ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-31  (läst 3938 gånger)

2004-02-18, 22:59
läst 3938 gånger

Thomas Nilsson

Hej!
Jag håller på att forska på mina släktgrenar och letar just nu efter föräldrarna till följande:
 
Lars Peter Karlsson f 18400129  
Karolina Sofia Sjöberg f 18360807 Döderhult  
 
Båda ovanstående var boende i Kristdala, troligtvis på Tegeltorpet/Skomakartorpet
 
Kan någonmöjligtvis hjälpa mig med namnet på
föräldrarna.
 
Jag har fått ett spår till Lönhult, men vet inte om jag är rätt eftersom jag bara hittar en änka där som skulle kunna vara mor till Lars Peter.
 
Fadern till Lars Peter bör förmodligen heta Karl ev. Karl Peter ...
 
Hälsningar
Thomas S Nilsson

2004-03-04, 17:39
Svar #1

Marianne Lindén

Hej på Er på Kristdalasidan!
Nu har jag varit i Spanien i en månad så nu tar vi upp de gamla frågorna igen.
 
Thomas
Ditt par gifte sig 18640206 och då var han från Sjoketorp i Döderhult och bruden kom från Äspenäs.
Han är troligen barn till Karl Peter Olsson (Olofsson) och Anna Lisa Larsdotter. De var brukare i Bankhult och de gifte sig 18390324.  
Karolina kallas ibland Johansdotter så hennes fader borde heta Johan Sjöberg men jag har inte hittat någon som passar.
 
Monica o Bo
 
Sara Nilsdotters föräldrar är väl Nils Larsson och Ingrid i Mossebo och hon är väl född 1723?
Men vilken Olof är far till Karin Olofsdotter? Hon är från Sörebo men inte är väl Olof Börjesson hennes far? Han fick en dotter Karin 1717 men hon dog året efter om jag inte minns fel.
 
Inge
Jag måste fundera lite över ditt hugskott!

2004-03-04, 21:27
Svar #2

Thomas S Nilsson

Hej Marianne!
Jag hittade Karl Peter Olofsson född i Misterhult socken på Kroxhult 1815-06-28.
Fader var Olof Svensson.
Detta Kroxhult är väl inte samma Kroxhult som i Kristdala eller har man bytt socken i början av 1800-talet?
Hustrun Anna Lisa Larsdotter har jag hittat som född i Christineberg/Tuna trokligtvis 1822-06-10.
Har inte hunnit leta på henne ännu.
Sjöbergs far var Bonden Nils Sjöberg, född i Karstorp/Döderhult. Skall leta efter syskon.
Modern var Maja Lisa Carlsdotter.
--
Det är fantastiskt roligt att spåra gamla anfäder och se hur de flyttat ut och in på gårdarna som drängar och pigor.
--
Har ett stort problem, då jag har en hope brev skickade från Sveg (Byn) på 1940 talet till min farfar i Kristdala där man t.ex. skriver Bäste farbror! Far var dräng i Simeå och gifte sig med pigan, men de är borta sedan länge
Den som skrev hette Arvida Holmqvist och var troligtvis syster till Axel Holmqvist 1908-01-06 och Hilda Holmqvist 1910-01-23. Alla tre bodde i Sveg.
Eftersom farfars soldatnamn var Holmqvist tror jag att Arvidas far var bror till min farfar Nils Peter Larsson/Holmqvist 18750502 Kristdala.
Någon av hans bröder är alltså far till dessa tre. Arvida född 19110830 död 19830409
Alla tre var ogifta enligt dödboken.
 
Har du något tips på hur jag kan spåra dem?
Skulle vara spännande att få en förklaring till den hope brev jag har.
 
Hur söker man personer mellan 1890-ca 1940?
 
Är ju ny i forskandet så jag har mycket att lära.
 
Tack för all hjälp!  
Gracias! Om du lärt lite spanska.
 
Thomas

2004-03-05, 16:50
Svar #3

Marianne Lindén

Hej Thomas!
Krokstorp heter det i Misterhult och Krokshult (Kroxhult) i Kristdala.
Men visst är Du väl Sabelskjöldare. Din farfar Nils Peter gifte sig väl med Hanna Theonilka f 18820917 och hon härstammar från Sabelskjöld.
Annars har jag hittat följande om farfars syskon.
 
18640430 Hilda Maria  Lidhem
 
18670325 Karl Johan Vilhelm Klarebäck reser till Amerika 1886
 
18691227 Axel Emanuel Skomakaretorp har levande släktingar i Misterhult
 
18720422 Frans Viktor              flyttar ut till Kungsholms förs. 18980902
 
1875 Nils Peter
 
18780328 Otto Emil Gottfrid Skomakaretorp Flyttartill Göta Art.reg. Återvänder och dör 19040522
 
18811006 Lars Erik Augustinus Tegeltorp dör 18811128.
 
Kan det vara så att den som reste till Amerika träffade en flicka från Jämtland och följde henne hem eller är det den som flyttade till Kungsholm.
 
Det finns två CD som Du kan ha hjälp av och det är Sveriges befolkning 1890 och Sveriges befolkning 1970. På 1970 finns syskonen i Sveg med men det säger inget om föräldrarna. Har Du försökt lägga ut en fråga under Sveg.
 
Var rädd om Dina brev. De ger ett tidsdokument som Du inte hittar någon annan stans.

2004-03-05, 18:26
Svar #4

Thomas S Nilsson

Hej Marianne!
Jodå, jag är uppenbarligen ättling till Sabelskjöld.
Hittade en bror ytterligare Oskar Ludvig Larsson 18620103 född i Döderhult som förste son i familjen.
Skall leta vidare på honom.
 
Enligt mina samlade brev från Nils Petters systers oäkta son Gustaf Agustinus så fanns Johan i Amerika på 1940 talet men han vet enligt breven inte mer om honom än att han är skyldig pengar...
Inte omöjligt att han alltså reste hem igen.
 
När det gäller Otto har jag en anteckningsbok från år 1903 där hans adress var Estrellerna i Jönköping som jag dock ännu inte fått veta vad det är trots att jag bor alldeles intill Jönköping.
 
Hur hittar man personer mellan 1890- 1940?
------------------------------------------
Har inskaffat de skivor du nämner samt ett provabonnemang på Genline.
 
Har dessutom lånat in alla tänkbara böcker om Kristdala vilket ju inte var lite. Tänk att det fanns 14 böcker om denna ort på biblioteket i Jönköping. C A Carlssons bok var mycket givande.
 
 
Hälsningar Thomas

2004-03-06, 15:53
Svar #5

Marianne Lindén

Hej Thomas!
Gamla handlingar och bouppteckningar brukar vara värdefulla. Vet Du om de ägde Tegeltorp i så fall kan du titta i de handlingar som finns i domsagan. Köp och försäljning brukar finnas sist i domboken tills man gjorde lagfartsböcker. Den som köpte Tegeltorp kunde inte få lagfart om sonen i Amerika var arvsberättigad.
 
Sen kan Du intervjua alla släktingar Du har både i Kristdala och Misterhult.

2004-03-06, 18:31
Svar #6

Thimas S Nilsson

Hej igen Marianne!
Skulle du kunna maila mig info och namn på levande släktingar
så kan jag gå vidare med dem då jag inte har kännedom om dem idag.
 
Dessutom svar på frågan hur man söker personer födda/döda/vigda mellan 1890-1940.
 
Ett jättetack för hjälpen!!
 
Mail: thomas.s.nilsson@telia.com
 
Thomas

2004-03-08, 21:41
Svar #7

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Thomas,
 
 
Anna Lisa Larsdotter var född 1821-07-12 i båtsmanstorpet Lillängen, Kristdala. Hon flyttade med föräldrarna till torpet Christineberg i Kristdala då brodern Per blev ny båtsman för roten 118 i Tjust båtsmanskompani. Anna Lisa gifte sig 1839-03-24 med Carl Peter Olofson från Krokstorp, Misterhult. Anna Lisa dog 1882-10-24 i Malghult, Kristdala.
 
Anna Lisas föräldrar var båtsmannen Lars Jonsson Bring född i Tuna och Lisken Samuelsdotter från Fagerhult, Kristdala. Lars drunknade i sjön Tvingen 1838 och Lisken dog i Christineberg 1862.
 
Brodern Per fortsatte som båtsman i 46 år varefter han med hela sin familj emigrerade till Amerika. Han dog 1904 i Oakland, Nebraska.
 
 
Lars och Lisken hade totalt åtta barn. Ättlingar finns både i Sverige och USA.
 
 
Hälsningar
Birger Bring
Kristdala

2004-03-09, 18:17
Svar #8

Thomas S Nilsson

Birger!
Tack för hjälpen!
Thomas Nilsson
Tenhult

2004-04-13, 22:24
Svar #9

Thomas S Nilsson

Hej!
Jag försöker reda ut giftemål och barn hos Karl Albin Karlsson född 1885-12-06 i Kärrhult, Stensö, Kristdala.
Vet att han gifte sig med en Emilia. men vet inte hennes flicknamn. Hon var troligtvis född i Högsby (enligt hörsägen).
Denna Emilia hade varit på sjön på båtar i Kalmarsund.
Jag tror även att det finns minst ett barn.
Troligt är att en son hette Henrick.
Har hittat något som heter Henriksdal i Kristdala där en Henrik har bott till sin död, men vet inte om denne kan vara rätt person.
------
Har även en Emilia Josefina Karlsdotter 1865-12-18 född i Kärrhult, Stensö som var gift med en Karlsson enligt bouppteckning, men det känns fel.
Denna kvinna tycks även ha barn med efternamn Svensson (hon tycks ha varit gift 2 ggr).  
Vill gärna veta mera om denna kvinnas makar om möjligt.
 
Skulle vara roligt att reda ut denna del av släkten.
 
Hälsningar
Thomas Nilsson

2004-04-14, 11:59
Svar #10

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Thomas,
 
Vi tycks ha en del gemensamma släktingar bland annat från Kärrhult.
 
Jag har sett en liten skrift om Kristdala från 30-talet där det finns bild på en del äldre herrar vilkas familjer sägs ha brukat torp under Kristdala prästgård (Stensö)i många generationer. Jag har för mig att Kärrhult var ett av dessa trop.
 
Jag återkommer när jag har kollat vad det stod exakt i den lilla skriften.
 
Birger

2004-04-17, 09:57
Svar #11

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Esbjörn,
 
Jag flyttade diskussionen om dina förfäder till Kristdala eftersom vi hamnade där. Den som vill följa storyn från början kan gå in på Misterhult.
 
Frågan om hur släktskapen i Kalerum såg ut är något komplicerad.  
 
Åren 1793-94 pågick rättegång mellan ägarna till Kalerum. Formellt gällde det delningen av gården några år tidigare, men processen är en praktfull släkt- och by-träta. Parterna är ömsom kärande och ömsom svarande, och dessutom är samtliga parter besläktade eller besvågrade med varandra, ibland bådadera.
 
På ena sidan står bröderna Mattis och Magnus Nilssöner, som gemensamt ägde halva gården. På den andra Sven Johansson och hans måg Olof Nilsson vilka ägde den andra halvan. Själva sakfrågan lämnar jag därhän - slutet blev förlikning, men under processens gång avslöjas en del intressanta släktförhållanden.
 
Till förhandlingen hade flera vittnen inkallats. Sven och Olof hade begärt att Anders Börgesson från Baggetorp skulle vittna för dem. Däremot protesterade Mattis som hävdade att Anders måste bedömas jävig, eftersom han var svåger med Sven Johanssons fru Ingrid Nilsdotter ”hwilken ärft någon del uti Kalerum”. Anders tillstod att släktskapet var riktigt.. Rätten beslutade då att Anders skulle anses jävig och därmed vara förhindrad att vittna. Vi vet att Anders' fru hette Ingegärd Nilsdotter. Det får alltså anses klarlagt att Ingrid och Ingegärd var systrar från Kalerum, vilket ju också den av Marianne Linden citerade bouppteckningen ger besked om.  
 
I vigselboken för Kristdala framgår att den 18/10 1770 så vigdes Sven Johansson från Baggetorp med Ingrid Nilsdotter från Calerum och samma dag Carl Johansson från Baggetorp med Ingegiäl Nilsdotter från Calerum.
 
Efter Carls död gifte alltså Ingegärd om sig med Anders Börgesson från Bankhult.
 
I rättegångsprotokollet sägs också att Mattis svärfar var Anders Persson från Sulegång. Detta var Mattis svärfar i andra giftet. Mattis hade , som vi sett tidigare, varit gift med Lisken Johansdotter, en syster till Sven och Carl Johanssöner. I det läget var han alltså svåger med sin motpart Sven Johansson.  
 
Dessutom var alla ägarna till Kalerum släkt med varandra. Ingrid Nilsdotters far var kusin med Mattis far.  
 
Än mer komplicerat blir det om vi beaktar att även Johan Svensson, fader till Lisken och de piprökande bröderna Sven och Carl var släkt med Anders Börgesson. Båda kom från Bankhult och tillhörde den gamla Eriks-släkten där.
 
Jag inser att detta blir omöjligt att följa om vi fördjupar oss ytterligare i släkterna så, Esbjörn om du vill ha ytterligare information så hör av dig direkt till mig.
 
Bara en liten slutkommentar:
 
Kalerum består idag fortfarande av två gårdar. Båda har sålts utom den gamla släkten. Ingen drivs längre som jordbruk.
 
Mattis' sondotterson söp bort Mattis-gården i slutet av 1800-talet.
 
Som kuriosa kan nämnas att det bland ättlingarna i Bankhultssläkten finns den svensk-amerikanske kvacksalvaren och lurendrejaren Karl Johan Fallenius alias Fallebogöken alias Doctor Roback samt professorn och nobelpristagaren i kemi Svente Arrhenius!
 
 
Birger
Kristdala

2004-04-17, 20:11
Svar #12

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:01
    • Visa profil
Tack Sven! Det var mycket intressant läsning. Jag blir så glad och tacksam för att du delar med dig av dina kunskaper. Man kan inte undgå att imponeras av hur mycket kunskap som kunniga släktforskare i Kristdala sitter inne med.  
 
Så här i efterhand ska vi väl också vara tacksamma för att denna släkt bidragit till historien på detta lite drastiska sätt. Det visar väl egentligen också att mänskligheten trots allt fortfarande är sig ganska lik efter alla dessa år.
 
Mvh Esbjörn

2004-04-27, 09:08
Svar #13

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Thomas,
 
 
Nu har jag kollat vad det stod i skriften jag nämnde.
 
Boken heter Kristdala
 
skriven av Erik Meurling.
 
Utgiven i Lund 1935
 
 
Boken handlar mycket om prästsläkten Meurling. I samband med ett jubileum i Kristdala där biskopen deltog delades medaljer ut.
 
Jag citerar från sidan 164:
 
”Efter biskopens tal sjöngs psalmen 141:9 varunder biskopen framträdde i koret och utdelade Patriotiska Sällskapets guldmedalj åt förre handlanden Lars August Brodin som församlingens erkänsla för hans nit och omvårdnad om kyrkan som kyrkoföreståndare och kyrkvärd under 20 år, och som ledamot  av kyrkorådet under 38 år, samt den stora silvermedaljen för god och trogen tjänst å prästgården åt förre arrendatorn Nils August Karlsson, vars släkt tjänat där i 78 år, och han själv hela livet, åt torparen i Spånghult Karl Edvard Svensson, vars släkt tjänat där i 142 år och han själv hela livet, åt torparen i Kärrhult Oskar Gottfrid Karlsson, vars hustrus släkt tjänat där i 230 år och han själv i 31 år ......”
 
Man kan tydligen räkna med att folket i Kärrhult ( så vitt jag vet har där bara bott en familj) tillhört samma släkt sedan början av 1700-talet.
 
 
Birger

2004-04-27, 22:36
Svar #14

Thomas S Nilsson

Hej Birger!
Tack för letandet! Jag har försökt låna denna bok på biblioteket och de hoppas kunna hitta den så småningom (ligger i ett magasin).
 
Har spårat familjerna i mitt inlägg ovan så vida att jag har klart för mig att Emilia Josefina Carlsdotter gifte sig med Sven August Robert Karlsson och fick ett antal barn.
Emilia som var gift med Albin Carlsson har jag dock ännu inte hittat. Eftersom jag inte lyckats spåra när Albin avlidit kan jag inte få fram fakta via bouppteckning etc.
 
Finns det någon som möjligtvis vet när Karl Albin Carlsson född 1885-12-06 avlidit?
 
Hälsningar
Thomas Nilsson
Tenhult

2004-05-12, 19:04
Svar #15

Utloggad Stig Gräntz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 12:42
    • Visa profil
Finns det någon som vet hur Jons arv. i Trånshult, Högsby sn var släkt med de övriga nedan.
 
Utdrag från Aspelands härads dombok.
AHD VT 1673
Kom för rätta Nils Jonsson i Tillingeby och på Svens vägnar i Tulunda stångfällde hans hustrus arvegård i Åsjögle till hustru Karin i Åsjögle för 15 daler kopparmynt reda penningar, som hon därför betalt haver, den yttersta penning med den första. Item stångfällde han på Jons arvingars vägnar i Trånshult deras arvedel i Åsjögle skattejord för 10 daler kopparmynt, som de därför bekommit hava. Item på Måns Nilssons vägnar i Värlebo, hans hustrus arvedel i Åsjögle för 5 daler kopparmynt, som han därför bekommit haver. Äntligen stångfällde och Nils Jonsson i Tillingeby sin och sina syskons arvpart i Åsjögle till hustru Karin ibm för 30 daler kopparmynt. Item framsteg Per Ericsson i Målilla och stångfällde till hustru Karin den del som hans fader Eric i Sörebo hade ärvt i Åsjögle, men sålt till henne för 30 daler kopparmynt. Item stångfällde han till hustru Karin i Åsjögle på sin fasters Elin Persdotters vägnar i Snöversmåla, hennes arvedel i Åsjögle för 15 daler kopparmynt. Gavs hustru Karin i Åsjögle fasta på dessa gårdsdelar.
 
MVH/ Stig

2004-05-14, 06:16
Svar #16

Marianne Lindén

Hej Stig!
Detta skulle nog ligga under Mörlunda för Åsjögle hörde till Mörlunda vid den här tiden.
I Veine Sjöös bok kan man läsa:
Per Nilsson köpte Åsjögle skattegård  för 40 dr silvermynt och fick köpet lagfaret 1673 7/3 (samma dag som för änkan Karin i Utebyn) samt 1678 10/7.
Kan någon nu fastställa släktskapen med alla dessa namn som nämns ovan?

2004-05-15, 14:38
Svar #17

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
År 1900 utkom boken Anteckningar om Kristdala i Tunaläns härad och Kalmar län, skriven av Carl Alexander Carlsson, då boendes i Stockholm. Han lär ha försvunnit till USA och nu önskar jag veta lite mer om denne man.

2004-05-15, 15:49
Svar #18

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:40
    • Visa profil
Carl Alexander Carlsson föddes 1859 18/12 i Stenkullen, Hägerums ägor, och flyttade så småningom till Stockholm. Sven Bankeström fick en del uppgifter om honom från Stockholms stadsarkiv (Bankeström, Från flydda tiders Kristdala och Tunalän , 1982, s. 11).  
 
Han finns med på Klara-skivan; han kom 1882 20/12 som f.d. artillerist från Artilleriroten till kv. Röda Bodarna 1 i Klara. Sedan kan han följas på Söder-skivan, där han första gången dyker upp på Svartensgatan 5; strax efteråt är han arbetskarl, boende i kv. Bonden större. 1885 är han skriven som timmerman och nu gift, med Ida Mathilda Persdotter, född 1860 11/5 i Floda sn i Södermanland. 1887 1/9 föds sonen Eugen Alexander (han dog redan 1898 14/10 och Kristdala-boken har fadern tillägnat sonens minne). Från 1896 (enl. SSA) var han kontorsbiträde; han arbetade 1898-1903 hos Allmänna Livförsäkringsbolaget Röda Bandet, där han 1901 blev bokförare. 1903 7/7 utvandrade han ensam till USA, och hans senare öden synes vara okända.
 
Hustrun flyttade till Gamla Stan, där hon enl. Gamla Stan-CD:n bodde på Stora Nygatan 6. Hon anges här som frånskild (mannen rest till Amerika) och drev till sin död 1907 2/5 en matservering.

2004-05-15, 17:14
Svar #19

Lars H Nilsson

Hej Kristdalaforskare
I Madesjö sockens födelsebok för 1753-09-18 finns noteringen om oäkta barnet STINA dotter till Quinfolket Ingeborg Jonsdotter (senare står hon som Bergesdotter)Faddrar var Per Månsson i Råås, Nils Israelsson i Råås, hustru Maria Hempel på bruket, pigan Carin Persdotter i Råås.
Sedan står det Fader Lars Jonsson i S. Skingzhult
 
Kan någon ge mig tips om vem denne LARS JONSSON I S SKINGZHULT ÄR?
 
Frågar
Lars Nilsson

2004-05-19, 15:15
Svar #20

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Angående Carl Alexander Carlsson kan konstateras att han troligen utvandrade till Oakland Nebraska. Han kan naturligtvis ha flyttat vidare därifrån senare.
 
Nils Petter Andersson skriver från Kristdala till sina utvandrade släktingar i Nebraska att Carl Alexander har skrivit en bok om Kristdala som han (Nils Petter) länge hade tänkt skicka till sina släktingar men pengarna vill inte stå mig bi.
 
Så tillägger Andersson att eftersom Carlsson nu är hos er så kan han ju själv överlämna boken.
 
Då Carlsson åkte från Sverige hade han biljett till Omaha, Nebraska.
 
Carlsson kunde kanske spåras i Emmigrantinstitutets kyrkobokföring från Oakland Lutheran Church i Oakland, Nebraska.

2004-05-26, 10:35
Svar #21

Elin Nilsson

Jag har nyss startat med släktforskning och började då med att se efter på vår vind om det fanns några foton namn, eller brev. Där hittade jag ett brev som var skrivet 1977 i USA från en kvinna vars förfäder var från Kristdala, jag skickade ett svar till den adress brevet kom i från nu 2004(27år senare.) Men får inget svar.
 
Hur kan man gå till väga utan ett svar från denna person?
 
Kanske är det annars någon som vet något om denna person i USA.
Hon som skrev brevet hette Clara Rice, hennes mor(född 2 juli 1865 i kristdala) emigrerade med en syster och båda föräldrarna 5 augusti 1869 till Chicago Illinois enligt brevet,där dog föräldrarna och systrarna adopterades av en annan svensk familj där.
 
Någon som vet något annat om familjen som kan vara till hjälp?
 
 
Jättetacksam för hjälp.

2004-05-27, 06:21
Svar #22

Marianne Lindén

Hej Elin!
De som utvandrade från Kristdala hette
Nils August Jonsson
Stina Maria Andersdotter
och döttrarna
Christina Mathilda f 18580620
Maria Sofia f 18650702
De utvandrade från Höckhult och biljetten gick till Chicago.

2004-05-27, 21:37
Svar #23

Elin Nilsson

Tack Marianne!
 
Hur kan du se vart biljetten gick?
Finns det något register för båtar och biljetter?(här på internet?)
Kan man sedan se om det finns några levande släktingar kvar till dessa i USA?
 
Vet du något mer om den här familjen?

2004-05-28, 07:19
Svar #24

Marianne Lindén

Hej Elin!
Vill Du veta mera om familjen så finns de i Veine Sjöös bok Historik över fem byar i Kristdala socken på sidan 103. Där står att Stina Maria är dotter i Pukemåla. I Pukemåla Vena finns fortfarande släkt till Nils August.
Jag fick en gång en diskett av Åke Pettersson som forskat på emigranter från Kristdala, där står vart biljetten gick. Det troliga är att de sedan tog tåget till Andover. Jag har en bok från Andover och där finns många Jonsson, men inga födelsetal så man vet inte vem som är vem.

2004-05-30, 11:53
Svar #25

Elin Nilsson

Jag får tacka dig igen Marianne!
 
I brevet jag har står att föräldrarna dog bara ett litet tag efter att de kommit till Chicago, Illinois? Men ligger det i närheten av Andover, eller hur skulle det kunna hänga ihop?

2004-05-30, 15:49
Svar #26

Marianne Lindén

Hej Elin!
Nej det är ganska långt mellan Chicago och Andover. Men det byggdes en järnväg där. Personerna från Kristdala var intresserade av att få tag i mark och runt Andover fick de mark gratis vid den här tiden. Många blev sjuka på båten över så många dog innan de kom fram. Hade de barn och vem tog hand om dem? Vet du det?

2004-05-31, 09:55
Svar #27

Elin Nilsson

Hej igen Marianne..
Okej, då kan det säkert vara så. Ja, Christina Matilda och Maria Sofia var ju barnen. De blev adopterade av en svensk familj nere i Chicago när föräldrarna dog. För den som skrev brevet är dotter till en av dessa båda systrar. Och flickan/kvinnan som skrev brevet växte själv upp i (Fruitvale).  
Låter det rimligt?
 
All information jag har kommer från det brev som jag har, som var adresserat till min mormor.
 
Känner du någon som håller på med släktforskning i USA som skulle kunna hjälpa mig?

2004-05-31, 16:14
Svar #28

Marianne Lindén

Hej Elin!
Jag sökte på Fruitvale på internet, men det fanns hur många som helst. Annars brukar det gå bra att skriva till Biblioteket i den ort det gäller. Sen finns det många andra sätt att söka på, men du har så lite uppgifter. Man kan söka på döda i Amerika och anvisningar kan du nog hitta under Rötter.

2004-05-31, 16:34
Svar #29

Elin Nilsson

Hej Marianne!
A, det kanske är svårt. Men borde man inte kunna söka på datumet då de emigrerade?
jag vet att de emigrerade 5:e augusti 1869 till Chicago. och jag har en adress till personen som skrev brevet, fast det var ju nästan 30 år sedan.
Men jag tänkte att man kanske kunde få reda på uppgifter. som man kan här på i folkbokföringen. Finns det ingen sådan där?
 
Tack för all hjälp i allafall!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna