ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-01  (läst 2546 gånger)

2003-02-03, 18:50
läst 2546 gånger

Ingrid Nielsen

Hej Mikael
Det jag är mest intresserad av är om Bengt Sunesson g med Erngiselsdr troligast är född 1631 eller 1639, Själv lutar jag åt 1639.Därför hade det varit bra att få något belägg på när Johan Olsson ungefär föll undan. Men det är kanske omöjligt om han inte finns i något mål i domböckerna.
mvh
Ingrid

2003-02-04, 09:19
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Jag har i de papper jag har tillgängliga just här och nu en anteckning att Johan Olsson ska ha dött 1645/1646. Men jag har ingen källhänvisning till det här, så det får stå med ett frågetecken än så länge.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-04, 13:24
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag tog kontakt med Niclas Rosenbalck och fick lite mer kött på benen. Han skrev följande:
Jag hittar att i Virestad frh. db. 1650 15/3 f 5-6 nämns om Åbogens gård, Johan Olsson nu dhöder ähr hafuer taget sigh een hustru Inger benembdh, medh hwilken han afladt ett barn, som nu eij högre består af åhren ähn sex, broder till Johan Olsson : Olof Olofsson i Åbogen
Det står att de avlat ett barn, men enligt Inger Åkesdotters dödsnotis så fick de tre barn, av vilka ett fortfarande levde när hon dog. Det enda som passar in är just Olof Johansson. Han får födelseåret 1634 enligt uppgiven ålder när han dör, men 1643/1644 enligt domboken.  
Niclas skrev också: har antecknat att Johan Olsson nämns 1638-45 - det är troligen ur mina excerpter ifr mtl, så där har vi bakgrunden till mina data.
Så det ser ut som om Bengt Sunesson ska ha begåvats med ca 20 år extra i dödsnotisen, och bör istället ha varit född ca 1651. Då passar det mesta in riktigt bra.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-04, 20:16
Svar #3

Ingrid Nielsen

Tack Mikael och Niklas
Stort tack, nu har jag mer att gå efter.
Ja det är ju mer är troligt att det är fel åldern på Bengt när han dör. För jag har hela tiden ansett att det var konstigt att en så ivrig kvinnojägare gick lös ända tills han var över 40. Han verkade ju inte komma av en fattig familj så att han var tvungen att vänta.  
Jag funderade lite på Citze hon kom ju från en rik familj, modern Svenborg Månsdr dog 1675. Fast fadern när han dog 1701 hade gjort av med det mesta. Men om Svenborg var Citzes dotter skulle hon väl fått ut morsarvet omkring 1678 när Citze dog. Citzes fader gifte om sig 1678 så han hade väl inte hunnit slösa upp förmögenhet då. Sedan stämmer ju namnet Svenborg mycket väl då Citzes moder hette Svenborg.
Sedan funderade jag på det att Bengts hustru anmält honom för horeri när han var 85 år. Men då jag inte har hittat domen så vet man ju inte vilket år detta skulle skett. Det står väl antagligen inte hans ålder i domen utan någon har väl räknat ut det efter hans s k födelseår.
Hälsningar  
Ingrid

2003-02-05, 10:52
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovannämnda domboksmål som klargör Olof Johanssons födelseålder lyder som följer:
 
Virestad friherrskaps dombok 1650, laga ting 15 mars; f 5r-5v:
Sammadagh framkom för retta Oluf Oluffzon i åbogen, begiärandes att
her in protocollo, måtte blijfua Jnfattat, huru som han ähr tillkommen
ath Vthgifua peningar på 3/8 i åbogens gårdh, och ähr så dhetta beskaffat  
som fölier, att hans broder Johan Oluffßon som nu dhöder ähr hafuer
taget sigh een hustru, Jngier benembdh, medh hwilken han afflade ett
barn, som nu eij högre består af åhren ähn Sex effter hennes Mans
dödh kom hustrun i annor giffto, och således Wille affstå dhen rätt
hon hade till samma 3/8 i åbogen, effter hon hafuer Waret medh sin
Man dhem att Jnlößa, för så många  peningar dhe ärho sams om, så
går samma hennes Mans broder, Oluff och vthlegger på dhe 3/8: 220
daler till Jnger: barnßens rett bådhe arff och annan praetension
Förbehållen, hwarföre begiärandes detta Motte antechnat blijfua, på dhet
i framtijden, icke skall Wexa något Mißförseende, emellan samtli-
ge erfuingarna, Elliest beswärade sigh dhet omyndige barnß Oluff
Johansons Målßmän och Faderbröder, dhet dheß Moder, Jnger hafuer
Sedhermehra träth vti ofuanNembde gifftermåhl medh Swen [sic! skall vara Sune] Swenß  
i bengtstorp, och hafuer så inne hoos sigh barnetz lößöra Arf, som belö-
per sigh till 73 Dr 6 öra SölfuerMtt som dhet effter samtyckt deelning
weet dherVtinnan sin Anpart, dhermedh Willia samma faderbröder We-
ta hwadh i framtijden barneth hafua Wist för tillträdh till sitt Arff,
Effter som herförinnan Många förandringar henda kunna Mädan så
som Moderen Endtstår, bäst ath skiöta sitt barn, och dher om trogneste
Wårdh hafua, blijffuer Arfuet Jnne hoos henne, och Stiuffaderen och
dherföre barnet till starkare försäkringh att Lößöra Arfuedt, Jnnan
dhes Mogande åhr icke skall förkomma, pantseller han godhwilligen
sin FädernäsJordh, som han Af sin egen kiötzlige fader kiöpt hafuer
i allmåhes för__240: Dr SölfuerMynt. dhermedh worhe heela Släch-
ten Eenße, och Noghsampt försäkrade, Men belangande barnsens arf-
iordh i åbogen, som Nestan kan belöpa sigh till 3/16 deela skall fader-
broderen Oluf Olufßon i Åbogen, som barnsens Jordh i samma gårdh
her effter ått bruka skall, böhr och skall ehrleggia åhrligen för Leega
och hyra till barnsens Nytta__2 Dr 16 öra.
 
Vad gäller Johan Olssons bakgrund kan nämnas att han är son till Olof Åkesson i Åbogen (g1)m Sissa Svensdtr, dtr t Sven Jonsson ohh Britta i Nyvärmeshult - en bror till Sissa var kyrkoherde Johan Svenonis i Nöbbeled (G)), 2)m Bengta (Olofsdotter?)- trol. arv i Femlingehult )
 
Olof Åkesson hade barnen:
1. Per Olofsson känd 1621-57 , knekt 1640 , g.m. Elin , belagd åtm. 1640-48
1. Jon Olofsson död före 1639, ogift, knekt levde 1635
2. Olof Olofsson död 1706, 100 år g:l i Åbogen, soldat 1661, känd åtm. 1645ff, g.m. Elin Jönsdtr (levde 1680)
2. Johan Olsson  se ovan , död 1645/46 (mtl)
2. Sissa Olofsdotter , död 12/3 1695 i N Rågeboda, 86 år gl (dvs. f ca 1608). Begr 21/3. Hon ska ha gift sig ca 1639 m. Jens Olsön i Rågeboda, Örkened sn , gården sedan överfört t Loshult sn
2. Åke Olsson i Gråshult, Loshult sn  
död i början av 1673 i Gråshult, 52 år g:l (dvs. f ca 1620). Han hade varit g 28 år (dvs. ifrån ca 1644)m. Gyrit Jonsdtr (dtr t Jon Germundsson i Höö, Agunnaryd sn)
2. Karin Olofsdotter, död i maj 1673 i Angshult, 50 år gl (dvs. f 1622); g 25/6 1654 i Osby m. Truls Jönsson i Abrölla, sedan i Angshult båda i Osby sn
2.Elin Olofsdotteri Trånghyltan (i Örkened sn?)
 
Olof Åkessons i Åbogen änka Bengta (Olofsdtr?)omgift med Jon Gummesson , skattebonde i Åbogen, sedan i Femlingehult, bägge i Virestad sn. Jon levde 1657. Han hade en namne bror Jon Gummesson i Bråthult, Virestad sn.
 
Har sett att Åbogen väldigt ofta felaktigt skrivs Åbuen bland släktforskare. Denna stavning är en skånsk dialektal variant som förekommer i Loshults kyrkböcker. Åbogen är dock att föredra då detta är vad som anges på den småländska sidan och skrivs så ännu idag. Hoppas detta rättar till sig nu.
 
frändliga hälsningar
NIclas R.

2003-02-05, 18:44
Svar #5

Ingrid Nielsen

Hej och tack Mikael
Det blir mer och mer intressant med Bengt.
Då bör det vara rätt att Söne Svensson och Inger var gifta i c:a 45 år det blir ju 1648-49 eller om man räknar 55 år som det stod i hennes dödsnotis 1643-44 räknat efter hennes dödsår.
20 år fel på Bengt låter häftigt, men det är troligen rätt.
Om Bengt inte är född förrän 1651 skulle Johan Sönesson, Bengts broder, som enligt dödsåret är född 1648 vara äldre än Bengt. Det är ju lite konstigt att Bengt fick övertaga hemgården Bengtstorp om han inte var äldst, sedan sålde han den till Johan efter c:a 8 år.
Bengts syskon har jag inte alla föd el dödsdata men några vigselår, så det är ju svårt att veta vilka som var äldst. Två av dem Johan och Per ska vara födda 1648 och 1656 enligt dödboken.
Sedan en Söne som ska vara fader till Elsa f c:a 1664 i Värpeshult (inga andra uppgifter på honom. Denna Söne bör ju vara född omkr 44-45 senast, om det är rätt att han var son i huset. I så fall skulle Söne och Inger gift sig omkr hans födelse och Bengt vara tredje sonen i följden.
Sissa g 1669 med Björn Sönesson i Almås.  Karin gift 1672 med Per Jonsson i Almås.  
 
Om nu detta är rätt, jag börjar tro att allt är fel när det gäller Bengt.
Jag ser att Niklas lagt in ett nytt spännande inlägg, det ska bli ett nöje att läsa.
Heder och tack
mvh
Ingrid

2003-02-06, 01:23
Svar #6

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Ingrid och Mikael!
Eftersom Bengt Sunesson (jag föredrar den svenska stavningen) också är min anfader, så har jag följt den här diskussionen med intresse och tacksamt noterat en hel del uppgifter, som jag inte hade förut.  
Jag har bara några kommentarer till dina funderingar, Ingrid, angående Johan Sunessons ålder.  
Förste sonen i Inger Åkesdotters andra äktenskap bör heta Johan efter den döde mannen i första äktenskapet. Det var en namngivningssedsed, som tydligen var väldigt viktig, i varje fall i södra Småland.
Du tycker också, att äldste sonen borde överta gården, men mitt intryck är att det oftare var något av de yngre barnen, son eller dotter, som gjorde det. En rent praktisk följd av att en gård ofta inte såldes förrän efter föräldrarnas död, och då hade de äldre syskonen troligen redan skaffat en gård.
Ingrid, du nämnde Swenborg Bengtsdotter (min ana) i ett inlägg, och jag vill gärna höra vad du vet om hennes mor. Jag har fått olika uppgifter från olika håll.  
a) Att Swenborg föddes utom (före) äktenskapet, men att Bengt tog hand om henne och gav henne arvsrätt.
b) Att Swenborg föddes i första äktenskapet, dotter till Citze ?
Du är tydligen lite tveksam till att Citze är hennes mor. Det enda jag själv har hittat är en domboksnotis om att Bengt Sunesson efterskänker en skuld till Swenborgs man Gudmund Persson i Knihult, eftersom Swenborg inte fick lika bra bröllop som hennes (halv)syster Sissa.  
Troligen var det i Allbo härads dombok, men tyvärr kan jag inte ange datum just nu. Det tar tid att hitta bland alla anteckningar, som ännu inte är renskrivna.
Mvh
Ingegärd

2003-02-07, 21:06
Svar #7

Ingrid Nielsen

Hej
Ännu en fråga om Bengt Sunesson.
Sissa Sunesdr fr Bengtstorp gifte sig 1669 22 trin i Loshult med Björn Sönesson i Almås och Karin Sönesdr fr Bengtstorp gifte sig 1672  1 ep i Loshult med Per Jonsson i Almås.
Dessa två skulle troligen vara systrar till Bengt. Men om man tittar i Virestads Friherrskaps dombok 1672 den 17 juni så finns de ej nämnda. Antingen har de dött innan, eller räknas de inte i detta sammanhang eller också är de inte syskon till Bengt, om jag fattat rätt. För i dokumentet står ju att gården skulle avhändas Sune Svensson, Suens Inger och bägge deras barn och hemulas under Bengt och hans kommande hustru. Det tyder ju på att Bengt bara hade två syskon vid den tiden?
 
(från Virestedt)
Virestad friherrskaps dombok (GHA) 1672 17 juni  f 13r
 
Sune Svensson ger Bengt Sunesson tingskötning på en sjettedel i Almås
 
Samma dagh upstogh för Rätten Bengt i Wahre(?) fulmecktig af Sune Suenßon i Heggeda Bÿgden i Sunnerbo häradh och Hallarydh socken at gifua hans sohn Bengt suneson tingskötning på 1/6 i almeßås gårdztorp(?) som skatter(?) med gården dhen han honom förßåldt hafuer för D. 450. Jttem gifuit sine Brödher til ätlefua huar sin 4 lodh skedh. Tÿ afhendes Be:te Sietingh af almeåßa gårdh ifrån Sune Suenßon Suenß Ingel och Begges dheras Barnn och Hemmulas in under Bengt Suneßon sampt hans til kommandhe hustrun n.n. och dheras arfuingar, medh huus jordh och dhes tilägor och när iordhen blifuer(?) laghståndhen skal faste bref ågifuas och med domb(?) Confirmeras dher icke nogot klandher i medlertÿdh inkommer.
 
mvh  
Ingrid

2003-02-08, 17:26
Svar #8

Ingrid Nielsen

Hej
Kan det vara detta  årtalet Bengt Sunesson blev instämd av sin hustru för barnavlande utanför äktenskapet?
Det var ingalunda endast inom det ekonomiska och offentliga samhällslivet son välaktade  
nämndemannen Bengt Sunesson gjorde sig markant gällande utan även inom det sensuella  
gebitet.Kvinnor och vin göra visa män galna. Sanningen av denna sentens fick Bengt  
Sunesson i hög grad erfara, enligt vad Allbo härads dombok för den 2 nov 1713 har att  
omförmäla
mvh
Ingrid

2003-02-08, 18:37
Svar #9

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej jag blev nyfiken på en sak i Virestad sn.
Jag har en ana Oluf Åkesson F. omkr. 1659 Garanshult i Virestad sn (enl. dödbok D. 1719) Såganäs,Stenbrohult sn
  Gm
Karin Pehrsdotter F. omkr. 1659 Holkya, Virestad sn (enl.Dödbok) D. 1724-12-06 Såganäs,Stenbrohult sn
 
Kan denne Karin Pehrsdotter möjligen vara syster till Ingemar Pehrsson.
 
  1703 i Allbo härad
108)framkom för rätten Ingemar Pehrsson i Holkya och ??? (far? mod?) Kiöpebref dat (den?) 3 October 1701 sig hafva kiöpt 1/4 i
Holkya af sin fader Pehr Jönsson i Holkya för penningar 100 Dr smt, penningarna finnes skriftligt wara betalda, (jordan?) i ? (den?9 7 November 1701, 2 o 3 Marti 1702 och 3 o 2 Junij ??? ??? (af?????) (jag är lite osäker på texten här)allts (benta) 1/4 Holkya Pähr Jönsson hans hustru barn och arvfingar mod ??? Jords ???. utm for=
ma Communi. 1.
 
Det att jag lite nyfiket frågar är att hon får ett barnbarn som heter just Ingemar. Det kan vara en antydan om att det finns längre bakåt i tiden.
Jag undrar naturligtvis nyfiket om någon känner till personerna jag nämnt.
Jag letar egenterligen efter lite andra anor till mig just nu, men av ren tillfällighet stötte jag på detta dokument och var tvungen att fråga i alla fall.
MVH Per

2003-02-12, 10:29
Svar #10

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Tingskötning är -- om jag fattat rätt -- ett bekräftande av att man fått betalt och att äganderätten nu går över till den nye ägaren. Där behöver man inte nödvändigtvis nämna alla som har haft arvsrätt i egendomen.
Vad som skulle tyda på att Bengt bara hade två syskon förstår jag inte riktigt? Om du menar 'Begges dheras Barnn' så betyder det snarare 'både Sune Svenssons och Svens Ingers barn'.
De som sålde var hans far och 'Svens Inger'. Det KAN stå fel där så att det egentligen ska stå 'Sunes Inger', dvs. hans mor. Men det kan också röra sig om hans farmor.
Av målet framgår också att Bengt hade minst två bröder.
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-18, 22:33
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Några inlägg som legat här har nu flyttats till Härlunda (där diskussionen för övrigt fortsatt).

2003-02-22, 21:08
Svar #12

Marita Kvist

Hej
Emma Svensdotter f. 1877-01-17 Gemön, vigs 1902-01-25 med Olof Johannesson f. 1872-02-05 Gemön.
Jag kan inte hitta detta par i Virestad efter vigseln, någon som vet något eller kan tipsa mig hur jag ska söka blir jag tacksam.
Vänliga hälsningar
Marita Kvist

2003-03-02, 09:44
Svar #13

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Hej,
 
Någon som känner till något om följande personer;
 
Karl Johansson född 17880718 död 18860830. Gift,18130317 med en Sofia Magareta Kjelssdotter.
 
M v h
 
Stig

2003-03-03, 01:30
Svar #14

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej stig!
En Kjellsdotter i Virestad, det gjorde mig nyfiken, även om min ana Bengta Kiällsdotter var åtminstone hundra år äldre.
Jag har tittat i KGF:s databas. Tyvärr saknas ännu en del årtal i Virestad, så jag hittade inte så mycket, och kanske ingenting som är nytt för dig.
Karl Johansson står som torpare i vigselnotisen, och paret bor på Degersnäs Södregårds torp, men Sofia Margareta låter inte som en torpardotter.
Det är hon nog inte heller, eftersom två av faddrarna vid andra barnets dop är herr fältco: G. Kjelsson ifrån Degersnäs Södregård och herr fouriren Kjellsson ifrån  dito. Gissningsvis hennes bröder. Kjell är inte något vanligt namn.
Jag hittade tre barn, Johan f. 18130529, (då är Sophia 28 år), Carl Magnus f 18150331 och Maria f 18200712. Det kan finnas fler barn, eftersom det finns en lucka i databasen efter 1823.
Jag hittar inte Sophias dödsnotis, (troligen dör hon före 1848) och Karl Johansson dör 18660830, inte -86, men det var kanske en felskrivning.
Mvh
Ingegärd

2003-03-03, 16:25
Svar #15

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej Stig, Jag kollade i Kgf:s databas om det fanns någon Sophia som kunde passa.Detta är vad jag fann i Tjureda socken.
Född 4/3 1786 Döpt 6/3 1786 Barnets namn     Sophia Margareta
Faderns titel Fendrich Namn: Kilian Kellsson
Moderns namn: CHRISTINA ( ) ANA STRÅLENHIELM
Bostad: EKNAHOLM
  Dopvittnen
HERR RYTTMÄSTAREN OCH RIDDAREN AV KONGL. SVÄRDSORDEN VÄLB. CARL GUSTAF ULFSAX EKNA FENDRICEN VÄLB. HERR REINHOLD STRÅLENHIELM EKNAHOLM FRU (MARGARETA) ELISABET (STAMFELDT) MAMOISELLE ANNA MAGDALENA GRÖNVALL EKNA
 
Obs! Jag vill poängtera att detta är mycket osäkert att det är henne jag fann.
 
Jag hittade nämligen inte fler födda barn till honom.
MVH Per

2003-03-03, 18:33
Svar #16

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Tack Ingegärd och Per för er hjälp att hitta uppgifter om Karl och Sophia. Jag sökte uppgifterna för annans persons räkning.
 
/stig

2003-03-12, 21:05
Svar #17

Utloggad Ola

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 19:51
    • Visa profil
Hej!
Jag letar efter en Mattis Danielsson Sibbman född 8/8-1743, med hustru Ingrid Mattesdr. född 1742.
Jag hittar dom i Inflyttn. i Långasjö CI:3 1756-1773 sid 964. Där det står till Sibbahult , jag tror det står att Mattis & Ingrid kommer från Virestad men jag är inte säker!
Kan ngn hjälpa mig att komma vidare?
Tack på förhand.
mvh Ola

2003-03-14, 07:36
Svar #18

Marita Kvist

Hejsan
Finns det någon med tillgång till KGF:s databas som kan hjälpa mig med att reda ut följande:
Ingeborg Jönsdotter född 1811-07-31 får utom äktenskapet en son Sven Svensson född 1844-02-27 i Gemön, Virestad. Sven Svenssons ättling i Amerika har uppgifter om att en Sven Danielsson född.1810-03-21 okänd ort, skulle vara fader till Sven Svensson. Jag har ännu inte kunnat finna några uppgifter på att det stämmer och undrar om någon här kan hjälpa mig.  
Vänligen  
Marita Kvist

2003-04-04, 19:11
Svar #19

Leif Elmhov

Kan någon hjälpa mej med data kring Måns Gummesson/Brita Nilsdr i Vretshult och sedermera Allamåla som enl hf Virestad 1788-92 var födda 1729 resp 1709 och fick dtr Karin 1750-04-07?

2003-04-18, 09:19
Svar #20

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hedenstierna/Wilsson  
 
Söker efter anor till Wilhelmina Eleonora Wilsson f 1808-04-17? Var? Gifter sig i Virestad fs,Småland Varit fosterbarn hos en major i Virstad A. W. Armfeldt f 1785-07-06
Enligt hfl i Hörda/Virestad 1821 vara hon vara född i Klara fs,Stockholm,men är inte det enl.föd.bok där och finns inte å Klaraskivan.
Enligt muntlig tradition skall hon vara från den adliga ätten Hedenstierna
Är det någon som vet något om denna dams härkomst hör då av dig,gärna även med ett mail till min epostadress ebba_loreng@yahoo.se

2003-05-12, 17:24
Svar #21

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Leif!
På KGF:s CD hittar jag 2 barn till:
1753-01-18 Jöns
1757-03-05 Dorothea
 
Måns och Brita verkar ha gift sig 17491008 i Virestad. Måns kom från Högalid.

2003-05-12, 18:23
Svar #22

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Ola!
Hittade en Matthes född 1743-08-08 i Griseboda, Ljuder sn(G)
son till Soldaten Danjel Åberg och hustru Martha Matthesdotter
Anmärkning: Bortflyttad
Dopvittnen: CORPORAL PEHR LÖNQWIST OCH PETTER QWECK I SKRUF. HUST. ELIN PEHRSDOTTER I GRISEBODA. KIRSTIN ANDERSDOTTER I SKRUF MG.
 
Jag hittade en Ingrid Matthisdotter född 1742-09-18 i Urshult, men kan inte avgöra om det är rätt person.

2003-05-17, 12:56
Svar #23

Leif Elmhov

Hej Linus, tack för barn till Måns Gummesson. Du vet möjligen inte var Vretstorp och Högalid ligger och när Måns Gummesson/Brita Nilsdr dog?

2003-05-21, 22:20
Svar #24

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:23
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej igen Leif!
 
Högalid ligger i Virestad, men Vretstorp finns det bara 4st i hela Sverige. 2 i Örebro län och 2 i Sthlm:s län.
Dödsdatumen kan jag inte hitta. Förmodligen så flyttade familjen till någon grann-socken.
 
Hälsningar
Linus Blomlöf

2003-05-29, 16:59
Svar #25

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
August Johansson, född 1851 i Virestad med hustru Maria Jonasdotter, född 1860-10-20 i Stebrohult var torpare under Sedinge Frälsegården, Sedingehult, och hade ursprungligen nio barn.  Den äldsta dottern dog nioårig och åtminstone de tre följande döttrarna emigrerade till USA och även den äldste sonen Johan Daniel (död 1975 i Chicago).  Min frågor är om någon kan upplysa om när föräldrarna dog, när exackt fadern var född och om det var några fler barn som emigrerade?  Tack för hjälpen på förhand
 
Jan Åke

2003-06-01, 10:12
Svar #26

Hans Bengtsson

Hej!
 
Här kommer några uppgifter, hämtade från KGF:s databas. För att vara säker är det viktigt att kolla med originalkällorna (vilket jag inte har gjort).
 
August Johansson föddes 9 november 1851 i Virestad, som utomäktenskapligt barn till drängen Johan Johansson i Buhult och pigan Ingerd Andersdotter på Hörda Skattegård. Maria Jonasdotter föddes 20 oktober 1860 (ej i Virestad).
August och Maria vigdes i Virestad 14 december 1878. Mannen var då dräng i Hjerpanäs (ibland stavat Järpanäs eller Hjärpanäs), och Maria var hemmadotter i samma by. Paret bosatte sig först på torpet Bengtstorp i Hjerpanäs, men flyttade ca 1880 till soldattorpet under Virkenhult Västergård, och ca 1882 till torpet Liljedal under Sedingehult Frälsegård. Där bodde familjen kvar ännu 1897.
 
Barn:
Hilda, f. 27 maj 1879 (död i maglidande 25 februari 1887)
Alfrida, f. 27 juni 1881
Emilia Kristina, f. 22 juni 1883
Stina Maria, f. 18 september 1885
Johan Daniel, f. 2 december 1887
Hilda Eleonora, f. 11 juli 1890
Anna Linnea, f. 21 februari 1893
Ester Martina, f. 10 maj 1895
Karl Hjalmar, f. 22 augusti 1897
 
Mvh
Hans Bengtsson

2003-06-01, 20:15
Svar #27

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hans!  Tack så väldigt mycket för hjälpen.  Men Stina Maria heter hos mig Elina Maria.  Vilket är rätt?
Jan Åke

2003-06-01, 20:46
Svar #28

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Jan Åke!
 
Enligt Virestad AI:20a 1886-1890, sid 59 på Liljedal, heter dottern född 1885-09-18 Elina Maria.
 
Mvh//
Lotta

2003-06-01, 22:04
Svar #29

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna