ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-20  (läst 3114 gånger)

2001-04-22, 10:47
läst 3114 gånger

Patrik Jansson

Hej Lennart!
Att ha tillgång till utskrifterna skulle vara en fantastisk hjälp för mig som är nybörjare. Sitter med microkortsläsare och microkorten för Forshälla men har svårt att läsa de äldre noteringarna. Detta har inneburit att min forskning legat på is det sista.  
Nu känner jag mig som en riktig gam men skulle du kunna tänka dig att mejla hela härligheten?
 
Mvh. Patrik (läraren, du vet...?)

2001-04-22, 10:57
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Till Lennart Snabb: Med risk att bli tjatig! Du  
har inte sett Forselius, Svante Johan f 10/2 1865  
i din databas? Jag skulle bli mycket glad om du  
kan tala om ifall han finns eller inte?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-04-22, 21:36
Svar #2

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Kära vänner !
Anki, Patrik, om ni ger er lite till tåls så kommer registren ut på Föreningen släktdatas stora databas.
 
Simson ! Inte alls tjatigt men det är så att jag bara hade tillgång på filmer fram till 1860 när jag skrev, så därför kan jag inte svara på din fråga, men Forselius-människor har det funnits i Fh. Jag har en gång skrivit av mantalsboken från 1946 och jag kan där se att på Häljeröd 1:7 så finns änkefru Andrietta Charlotta Forselius och Albert Mauritz Forselius (troligen sonen)

2001-04-23, 00:15
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag tusentackar och hoppas att du vill vara lika  
god att meddela om du finner nOgot mer  
intressant!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-06-22, 12:22
Svar #4

Olof Roth

Den Boken som är nödvändig för alla Forshälla-
forskare, och som står på Göteborgs Stadsbibliotek
heter : Fräkne, bygd och folk Christiansson.
Den tar upp gårdsbeskrivningar, för troligen alla
gårdar i Forshälla, Ljung, Resteröd, Grinneröd.
Första våningen, Vänster, Hylla Bohuslän.

2001-06-22, 14:42
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
1797 8/8 på Lilla Höggeröd föddes en flicka som fick namnet Helena. Enligt födelseboken var föräldrarna Måns Jonsson och Inger Hindriksdotter.
 
Vid dopet var en broder till Inger fadder, nämligen Johannes Hindriksson vid Aröd Bro.
 
Måns Jonsson dog 1804 6/12 42 år gammal. Johannes Hindriksson flyttade till Stenkyrka på Tjörn och lilla Helena blev fosterdotter hos Johannes. Senare flyttade även Inger Hindriksdotter till Stenkyrka. Enligt den muntliga traditionen i släkten skulle Inger vara polska.
 
Detta är allt jag kunnat finna om dessa personer.
Jag är givetvis intresserad av deras ursprung och har förgäves letat i Forshällas böcker.
 
Finns det någon som känner till något om dessa personer så är jag tacksam för information här eller på min mail.

2001-06-24, 19:30
Svar #6

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Lennart Snabb !
 
Jag har sett att du har en hel del avskrifter ang Forshölla och undrar om du vill hjälpa mig med några saker som jag inte kan få tillgång till på annat sätt.
 
I Forshälla eller Resteröd finns en plats som heter Arödsbro. Där skulle enligt födelseboken 1797 bo en fadder som heter Johannes Hindriksson.
Har du möjlighet att titta i de första husförhören därefter och se om denna person finns och kanske även hans föräldrar ?
 
Jag har gjort en notering om att det skulle ha fötts en Johannes 1776 den 9 augusti i Forshälla eller Resteröd. Kanske kan det vara samma person.
Har du möjlighet att se om det går att läsa vilka som var hans föräldrar?
 
Då jag numera är bosatt i Grekland har jag ingen möjloighet att själv besöka Landsarkivet och ber dig därför om hjälp.
 
Med vänlig hälsning
Ingemar Gollungberg

2001-06-24, 23:51
Svar #7

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ingemar !
Aröd ligger i Ljungs socken som gränsar till Resteröd o Forshälla socknar. Jag har inga register ifrån denna socken så jag kan inte hjälpa dig med det, åtminstone inte här hemifrån. Jag har tittat i Resteröd o Forshällas första årgångar av husförhör men där finns ingen Johannes Hindriksson, ej heller i Forshälla vigselbok. Vidare nämner du att han skulle kunna vara född i F-h  9/8 1776, men där måste jag tyvärr åter göra dig besviken. Visserligen finns det en Johannes Hindriksson som är född 18/6 1776 och då på gården Röd, men om hans öden vet jag inget. Jag skall ta mig en titt i rullarna på biblioteket nästa gång jag går dit och jag låter dig få veta ifall jag hittar något.Och i så fall svarar jag under denna rubrik.
Mvh Lennart Snabb

2001-06-25, 11:12
Svar #8

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej Lennart !
Tack för din hjälp betr Forshälla och Resteröd.
Den Johannes Hindriksson som jag har som broder till Inger Hinriksdotter dog i Stenkyrka 1821 30 mars och var då 45 år gammal. Efterson Hindriksson är såpass ovanligt tror jag inte att jag vill släppa den Johannes du hittat vara född i Röd 1776 18/6. Åldern verkar ju stämma precis.
 
Har du föräldrarna ?
 
Mvh
Ingemar Gollungberg

2001-06-25, 12:51
Svar #9

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ingemar !
Först och främst ett litet klarläggande : Den Johannes jag hittade var född på Röds gård i Forshälla socken, ej Röds socken ! Han föräldrar var Hindrik Jonsson o Kiersti Olofsdotter.
 
Vidare hittade jag en Hindrik Andersson, dräng i Råssbyn i Forshälla sn som den 8/10 1775 gifter sig med Elin Toresdotter, piga på Nolmanneröd i Forshälla sn.
 
I Resteröd sn födbok hittade jag på sid 88 i C 1: följande den 9 föddes och den 12 döptes fadren Hin. och modren Elin Toresdotter på Håbacken (senare Hebacken) son Johannes. Mansfaddrar: Tolle i Resteröd, Erik Andersson i Resteröd, Olof Persson i Bäck. Kvinnsfaddrar: Giertrud  Andersdotter i Resteröd, Kierstin Torstensdotter i Bäck och Anna på Friskebacken (i Resteröd.)
 
Dessa föräldrar finns ej i Hfl 1813 i Resteröd, jag har även kollat födslar 5 år före och 5 år efter 1776 men ej funnit dessa föräldrar föda fler barn. Ej i Forshälla sn för den delen !
 
(Det fanns en Tore Björnsson som levde på Näshagen i Resteröd sn vilken dog 1741)
 
Allt detta är bara lösa ändar utan någon som helst verifierad koppling. Dock, Johannes är född i Resteröd sn.! Föräldrarna bodde troligen endast en kort tid i Resteröd sn (jag kollade igenom hela första husförhörslängden och de fanns inte där, och de födde inte fler barn under ovan nämnda period 1770-1781)
Den bästa gissning jag har att komma med är att de kom från Orust och tog tjänst på fastlandet (vilket var mycket vanligt) under en säsong för att sedan återvända till Orust eller flytta till någon annan församling, som inte var Forshälla, Resteröd eller Ljung.
 
Systern Ingrid vet jag ingenting om !
Mvh Lennart Snabb

2001-06-26, 21:12
Svar #10

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Lennart !
 
I ditt senaste inlägg nämner du sid 88 i C1 den 9 föddes osv. Det är ur Resteröds födelsebok. Vilket år och månad talar vi om exakt? Fadren Hin. Står det bara så om fadern? I samma stycke nämns modern som Elin Toresdotter och samma namn finns i stycket före. Jag tolkar det som att det är samma Elin.  
 
Är det två olika Johannes Hindriksson som föds?
 
Hälsningar Ingemar

2001-06-26, 22:30
Svar #11

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ingemar !
Vi talar exakt om augusti månad år 1766.  
Det står bara Fadren Hin. varken mer eller mindre, och det kan enligt mitt förmenande endast tolkas som Hindrik. Med tanke på att de troligen inte bodde där så länge så är det möjligt att skrivaren (präst eller klockare) inte visste eller kom ihåg hela hans namn. Det är inte alls ovanligt att det bara står ett förnamn ! När det gäller soldat-barn så står ofta inte ens stället utsatt - alla visste ju var den o den soldaten hade sitt torp.
 
Stycket ovanför ? Jag får åka in på biblioteket och kolla vad som står där. Kanske i morgon eller övermorgon, håll ut ! (Om något år eller så har jag tänkt börja att renskriva dessa böcker, men jag har några andra som står före i kön.)
Snabben

2001-06-27, 11:14
Svar #12

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej Lennart !
 
Jag förmodar att du menar 1776 i ditt senaste inlägg, eller menar du 1766 som du skrev?
 
Hursomhelst, detta är vad jag kommer fram till hittills.
 
Den 18/6 1776 föds i Röd i Forshälla en Johannes av föräldrar Hindrik Jonsson och Kiersti Olofsdotter.
 
Den 9/8 1766 (skall ev vara 1776) föds i Resterröd en Johannes av föräldrar Hin. och Elin Toresdotter.
 
Den Johannes jag söker dog 1821 30/3 45 år gammal och skulle således stämma på båda ovanstående Johannes om även den andra var född 1776.
 
Johannes som dog i Stenkyrka 1821 hade en syster, Inger, som enligt den muntliga traditionen i släkten skulle vara född 1764 2/11 i Polen.  
 
Om den förste av ovanstående två Johannes är hennes broder så måste fadern ha kommit till Sverige med dottern Inger eller så är även Inger född i Sverige.
 
Om den andre av ovanstående Johannes är hennes broder så måste det vara även här 1776 som avses.
Jag tolkar det som att fadern gift om sig i Sverige 1775 med Elin Toresdotter i så fall.
 
Jag förmodar att Hindrik är gångbart även i Polen med lite annan stavning.
 
Hälsningar
Ingemar

2001-06-27, 11:18
Svar #13

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Lennart!
 
Förtydligande
 
Inger, som jag nämnde i mitt förra inlägg, födde en dotter i Resteröd 1797 den 8/8 på Lilla Höggeröd. Fadern var Måns Jonsson.
 
Ingemar

2001-06-27, 20:49
Svar #14

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ingemar !  
Naturligtvis skulle det vara 9/8 1776 i Resteröd ! Och det som du har kommit fram till är korrekt så när som på detta med Polen som ju är en hörsägen och svårligen kan bekräftas. Jag skall titta lite och se om jag kan hitta några notiser i flyttlängderna.  
Mvh Snabb

2001-08-03, 14:01
Svar #15

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Lennart Snabb!
Hej igen Lennart. Jag har försökt att komma åt din e-mailadress men ej funnit den.
 
Jag har några frågor angående vår tidigare diskussion som jag undrar om du har möjlighet att hjälpa mig med.
 
I Forshälla utflyttade 1812-1813 finns en piga Inger Hendriksdotter nämnd. Det finns mera skrivet där som jag ej kunnat tyda när jag var i Sverige i våras. Har du möjlighet att vid något tillfälle titta och notera hela texten för mig.
 
En annan sak. I Resteröd C1 2/3 sid 140 i boken finns en Helena född den 8 augusti 1797. På slutet finns en fadder vid namn Margareta Svensdr som jag ej kunnat tyda hemvisten på.
 
Med vänlig hälsning
Ingemar Gollungberg

2001-08-03, 22:58
Svar #16

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ingemar, hej ! Jo, jag skall ta och kolla dessa uppgifter när jag är in på biblioteket någon dag. Att jag inte längre sätter ut min e-adress beror på att någon roar sig med att skicka virussmittade mail till e-adresser som man anger i Rötter. Min adress är: mitt för o efternamn skrivet som ett ord utan punkt emellan, därefter @ och slutligen hotmail.com
Mvh LSn

2001-09-02, 15:31
Svar #17

Kjell Stark

Hej.
Har någon uppgift om ursprunget till soldaten Petter Stark?  Han var född i Fräkne sockn 1783, ock er min farfars far.
Mvh
Kjell Stark, Oslo.

2001-09-02, 16:03
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kjell!  
 
Det finns ingen Fräkne socken. Fräkne är ett härad, i modern tid kallat Inlands Fräkne.
 
(Inlands) Fräkne härad består av de fyra socknarna Forshälla, Ljung, Grinneröd och Resteröd, d.v.s. de fyra socknar där du har upprepat denna efterlysning.
 
Samma socknar bildar också ett pastorat, med Forshälla som moderförsamling.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-09-21, 15:12
Svar #19

Lennart Andersson

Gästgivare i Grodhed.
I åtminstone två ärendet i Inlands Fräkne Häradsrätts dombok 1757 resp 1758 nämns en Ingeborg Almgren som gästgiverska på Grohed.
Mina frågor är två:
Är denna Ingeborg samma person som var gift med Nils Olsson Almgren och som i vigsel och födelseböcker anges som Ingeborg Ambiörnsdotter Gren?
Nils och hans hustru fick två barn, båda födda på Grohed, 1750 och 1753. Nils hustru dog 1766.
Nils var skeppare/kofferdikapten och gifte 1768 om sig med Christina Gregersdotter Hammar.
Jag har inte sett någon notering om varifrån Nils härstammar. Har någon annan det?

2001-09-21, 20:32
Svar #20

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Lennart,är detta något du vill ha ?
----
Jb 1715  
Åboar Olof och Anders vardera 1/2
 
Db 1715 enligt Höglovl. Kammarkollegiets förordning den 11/4 1715 blev alla officerares hästehemman utbjudna Att säljas från kronan till skatte-. Löjtnant Gustaf Maclier, som nu hade Groheds kronogård till hästehemman, ville lösa gården och bjöd nu på tinget förr hela gården 50 daler.Åbon Sven Rasmusson, som nu är tillforordnand gästgivare, bjöd för hela gården 100 daler.Den andra åbon Anders Mårtensson , som brukar halva gården bjöd då för gården 200 daler, detta anbud ökade då löjtnant Maclier med 10 daler. Det lämnades till guvernörens avgörande vem som skulle få lösa  gården. Den har 14 tunnors utsäde, skördar 20 palmar hö, har magert bete, och skog endast till stängsel och till bränsle.
 
Jb 1730 Gästgivaren Olof Rasmusson 3/4 , Mårten Andersson 1/4
 
År 1735 har Mårten Andersson, till skatte- löst 1/4  mtl för 25 daler silvermynt
 
Jb 1748 änkan Ingeborg 3/4 , Per Olsson 1/4
 
Jb 1777 änkan Maja Normarck 3/4 , Per Nilsson 1/4
---
Vad jag förstår så är Ingeborg änka efter Sven Rasmusson, tidigare gästgivare på Grohed.
Hälsn Lennart

2001-09-22, 00:12
Svar #21

Lennart Andersson

Du skriver Lennart, att i JB 1730 står Olof Rasmusson som ägare till 3/4 hemman. Skall det inte vara Sven Rasmusson (eftersom Ingeborg var änka efter Sven enligt dig)?
Jag har en notering att Nils Olsson Almgren gifte sig 1749-03-19 i Grohed med Ingebor Ambiörnsdotter Gren som då var änka och hade två döttrar.
Så det verkar ganska klart att den Ingeborg Almgren som nämns i domböckerna 1757,58 är den änkan Ingeborg som du nämner och hustrun till Nils Almgren.
Jag är på jakt efter en Ingeborg Almgren som bar fram barnet vid dopet av kronobefallningsmannen Anders Almgrens tredje son 1739 i Spekeröd (O).
Ovanstående har i alla fall visat att det inte är samma person som gästgiverskan Ingeborg Almgren.
 
Du skall ha tack för hjälpen Lennart!
Skulle du dyka på upplysningar om Nils Olsson Almgren så vet du vem som tacksamt tar emot dom! Under rubriken Almgren på Övriga släkter finns mer information samlat om honom.
 
/Lennart A

2001-09-22, 14:24
Svar #22

Eivor Andersson (Majken)

Hej Lennart!
Jag undrar om du sett en Karin Almgren - död 1782-07-05 i Vänersborg. Hon var änka och född c:a 1696 eftersom hon var 86 år då hon dog (av bröstvärk).
Åldern stämmer ju med Anders och Nils.
Jag skulle vilja fråga dig om du tror att Bergerius kan vara Bergius eller Bergii i olika stavningar.
Jag hittade nämligen i Gbg.s och Bohusläns kalender för 1902 - en donation av kronolänsman Sven Bergius till Fattigvården i ljung . Simmersröds barnhem. Enl. testamente 13.9.1859. Det är ju där Simmensköld bodde. En parentes bara.

2001-09-22, 15:18
Svar #23

Lennart Andersson

Eivor,
Karin har jag noterat men utan några relationer.
 
När du nämner Bergelius är du inne på Boye-diskussionen och det är ju fullt möjligt att det har ett samband. Bodde verkligen Simmingschiöld på Simmersröd? (Svara gärna under Boye)
 
Hälsningar
 
Lennart A

2001-09-22, 20:25
Svar #24

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Lennart  
Enligt mina källor så skall det vara Olof Rasmusson, men osäkerheten om vem Ingeborg var änka efter kvarstår. Vad gäller Simmingschöld så har de bott i Restenäs socken såväl på Ryr Nedre som på Tålleröd.
Sven Bergius donerade den 13/9 1859 sin gård Simmersröd 1/1 mtl, förutom fastigheten skulle donationen uppgå till 100.000 rd. o.s.v.
 
Lennart

2001-09-22, 22:30
Svar #25

Lennart Andersson

OK Lennart, jag skall efterhand försöka kolla upp detta också. Det viktiga för mig just nu var att få bekräftat att Ingeborg inte var den person som bar fram barnet Sven 1739.
 
Hälsningar
Lennart A

2001-09-23, 19:25
Svar #26

Lennart Andersson

Hittat en del kompletterande information och summerat blir det då:
- Jb 1730: Grohed, Gästgivaren Olof Rasmusson 3/4
- 1742-03-14 föddes i Grohed Anna Stina av Oluf Rasmusson och Ingebor Andersdotter
- 1744-07-08 föddes i Grohed Maja Christina av Oluf Rasmusson och Ingebor Andersdotter
- 1747-04-05 begrovs Oluf Rasmusson i Grohed 65 år gammal
- Jb 1748 Grohed, änkan Ingeborg 3/4
- 1749-03-19 vigdes styrman Nils Almgren i Molleröd, Stala (O) och hustrun Ingebor Ambiörnsdotter i Grohed. De skall bo i Grohed
- 1750-12-23 föddes i Grohed Anna Britta av Nils Almgren och Ingebor Ambjörnsdotter
- 1753-11-11 föddes i Grohed Olena Sofia av Nils Almgren och Ingebor Ambiörnsdotter
- 1765-11-24 begrovs skepparens hustru i Grohed Ingebor Ambiörnsdotter, död 10/10, 58 år
- Bouppteckning 1766 efter Ingebor Ambiörnsdotter vari nämns barnen i första äktenskapet Maja Stina och Anna Christina samt mannen i andra äktenskapet, Nils Almgren
 
Detta ger att det var Oluf Rasmusson som var Ingebors förste man och att den Ingeborg Almgren som i domböckerna 1757-58 nämns som gästgiverska  i Grohed med största sannolikhet är Ingebor Ambiörnsdotter, som tidigare sagts. Att hon kallas för Andersdotter i de första dokumenten är förmodligen ett normalt slarvfel.
Uppgifterna ovan är från Forshälla C:1 och C:3
 
/Lennart

2001-09-23, 22:11
Svar #27

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Lennart A
Vid en Snabb slagning i födboken för Forshälla så fann jag att 20/2 1702 föddes en Olof Rasmusson på Källegren i F-h sn, samt att den 25/2 1706 så föddes Sven Rasmusson på samma ställe. Föräldrarna är Rasmus Engelbrektsson o Maret Andersdotter (fler syskon finns: Anna 1703, Jöns 1707, Anders 1712 o Örjen 1715. Dessutom så var troligen Rasmus först gift med Kirstin Håkonsdotter som han fick ett barn med (Håkon f. 1689))
Vidare finner jag att både när Maja Stina såväl som Anna Stina föds så tyder jag moderns efternamn till Ambjörnsdotter, medan när Beata Christina föds den 8/7 1744 så läser jag hennes namn som Andersdotter (troligen ett prästerligt slarvfel)
Jag ser även att Olena Sofia Almgren gifter sig på Grohed den 24/5 1779 i skrud med drängen på Herstad  i Herrestad sn, Olena står då som hemmafru (eller var det husfru) på gästgivaregården i Herrestad.
 
Lennart S

2001-09-23, 23:09
Svar #28

Lennart Andersson

Din tydning av Andersdotter/Ambjörnsdotter köper jag helt och hållet.
Men om det var rätt Oluf som dog 1747, 65 år gammal så borde han vara född omkring 1682.
 
/Lennart A

2001-10-20, 17:04
Svar #29

Torbjörn Kristensson

Hej!
Jag Söker bonden Nils Karlsson Född omkring 1689 Forshälla Död 1771-09-22 i Herrestad  
Är det någon som vet något om han så tar jag tacksamt emot det.
 
Mvh  
Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna