ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2011  (läst 1019 gånger)

2011-01-17, 22:51
läst 1019 gånger

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 736
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 15:14
    • Visa profil
    • edshult.eu
Tack Göran för ditt inlägg.  
Hmm, det fanns visst många Per Gabrielsson i trakten. I Edshult och Kidanäs fanns dessutom en soldat vid namn Gabriel Persson. Han hade 1691 en son vid namn Per som dog strax, men han kan ha fått en ny Per i andra äktenskap och det är svårt att veta eftersom födelseboken är sporadisk efter 1703.

2011-04-07, 18:40
Svar #1

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
   Forskare
 
    1810 infl. Magnus Nilsson f. 1763 o.h.h Eva Ericsdotter f. 1768 från Kållebå, Nye  
    Ingatorp. Där finns inga in fl. längder. Familjen har 7 barn med sig i bagen
 
 
    Någon som sett familjen i Ingatorp.?  
 
    Tack på förhand
     
    Sweneric A

2011-04-07, 20:36
Svar #2

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 736
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 15:14
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Sweneric,
 
Jag har lite svårt att förstå din fråga, eller rättare sagt från var och till vart flyttar familjen.  
Och var har du funnit denna uppgift om flytten och t.ex. om födelsedatum på personerna.  
Det finns ett par Magnus Nilsson födda i Ingatorp socken omkring 1763, dock ingen Eva Eriksdotter.
Du kan leta själv på min hemsida, kanske har du mera tur, som vet exakt var du letar efter.  
Avskrifter Ingatorp.
Men om du hittar något, meddela det här för jag är klart intresserad av att veta vilka personer som flyttat in/ur denna socknen.

2011-04-08, 12:26
Svar #3

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
   I Nye  byn Kållebo skatteg HFL Al:5 1806-1815 s. 120 finns familjen. Men de flyttade vidare till  
   Ingatorp 1810 not. i HFL på samma sida.  Det finns inga infl. längden för Ingatorp vid den tiden.
    Då får man gå igenom hela HFL för tiden efter 1810. Men det kan ju vara någon som vet var i
   Ingatorp familjen kom till. Det var frågan. Ingen av dem är födda i Ingatorp. Magnus Nilsson  f. 1863
   i Nye. Eva Eriksdotter f.1768 i Lemnhult.
 
   Jag vill bara följa  dem hem s.a.s. När de avled. Men jag har delvis gått igenom en hFL utan att hitta
   dem.
 
 
   mvh
   Sweneric A

2011-04-08, 13:40
Svar #4

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6093
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 15:04
    • Visa profil
Sweneric!
Familjen flyttade in till Kållebo skattegård 1810 från Isingstorp i Lilla Billtualed.
De var alltså kvar i Nye!
 
Se vidare under Nye
Mvh
Christina
Eagle

2011-04-08, 14:59
Svar #5

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
  Christina
 
   Familjen finns i Kållebo skatteg. s. 120 i Al:5 1806- 1815.  
 
   Beklaga att jag läste av fel. Isingtorp. Jag känner inte till byarna i mörkaste Småland
   Nästa HFL Al:6 1816- 1834. Familjen finns inte kvar där i Kållebo skattegård.Nye  Flyttat till ?
 
   Då  tolkade jag fel. Ej Ingatorp. från Isingtorp 1810 till Kållebo skatteg  men därefter  
   finns inte i Kållebo skattegård.  ej i Isingtorp. eller L.Biltualed.  
   Kanske de flyttade närmare Kalamr.  dottern Johanna Magnisdotter f. 1808 gifte sig i Kalmar landsf 1830.
   med Johannes Johansson,
 
   mvh
 
  Sweneric A

2011-04-08, 15:18
Svar #6

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6093
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 15:04
    • Visa profil
Sweneric
 
Du har fler svar under Nye socken!
Christina
Eagle

2011-04-08, 16:07
Svar #7

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 Chistina  
 
   I utfl Nye  1817 finns familjen utfl. se Nye.  
 
   mvh
 
   Sweneric A

2011-04-09, 18:41
Svar #8

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 09:36
    • Visa profil
Sv. befolkning 1890 .......
Finns nämnda Jonas Magnus Petersson f. 1825 Hult ( jordtorpare )
Hustrun:     Lena Katharina Olofsdotter f. 1817 Ingatorp
De bor i Kåhlstorp.
Fanns det några barn i familjen ?
Hälsningar Sonja Johansson

2011-06-27, 11:41
Svar #9

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Hej, jag har en fundering som kanske kan behöva lite lokalkännedom. Det gäller en för mig svårtolkad utflyttningsort (som möjligtvis inte har att göra med Ingatorp) som finns nedtecknad i Ingatorp AI:3 uppslag 116. För Jonas Jonsson, född 1747 23/10 i Sund (E), (men som här har begåvats med dopdatum 1/11) och hans (andra) hustru Annika Larsdotter, född 1753 15/1 i Sund (E), finns en utflyttning antecknad för 1812. Vart flyttar Jonas och Annika? Jag har försökt hitta en passande ort eller socken, bla genom ortnamnsregistret, men misslyckats. För att förtydliga husförhörsanteckningarna så är Jonas och Annika föräldrar till bonden Lars Jonsson, född 1784 25/9 i Sund (E), några rader ovanför i boken.
 
Det finns en anteckning, skriven med samma hand, för sonen: Flyttad 1812 vid hösten utan attest, till Höreda. Den innehåller två stycken n och ett a som kanske kan hjälpa med läsningen. Sonen som för övrigt är lika svår att spåra i flyttningarna, går från att vara bonde till soldat Klerk/Klärk i Tyrum, Höreda, innan han försvinner mot Eksjö [Höreda AI:4 p 204-205 samt AI:5 uppslag 91].
 
Tack på förhand/Patrick
 
(Rättat stavfel.)
 
(Meddelandet ändrat av _Patrick_ 2011-06-27 13:05)

2011-06-27, 17:39
Svar #10

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 11:34
    • Visa profil
Jonas och hustrun flyttar till torpet Kurland, Kusebergs ägor (Kusebergskurland) - se Ingatorp A I:3, p. 217. Notera dock kommentaren där.

2011-06-27, 22:14
Svar #11

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Tack Bo,
Ur askan, i elden ledde det spåret. Enligt sockenstämman den 16 december 1812 är Jonas ohemult inflyttad till socknen och ges en månad att flytta ut ur socknen [Ingatorp C:6 sid 291 §8]. Troligtvis inte en fröjdefull jul... Så försvann Jonas och Annika. Har jag tur återfinner jag dem eller deras bouppteckningar i framtiden. Åter tack/Patrick
 
(Meddelandet ändrat av _Patrick_ 2011-06-27 22:15)

2011-06-28, 19:37
Svar #12

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 736
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 15:14
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Patrick,
 
Jonas Jonsson och Annika Månsdotter återfinns efter 1815 i backstugan Trottåsen under Amundarp (Ingatorp AI:4 p24). Annika dör där 1816 och Jonas gifter om sig med Catharina Månsdotter från Rumskulla (Ingatorp C:7 p304).
Jag har inte hittat Jonas död.

2011-06-28, 23:59
Svar #13

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Tack för det Karl-Henrik,
Då återstår att jaga rätt på Jonas.
 
Under dagen har jag gett mig i kast med en annan svår nöt: Per Persson i Haddås Norrgård. Jag syftar på ursprunget av Per Persson, död 1788 i Haddås Norrgård. Den information jag hade sedan tidigare var att han var gift (okänt när och var) med Kerstin Stefansdotter (1719-1789) samt att jag kände till två barn Per (1750-1816) och Margareta (1754-1802). Jag har läst igenom sockenstämmoprotokollen för Ingatorp (händigt tillgänglig via C-serien) och funnit på ytterliggare livstecken. Tyvärr är hans namn ganska vanligt och vid tillfälle finns tre samtida Per Persson involverade i sockenstämmorna (två sexmän och en kyrkvärd).
 
Per Persson i Haddås är rotemästare tom 1742 [C:4 p 88 §12].
Per Persson i Haddås Norrgård är sexman mellan 1743 och 1747 [C:4 p 93 §10 - C:5 p 14 §10].
Per Persson i Haddås utses som brännvinstillsyningsman 1769 [C:5 p 58 §6]. (Att det inte är sonen Per som avses bygger på antagandet att man inte utser en nittonåring som tillsyningsman för brännvinsförsäljning ;)
 
Det vore intressant att få reda på när Per blev rotemästare, men det har inte nedtecknats eller så skedde det 1834-1836 då protokoll saknas. Jag har inte alla bitar ännu, men baserat på de jag har finns en hypotes.
 
Jag har en känsla (kanske felaktig) att Per är inflyttad via giftermål till Haddås Norrgård. Om sonen Per (född 1850) är första barnet med Kerstin Stefansdotter, men Per redan finns på gården senast 1742 bör han varit gift tidigare. Beräknat från dödsnotisen [C:6 fol 382v] bör Per vara född omkring 1711, vilket innebär att han är giftasmogen från omkring 1730. Innan jag forsätter att nysta tänkte jag det var bäst att fråga om någon redan har knäckt nöten och redan funnit Pers ursprung? Annars får jag nog vänta tills domböckerna dyker upp på AD.
 
Innan jag går och lägger mig vill jag dela med mig av ingressen till en sockenstämma vid en tid som antagligen uppfattades av sockenborna som att inkvisitionen hade anlänt till Ingatorp. Notera utropstecknen!
 
År 1769 den 11 Maji kom jag Johannes Mag: Phalen genom min min guds skickelse  
och V. Consistorii befulmäktigande hit till Ingatorps och Bellö Pastorat. Gud, som  
mig till thetta inkallat hafwer, förläne mig sin H: andes nåd, at jag som en rätt  
prästman och Jesu Christi tjenare, thetta herrans ämbete så må förestå at själar  
måtta winnas til guds lof och pris!!!
den 28 Maji blef Ingatorps kyrkjocassa mig tillefwererad , hwilken med inberäknade  
utlänte och innestående penningar, tillika med försäkringssedlar, nämb:, utj  
utestående capitaler samt interesen som med de skyldigas bifall til capitalerne  
lades, 1178 dahl:r 12 ./. och contant i kyrkans cassa 161 dahl:r 9 1/3 ./. tilhopa  
Ettusend trehundrade trättijo nje dahl:r 21 1/3 öre smt, som alt befants äga sin  
riktighet.
 
För att ytterliggare illustrera Herr Johannes Magnus Phalens hybris(?) och maktfullkomlighet i jakten på synd och kyrkans utlånade kapital så infogar jag brännvinsparagrafen nämnd tidigare.
 
/6o Til förekommande af oloflig brännvinssälgning wid kyrkan som förspörjes, blef  
til upsyningsmän härutinnan förordnat, at Jonas Persson i Ödhult och Pehr Persson  
i Haddås skola äga magt ransaka husen hos dem som bo på marknadzplatsen wid  
kyrkan, och de wara skyldiga hus och kistor för dem öpna, så åftta de denna  
ransakningen wilja giöra: Och de alz den som ej med godo öpna förenämnde rum,  
så äga upsyningsmännen magt och frihet låserna upbryta.
 
God natt/Patrick

2011-06-29, 18:12
Svar #14

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 736
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 15:14
    • Visa profil
    • edshult.eu
Tack Patrick,
För intressanta utdrag ur protokollen. Jag har inte läst mycket i dessa protokoll, så det är intressant att höra att det finns mera att hämta där. Dessutom kan man ju få en inblick i hur livet tedde sig.
 
Tyvärr vet jag inget om Per Perssons bakgrund, eller om hans vigsel med Kerstin Stefansdotter.  
I och med din fråga gör jag dock en iakttagelse när jag läser i mina avskrifter (som du kanske hittat). Brita Persdotter i Hornsved förekommer som dopvittne för båda barnen. Jag har att hon är född 1721-02-11 i Haddås som dotter till Per Andersson och Maria Persdotter (vigda 1711-12-03). Kan Brita vara en släkting? Drängen Anders Persson som också är dopvittne är en halvbror till Brita och född 1728-02-17 i Haddås.

2011-06-29, 22:28
Svar #15

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Tack Karl-Henrik,
 
Jag har inte sett dina praktiska register förut. Jag är ganska enkelspårig och använder mig mest av originalkällor, sockenlitteratur och anbytarforum, MEN register är mycket bra för att spara tid (utom för den som registrerar) och oftast för att snabbt hitta ingångar. I detta fall så förkastar jag min tidigare känsla baserat på dina uppgifter om Per Andersson. Jag vet inte vad mantalsböckerna säger om Per Anderssons närvaro i Haddås (Norrgård?) men de vigsel och födelsedatum du visar på lämnar en möjlig lucka för en Per att födas omkring 1711. Nu har jag inget abonnemang på SVAR så mantalsböckerna får vila.
 
Som en parentes kan nämnas att ovan nämnda bonden Lars Jonsson, född 1784 25/9 i Sund (E) och sedemera soldat Klerk/Klärk blir profoss Klark i Eksjö stadsförsamling och avlider där 1846 på fattighuset.
 
Mvh/Patrick

2011-07-07, 18:58
Svar #16

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 09:36
    • Visa profil
Hej !
Johanna Charlotta Blomstrand f. 1871 den 14 dec i Ingatorp.
Var Christian och Anna hennes föräldrar ?
Fanns det syskon till Johanna ?
Tacksam för hjälp på traven !
M.v.h. Sonja Johansson

2011-07-07, 22:21
Svar #17

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8351
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 10:56
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Sonja!
Enligt födelsenotisen i Ingatorp hette modern Christina. Det står sedan ett frågetecken efter patronymikonet: Jonsdotter (Ingatorp C:10 (1871-1894), s 66). Hennes hemvist ska vara Vallnäs i Hässleby församling. Den uppgivne fadern är drängen Patrik Bäckman, även han boende i Hässleby (F). Det är moderns första (och oäkta) barn.
 
I Folkräkningen 1880 finns pigan Kristina Jonsdotter, f 1848 i Ingatorp, med dottern Johanna Charlotta i löslängden för Hässleby (F). Man hittar också en ogift gardist vid namn Karl Patrik Beckman, f 1851 i Hässleby (F), som vid denna tid är bosatt i Stockholm: Terra Nova N:o 2, Hedvig Eleonora rote 11.    
 
1890 är Johanna Charlotta Blomstrand piga i Mariannelund, Hässleby (F). Modern tycks däremot saknas. Karl Patrik Bäckman är nu gift med Carolina Matilda Andersdotter, f 1856 i Eksjö landsf, och boende i 2 kv. nr 24 i Eksjö stad.
 
1900 är Johanna Charlotta gift med sulfitfabriksarbetaren Karl Oskar Johansson, f 1869 i Hässleby (F). Fyra barn är noterade. Familjen är bosatt i Mariannelund. Karl Patrik Bäckman återfinns i kv Jägaren nr 32 i Eksjö stad.
 
Karl Patrik Bäckman dör i Eksjö 3/11 1935 (Sv dödbok). Det födelsedatum som anges är 17/3 1851.
 
(Meddelandet ändrat av Carlsson_Daun 2011-07-08 08:45)

2011-07-08, 07:01
Svar #18

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 09:36
    • Visa profil
Tack Åke för svar .........
Vilken historik du förmedlade.Mycket spännande info.
   Sonja

2011-07-08, 09:31
Svar #19

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8351
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 10:56
    • Visa profil
    • Gensvaret
En rättelse och några tillägg:
Moderns förnamn var Christina, ingenting annat. Det är nu korrigerat ovan. I Hässleby AI:12 (1873-1882) s 702 finns denna notering: Bor i Ingatorp i tegelbruket under Ryssebo. Det står även utf., dvs utfattig. Hennes födelsedatum är här noterat som 22/11 1848. Enligt födelseboken föds dock ingen Christina vare sig i Ingatorp eller Hässleby detta datum. Hennes mor är i alla fall funnen. I Ingatorp AI:14 (1861-1870) återfinns under Tegelbruket, Ryssebo, fattighjonet Stina Gustafsdotter, f 14/6 1812 i Ingatorp, med sitt oäkta barn Christina Jonsdotter (s 328, 329).
 
Även om Patrik Bäckman uppges som far till Johanna Charlotta, så kan det vara idé att studera saken närmare. Det kan ju tänkas att han nekade till faderskapet. Du hittar en del tips här på forumet om vilka källor man kan eftersöka i dylika fall. Det handlar om eventuella domstolsprotokoll, bilagor till födelsebok m.m. Det kan också tänkas att det finns vissa noteringar i husförhörslängden.
 
Karl Patriks föräldrar var smeden Cornelius Sigismund Beckman, f 6/5 1824, och h Anna Charlotta Lundgren, f 13/5 1813 (Hässleby AI:8 (1847-1856) s 176).
 
(Meddelandet ändrat av Carlsson_Daun 2011-07-08 09:53)

2011-07-08, 19:30
Svar #20

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 09:36
    • Visa profil
Till Åke !
Ett stort tack för din vägledning.
Jag såg att i Sveriges befolkning 1890 fanns :
Blomstrand Johan August skomakare f. 1824 Flisby.
Jonsdotter Kristina f. 1848
Ryssebo säteri Ingatorp.
Det måste vara den Kristina som du nämner i rättelsen.
I så fall så stämmer namn födelsdata med jämförelsen jag gjorde på en
CD av privat foskare över vissa valda årtal för Jönköpings län.
Johan August och Kristina gifte sig 1886-12-12 i Ingatorp.
Säkert har du rätt när du säger att fadern till Johanna inte  
tog på sig faderskapet.Därav fick Johanna efternamnet Blomstrand.
Låter som en rimlig förklaring.
Ville bara berätta detta för dig.
Sonja Johansson

2011-07-08, 20:30
Svar #21

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8351
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 10:56
    • Visa profil
    • Gensvaret
Så bra att du hittade Kristina 1890. Jag gjorde uppenbarligen min sökning med felaktigt förnamn. Därför fick jag ingen träff.
 
/Åke

2011-08-17, 09:01
Svar #22

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 13:35
    • Visa profil
Hej! Söker uppgifter om Johanna Carlsdotter f. 13/5 1825  i Ingatorp enligt Karlstorp A:16 sid 257, men jag kan inte hitta henne där. Tacksam för hjälp!
mvh/Lisa

2011-08-17, 21:58
Svar #23

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2598
  • Senast inloggad: 2019-10-18, 15:38
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Lisa! Följ henne bakåt. Två av hennes barn ser ut att vara födda i Ålem i början på 1850-talet. Titta i Ålems dopbok. Kanske dyker det upp en annan födelseförsamling på Johanna i Ålem, för hon finns inte 1825 i Ingatorps dopbok. Ett skrivfel i husf.längden har en tendens att tyvärr hänga kvar.
 
Hälsn Monika W

2011-08-17, 22:25
Svar #24

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 736
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 15:14
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag har också letat lite efter Johanna.  
Då hon vigs med smeden Daniel Magnus Petersson 1851-01-21 i Karlstorp (Karlstorp C:4 p83) så anges det att hon bor i Svenarp, Karlstorp. Där står att hon tidigare var bosatt som piga i Fluxerum (Karlstorp AI:10 p266). I föregående längden står under Fluxerum att hon flyttar in från Ingatorp 1847 (Karlstorp AI:9 p258). Eftersom det inte finns utflyttningslängd så blir det nog att leta efter utflyttade i Ingatorps husförhörslängd vid denna tid. Det överlåter jag på Lisa, eller någon annan som har intresse.  
Var en tid inne på att det kunde röra sig om Sara Johanna Carlsdotter som föddes 1824 i Kvarnkullen under Brokabo i Västra Ryd (E). Hennes föräldrar, Carl Johansson och Margareta Andersdotter, är bosatta i Mostugan under Härsås (Ingatorp AI:5 p240). 1839 flyttar Sara Johanna därifrån till Hamra i Svinhult, men jag förlorade henne när hon sedan flyttade vidare till Rumskulla. Men som sagt denna Sara Johanna var ett långskott, men jag hittade ingen bättre kandidat utan att fingranska husförhörsböckerna.

2011-08-18, 11:07
Svar #25

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 13:35
    • Visa profil
Hej! I Ålems HF står hon född i Karlstorp.
mvh/Lisa

2011-08-25, 20:37
Svar #26

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 09:36
    • Visa profil
Kristina Lovisa f. 1849 10 03 Ingatorp.
Dog i Björkö 1927 04 02.
Vem var hennes föräldrar ?
Tacksam om ev. syskon också kan hittas.
M.V.H. Sonja Johansson

2011-08-25, 21:07
Svar #27

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8351
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 10:56
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Sonja!
Modern heter Stina Catharina Carlsdotter, född i Ingatorp 12/9 1814. Fadern är okänd (Ingatorp AI:10 (1848-1851), s 63, C:7 (1804-1860), s 196). Hon föder minst två ytterligare oäkta barn:
 
Charlotta Johansdotter, f 8/4 1834 i Hult (F) (Hult C:3 (1764-1846), s 320).  
Johan Petter, f 20/7 1846 i Ingatorp (F), d 18/6 1847 i Ingatorp (F)(Ingatorp AI:9 (1842-1848), s 54).
 
Modern och Kristina Lovisa flyttar till Hults församling 1852 (Ingatorp AI:11 (1851-1857), s 187).

2011-08-26, 17:48
Svar #28

Utloggad Sonja Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 09:36
    • Visa profil
Tack Åke , för ditt svar !
M.v.h. Sonja Johansson

2011-09-15, 17:11
Svar #29

Utloggad Per Ferm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-09-16, 15:21
    • Visa profil
Hej Finns i detta fina forum några kunskaper om Petter August Svensson Gynther, troligen soldat född omkr.
1826 i Bellö men flyttade 1874 till Bygdås Norregård. Skulle gärna vilja veta mer om hans förfäder och efterkommande.
MVH
P Ferm

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna