28

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Är det någon som träffat på Johan Nilsson född 18450101 i Virestad. Troligen blev han sjöman  
 
Blev så småningom bosatt i Högsrum  på Öland.  
Men jag söker hans förfäldra i Virestad sn(G)
 
Kanske någon träffat på Johan Nilsson
 
Tacksam för info
 
MVH
Sweneric Andersson

2003-10-01, 02:00
Svar #29

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Sweneric!
 
Jag tittade i KGF:s databas och hittade Johan Nilsson f 1845-01-01 i (Ware() torp). Föräldrar: Nils Jonsson och Maria ().  
Från 1846 till 1856 föds fem barn i Josefsdal under Wirestadnäs/Wirestadnäs torp. Föräldrar: Nils Jonsson och Maria Danielsdotter. Troligen är detta också Johans föräldrar, och möjligen är Johan också född i Wirestadnäs torp, eftersom hans födelseort är tveksam. En av faddrarna vid Johans dop är också fadder, när andra barnet döps.
Det finns några åldersangivelser för Maria, lika skiftande som de brukar vara i födelselängder. 1848 anges hon vara 28 år, 1852-08-16 är hon  34 år 4 mån, och 1856 har hon blivit hela 43 år.
I KGF:s databas finns inga vigsellängder för Virestad för åren närmast före 1845, och det finns inte heller för Härlunda. Det är synd, för jag hittar inte Maria Danielsdotter i födelselängden för Virestad, men hon skulle kunna vara den  Maria, som föds i Washults torp i Härlunda, (grannsocken till Virestad) 1818-04-11. Föräldrar: Daniel Håkansson och Lisbet Johansdotter.
Hoppas att det här kan vara lite hjälp på vägen, när du forskar vidare i originalkällorna.  
 
Mvh
Ingegärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna