ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åke Samsson f. 1798 7/2. Vid vigseln ifrån Bråstorp, Tving.  (läst 797 gånger)

1999-03-08, 19:46
läst 797 gånger

Göran Fredriksson

Han flyttade till Augerum och gifte sig 1828 25/4 med Sissa Hansdotter. De bodde i Germundsmåla.

1999-03-09, 21:34
Svar #1

G. Johansson

Kan möjligen på något sätt härstamma från Björkeryd i Fridlevstad sn, där förnamnen Åke och Samson förekom. Koppling fanns också till Bråstorp i Tving sn. Kan nog vara värt ett försök.  
 
Bou 1768, Medelstad hd: Änkan Kerstin Håkansdotter (styvmor till Åke Olofsson) och sonen Åke Olofsson var arvingar. Sonen företräddes av farbrodern Samson Samson i Björkeryd och änkan av dess broder Per Håkansson i Bråstorp.
 
G. Johansson

1999-03-10, 01:23
Svar #2

Eva Cumner

Hej Göran!
 
Har kollat igenom Tvings och Fridlevstads födelseböcker 1790-1802, men hittar ingen Åke Samson som föds i de församlingarna de åren. Det finns annars många Samson i Fridlevstads församling. Har även gjort en snabbtitt i Rödebys böcker, men inte hittat någon Åke Samson född de åren där heller.
 
mvh  Eva Cumner

1999-03-10, 20:06
Svar #3

Göran Fredriksson

Hej G. Johansson!
 
Tack för uppgifterna du lämnade. De gjorde mig övertygad om att han kom ifrån Fridlevstad sn i och med kopplingen till Bråstorp. Men Evas svar gör mig tveksam.
 
Hälsningar  
Göran Fredriksson
 
--------------------------------------------------
 
 
Hej Eva!
 
Tack för ditt arbete med att söka efter Åke Samsson. Det finns ju den möjligheten att Åkes familj har bott någon annanstans vid hans födelse, men att de ändå har anknytning till Fridlevstad. Samson är ju dessutom ett rätt ovanligt förnamn.
Jag ska nu kolla hfl och se om hans finns med där.
 
Hälsningar  
Göran Fredriksson

1999-03-12, 11:06
Svar #4

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
I slutet av 1600-talet bodde i Bråstorp en Abraham Torsson. Han hade tre söner och tre döttrar. En dotter hette Elin och var gift och bosatt i Sillemåla Fridlevstad sn med en Bonde Samson.
En son till Abraham hette Åke. Åke hade en son Abraham. Senare i Bråstorp finns en Samson Abrahamsson. (Son till Abraham Åkesson?). Samson Abrahamsson hade en son Anders Samson som hade gård i Bråstorp 1814-1816. Samson Abrahamsson dog 1798 i Bröstorp. Tyvärr är formodligen Samsons hustru för gammal för att vara mor till Åke Samson  
Jag tror dock att det lönar sig att undersöka Bråstorp närmare. Tänk på i Tvings socken för vissa år finns en särskild längd för utomäktenskapliga barn. Dessutom vilket är beklagligt är prästen i Tving har en förmoga att glömma skriva in folk i kyrkoboken. Jag känner flera fall vid denna tidsperiod som prästen glömt skriva in fast de finns!
Lycka till!
Arne Sörlöv

1999-03-12, 18:34
Svar #5

Göran Fredriksson

Tack Arne för dina uppgifter om Bråstorp.
Jag ska nu undersöka Bråstorp lite nogrannare.
 
M.v.h.
Göran Fredriksson

1999-03-24, 18:57
Svar #6

Göran Fredriksson

Arne,
Jag har nu hittat Åke Samson i Bråstorp. Han fanns med i längden för de oäkta barnen.
1798 7/2 i Bråstorp föddes Åke. Modern var änkan Elin Åkesdotter, 39 år och den angivna fadern var Samson Persson, bonde i Bråstorp. ( f.1752 enl. hfl)  
M.v.h.
Göran Fredriksson

1999-04-11, 13:03
Svar #7

Göran Fredriksson

Göran Johansson,
jag har nu fått fram att Åke Samssons farfar är Per Håkansson i Bråstorp.
I den bouppteckning 1768 som du hänvisar till, står det väl vem bou är upprättad för.
Är det någon av Per Håkanssons föräldrar?
 
M.v.h
Göran Fredriksson

1999-04-11, 15:42
Svar #8

Göran Johansson

Bouppteckningen 1768 var upprättad efter Olof Samson, f. 1702 i Mommelycke, Fridlevstad sn, d. 1768 i Björkeryd. Bonde i Mommelycke. Gift 1 med Anna Åkesdotter, f. 1707 i Björkeryd, Fridlevstad sn, d. 1758. Gift 2 med Kerstin Håkansdotter, syster till Per Håkansson i Bråstorp (troligen den farfar till Åke Samson som du nu funnit)

2000-12-29, 22:26
Svar #9

sharon

Please pardon me for not writing in Swedish.  I am searching for Samson information.  I live in Minnesota, U.S.A.  My great great grandfather was John Samson, his son was my great grandfather Albert Samson born Sept. 28, 1855.  I do not know where in Sweden they lived.  Albert is found on U.S.A. records in 1875 at the age of 19 working on the railroad construction crews.  I am searching for any information of my family in Sweden.  Thank you.  Sharon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna