ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-01  (läst 3450 gånger)

2003-09-04, 22:12
läst 3450 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ulla,
Läs Lotta Nordins tolkning under Läshjälp, Småland, Lommaryd - alltså här-länken ovan.
 
Möjligen kan Jonas Svensson i Svinshulan varit gift tidgare. 1750 10/8 får han o hu Kerstin Olofsdotter sonen Sven. 1751 13/10 får de sonen Zackarias. 1753 4/2 får de dottern Maja.
1754 2/9 får Jonas Svensson i Svinhulan och hu Hedvig Håkansdotter dottern Kerstin.
När jag kollar dödboken finner jag:
1753 14/2 begrovs Jona Svenssons hustru i Svinshulan död i barnsäng 28 år [gammal]
1753 4/3 begrovs Jona Svenssons dotter i Svinshulan död av okänd sjukdom - 1.
Så var det bevisat.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-05, 17:01
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Obs! Forts under Lommaryd där denna diskussion hör hemma.
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-24, 15:26
Svar #2

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig? Jag söker Alin Rudolf Eklund, f. 1892-11-28 i Gårdebo, Frinnaryd, son till Anders (tror jag) Gustaf Gustafsson Eklund f. 1856 ohh Sophia Sköld, f. i Lommaryd. Har mer uppgifter hemma men sitter på annan dator nu. Alin Rudolf har även en bror, Stig Daniel, f. 1888. Vad jag försöker just nu, utan framgång, är framför allt att följa Alin Rudolf framåt. Hustru? Barn (enligt uppgift skall han ha blivit far till många barn, en uppgift säger sju. Hemort/er? Var dog han? Osv. Har pratat med Landsarkivet Vadstena, som hittar honom i rullorna med samma uppgifter som jag har. Men, de har bara hfl t o m 1894 och på det två åren hinner liksom inte mera hända. Enligt uppgift finns sedan församlingsböckerna fr 1895 kvar i församlingen. Jag har försökt ringa (0140-20026), men än så länge utan framgång. Inget svar. Har inte heller lyckats få reda på deras telefontider. Jag antar att jag måste försöka följa husförhörslängder och utflyttningslängder för att kunna följa Alin Rudolfs vidare öden. Har även försökt hitta honom i Sveriges Dödbok och Folkräkning m m, men utan framgång där också. Jag är ganska säker på att han flyttar från socknen.
Är det någon som har några tips överhuvud taget om vart jag kan vända mig för att försöka komma vidare.

2003-10-24, 16:55
Svar #3

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej! Det är Annika igen. Det slog mig bara att det kanske finns någon därute som t o m minns Alin Rudolf och kan berätta något om honom som kan leda mig vidare?

2003-10-24, 19:19
Svar #4

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Annika
 
Aneby kommun där Frinnaryd ingår har inga böcker kvar på pastorsexpeditionen. Dessa har Vadstena Landsarkiv. De kanske finns just nu för microfilmning. Jag har försökt att göra namn åt de döda i Aneby Kommun men fick veta för ett år sedan inga böcker kvar.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening

2003-10-25, 00:25
Svar #5

Annika Jacobsson i Halmstad

Konstigt - jag ringde Vadstena Landsarkiv i eftermiddags och fick beskedet att församlingsböckerna inte har kommit till Landsarkiven. Då ligger de väl någonstans mittemellan då.. Eller? Av någon underlig anledning är det väsentligt svårare att släktforska i modern tid än längre tillbaka. Det verkar inte bättre än att jag får åka dit och försöka hitta äldre befolkning och möjligen läsa på gravstenar

2003-10-25, 07:45
Svar #6

John Sidén

På Vadstena landsarkivs hemsida och i förteckningen över vilka församlingars kyrkoböcker som numera är omhändertagna av landsarkivet finns inte kyrkoböckerna för församlingarna i Bredestads pastorat med. Det skulle betyda att de fortfarande finns på pastorsexpeditionen. Jag tycker att du Annika ska ta kontakt med pastorsexpeditionen, tel 0380-41225 säkrast månd-fred kl 10-12 så du får veta hur det verkligen förhåller sig. Om det skulle vara så som Elisabeth skriver, att kyrkoböckerna redan för ett år sedan hade lämnats över till landsarkivet, skulle det ha framgått i förteckningen på Vadstena landsarkivs hemsida, vilket det alltså inte gör.  
Med vänlig hälsning
John

2003-10-25, 15:40
Svar #7

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej John! Stort tack för hjälpen. Inte bara gav du mig bra telefontider, jag fick dessutom rätt telefonnummer. Jag hade telefonnumret till Frinnaryds församlingshem förstår jag och det är naturligtvis inte bemannat hela tiden.

2003-10-25, 23:44
Svar #8

Utloggad Jan Östergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2008-03-21, 16:16
    • Visa profil
Är det någon som stött på Soldaten Sven Sund och hans hustru Lena Nilsdotter?  Jag har inga födelsedata på dem. Däremot deras son Carl Fredrik Svensson har jag födelsedata på, han är född 1808 09 04, men saknar dödsdatum. Jag vet inget om syskon.  Samtliga är födda i Frinnaryd.  Carl Fredrik flyttar sen till Svanhals Östergötland och gifter sig med Anna Lisa Johansdotter född  1808 02 22.  
 
Finns det någon som  vet nåt om dem så är jag tacksam för det jag kan få reda på.
 
Tack på förhand  
Jan

2003-10-28, 06:57
Svar #9

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej!
Ville bara tala om att det nu är klart att kyrkoböckerna för Frinnaryd fortfarande finns kvar på pastorsexpeditionen. Tfn 0380-41224. Jag har pratat med dem och väntar nu spänt på telefonsamtal angående min(?) Rudolf Eklund.

2003-10-28, 10:31
Svar #10

Utloggad Jan Östergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2008-03-21, 16:16
    • Visa profil
Hejsan Annika
 
Menar du att man bara kan ringa dem och fråga vad som står i böckerna?
 
hälsningar Jan

2003-10-28, 17:36
Svar #11

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Jan! Vet inte vad man kan begära eller inte kan begära men faktum är - jag ringde eftersom det var den enda möjligheten och de har varit jättevänliga och hjälpt mig. Inte för att jag blivit klokare på om Alin Rudolf är min Eklund, men personalen tittade i böckerna, gav mig data för Rudolfs föräldrar (födelse- och dödsdatum), och information om deras tre barn (för det var de).
 
Familjen var
Anders Gustaf Gustafsson Eklund, f. 1956 (exakta data har jag hemma), d. 1909-09-01
ohh Sophia Sköld, f. i Lommaryd (födelsedata hemma), död 1932-06-10.
Barn:
ANSRYD DANIEL, f. 1888, utfl t Säby (F) 1910-10-24, återkommen från Säby t Frinnaryd (jag har inte exakta datum). Emigrerade 1912-08-29 till Amerika, tillsammans med bl a brodern Alin Rudolf.
Åter t Frinnaryd 1919-07-19. D. i Frinnaryd 1920-06-25.
ALIN RUDOLF, f. 1892-11-28. Emigrerade 1912-08-29 t Amerika. Därefter ingen vidare info (den här gången heller). Återkommer inte till Frinnaryd efter vad det verkar.
SIGNE EUODIA, f. 1896-06-0x (missade dagen där), d. 1914-12-08, 18 år gammal. Så hon dog medan bröderna var i Amerika då.
 
Det kan inte ha varit roligt att heta Sophia Sköld. Två söner som emigrerar, den ene återvänder och dör inom ett år. Dottern har redan då dött, som tonåring.
 
Med denna information gick jag in på Ellis Islands websida och gjorde en sökning. Fick träff på Alin Rudolf Eklund. Han kom till Ellis Island 1912-09-14 m Lusitania, fr Liverpool, England, UK.
Lusitania var väl Titanics systerfartyg om jag inte minns fel. Hon sjönk senare, i irländska sjön, 1915. Rudolf var alltså 19 år när han emigrerade.
 
Är det rätt Rudolf? Jag vet fortfarande inte och fortsätter min sökning.
 
Men, som svar på din fråga - ja, jag fick veta en del via Pastorsexpeditionen. Men, det kan vara bråttom. Böckerna skulle ha varit ivägskickade, men den de skulle skickas till var enligt uppgift sjuk. Därav förseningen.

2003-10-28, 17:58
Svar #12

Utloggad Jan Östergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2008-03-21, 16:16
    • Visa profil
Tack Annika jag ska ringa i morgon bitti på direkten.  
 
Tyvär kan jag inte hjälpa dig nåt med din Rudolf alls. Jag har också ett  problem med en som försvann och troligtvis tog sig till Amerika. Han försvann 1885 och lämnade tre små barn och  sin fru.  Det yngsta barnet var min farfar och var då 3 år.  Honom  vet jag inte ett dugg om. Han kanske tom. bytte namn  när han kom till USA om han nu kom dit.
 
Hälsningar Jan

2003-10-29, 08:32
Svar #13

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej igen Jan!
När jag backar bandet ser jag att Sven Sund och Lena Nilsdotter ju har betydligt flera år på nacken än de personer jag sökte. Jag var nog lite snabb där. Kyrkböckerna för Frinnaryd gäller nog från ca 1894 och framåt. Det är de som varit mitt problem. Dina böcker ligger nog i landsarkivet Vadstena.
Hade jag haft abonnemang nu hade jag hjälpt dig, men mitt förslag är att du tar någon form av abonnemang i Genline om du vill sitta och leta på nätet (www.genline.se). Frinnaryds församlings böcker ligger där. Om du går in på sidan och tittar under församlingar så kan du se vilka böcker som ligger klara att söka i på nätet. För Frinnaryd är där ganska många liksom för många socknar i Jönköpings län. Det var bara ett litet tips. Kan det vara något?

2003-11-15, 10:44
Svar #14

Lennart Mårtensson

Hej!
En av mina förfäder är klockaren i Frinnaryd Sven Svensson i Hyltan (1725-1790, föddes, levde och dog i Hyltan). Hans födelsenotis anger endast Sven i Hyltan som far, och inget namn på modern.
Det verkar vid denna tid ha funnits flera Sven i Hyltan. Faddrarnas hemvist gör att jag gissar att föräldrarna var Sven Persson och Britta Svensdotter, vigda i Linderås 1709 och som troligen samma år flyttade till Frinnaryd.
Har någon bättre källor och kan säga säkert hur det ligger till?

2003-11-15, 23:13
Svar #15

Utloggad Jan Östergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2008-03-21, 16:16
    • Visa profil
Hej Lennart.
 
Din Sven  och min Sven stämmer inte i hop med årtalen. Din dog 18 år före min Sven blev far till Carl Fredrik Svensson.  Men om det är så att mina uppgifter som jag fått och tagit vid nu 25 år senare är felaktiga, kan det då vara så att min Sven som var soldat också kunde varit klockare?

2004-02-05, 16:25
Svar #16

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1271
  • Senast inloggad: 2024-06-13, 18:50
    • Visa profil
Följande inlägg utgör fortsättningen på en debatt som startade under Landskap: Östergötland: Socknar: Malexander.
 
Hej Roland Hermansson
 
Att Jöns Göransson som föddes i Torpa 1721 är samma person som gifte sig i Frinnaryd 1741 är ganska klart. Några notiser som stöder detta:
 
Vigda i Frinnaryd 1714
3. d. 3. octob: wigdes drengen Giöran Jon?on i Östenstorp, med Pigan Karin Simonsdotter ifrån Råås och Torpa Sochn.
 
Döda i Frinnaryd 1748
d: 16 Sept: blef Nämdemannens hustru i Östenstorp hust: Karin Simeonsdotter död, och begrofz d: 25 dito hennes wälförda lefnadztid har warit 54 åhr och 23 weckor.
 
Den verkliga frågan är väl huruvida Jöns Göranssom från Torpa och Ös(tens)torp i Frinnaryd även är identisk med bonden Jöns Göransson i Sonarp och Ruda? Det återstår att bevisa. Och enda sättet är väl att hitta hans dödsnotis, var den nu finns.
 
Jag kan ändå inte låta bli att spekulera lite.
 
I Östorp bodde mot slutet av 1600-talet bonden, sexmannen mm Per Olofsson. Hans hustru hette Margareta (hru Margreta Pehr Oluf?ons i Östorp; citat ur födelseboken i september 1683).  
 
Hon dog 1702 i Frinnaryd:  
4. hust. Margareta i Örstorp, En hederlig gammal Bondehustru, Pehr Oluf?ons i lifstijden k. maka, 68 åhr gk. Begrofz d. 5 octobr på kyrkiogården.
 
Själv dog Per Olofsson 1710 i Frinnaryd:
d. 20 febru: Begrofz Per Olof?on i Örstorp En gammal Bonde 86 åhr gl.
 
Per Olofsson hade också en son Simon Persson (Simon, Pehr Oluf?ons Son i Östenstorp; citat ur födelseboken i november 1688). Denne Simon förekommer som dopvittne i Frinnaryd fram till i februari 1693. Sen försvinner han och nämns aldrig mer i Frinnaryds böcker.
 
Ett år senare, den 10 april 1694 fick Simon (utan patronymikon) och hans hustru Sara Jönsdotter i Folkesmålen, Asby, en dotter som fick namnet Karin Simonsdotter. Jämför nu åldersuppgiften för nämndemannahustrun K.S. i Östorp med födelsenotisen i Asby. De båda stämmer exakt! Uppgiften om Simon i Folkesmålen har jag hittat i Olov Mattssons material, där det också står att han fick ytterligare en son Samuel (1696-1697), men att han sedan dog och begravdes den 1/5 1697 i Folkesmålen, f.ö. på samma dag som sin son. Han var enligt O.M. 30 år och 4 månader gammal, alltså född ca 1667. Min övertygelse är att Simon Persson från Östorp i Frinnaryd är identisk med Simon (utan patronymikon) i Folkesmålen i Asby.
 
Änkan Sara gifte om sig med Anders Andersson och bodde kvar i Folkesmålen åtminstone till 1714 och hade flera barn med honom.
 
Låt oss nu gå några år framåt till 1715. Den 30/10 döptes då Jonas Göransson i Östorp i Frinnaryd. Han var Göran Jonssons och Karin Simonsdotters äldsta son. Bland dopvittnena finns Karl Eriksson från Baggebo i Asby och hustru Sara Olofsdotter från - Folkesmålen! Vem var nu Karl Eriksson? Jo, han gifte sig 1716 med Ingrid Andersdotter från Folkesmålen. Och vem var hon, om inte äldsta dotter till Karin Simonsdotters mor i hennes andra gifte! Karl Eriksson var alltså blivande halvsvåger till Göran och Karin i Östorp. Jag tycker detta bevisar att Karin Simonsdotter i Östorp är den flicka som föddes i Folkesmålen i Asby.
 
Göran och Karin fick fler barn
 
Simon Göransson, f 1718 dp 20/5 i Östorp
Jöns Göransson, f 1721 i Rås i Torpa
Per Göransson, f 1724 dp 8/1 i Östorp.  
Bland dopvittnena fanns åter Karl Eriksson i Asby och en Anders i Rås, Torpa, ännu inte identifierad. Kanske Anders Andersson, Karins styvfar???
Göran Göransson, f 1726 dp 21/12 i Östorp
Jonas Göransson, f 1729 dp 30/11 i Östorp
Jonas Göransson, f 1732 dp 25/6 i Östorp
 
Efter Karin Simonsdotters död gifte Göran Jonsson om sig med Maria Abrahamsdotter och de fick  
 
Lars Göransson, f 22/5 1751 i Östenstorp.  
Fredrik Göransson, f 15/5 1755 i Östenstorp
 
Flera av dessa barn dog unga, men åtminstone, Jöns, Per och Göran nådde vuxen ålder vilket bevisas av vigselnotisen 1750 i Frinnaryd:
 
d. 24 Junii vigdes änkemannen Nämd. och Herdagsmannen Giöran Jansson i Östenstorp med pigan Maria Abrahamsdotter thärstädes, i morgongåfva utfästes 40 lod Silfver.
1748 d. 14 octobris inventerades Sterbhuset och bestog Summa mass? dividend? till 553 dlr 11 /: Smt.  
Sterbhusets gravationer woro 231 dlr 17 /: 8 pp Silfrm  
Huru bemälte Nämd- och HärdagzMan kom öfwerens med sina barn om de?möderne, kan ses af Inventeriinstrumenten, af hwilka et är hos honom sielf, det andra ingifwet på tinget i Hularyd 1749 d. 16 martij, lika lydande, och är underskrifne af Giöran Jansson och Sönerna Jöns Giöransson, Pehr Giöransson och Giöran Giöransson, till wittnen vice Landzfichalen och CronoLänsmannen välbetrodde Hr N: Wetterhall sampt Nils Månsson i Nåtåhsa Nämdman.
 
1757 finns ytterligare en intressant notis i dödboken i Frinnaryd:
d 6 Septemb dödde nämdemans Enkans Son i Östorp Friedrich sedan han et helt år plågats af den bekanta barnsiukdomen ma?alan, hans lefnadstid war 2 år ok 3 månader.
 
Maria Abrahamsdotter kallas alltså änka. Men jag har inte funnit någon notis om Göran Jonssons död i Frinnaryd. Kanske dog han på resa till riksdagen?
 
Var han dog är alltså oklart. Men han föddes i Rörsberga i Torpa. Det är jag ganska säker på.
 
 d. 1 Junii Jons barn i Ro?berga  Jöran
 Pastor Bartholdus Kuuse  Jacob i Målen, Wälb. fru Regina Rosenholtz på Nääs, hust. Ingrid i Bänarp i Frinnaryd Sn
 
lyder födelsenotisen i Torpa. Om detta är rätt Göran så var han son till Joen Persson och Elin Jonsdotter som gifte sig i Torpa 1681:
 
d. 15 Maij Joen Peer?ohn i Rö?berg
  Elin Joensdr i Ba?arp
  Mårgongåfwa 40 lodh Sölfr.
 
Görans far Joen Persson dog redan 1705:
d 22 Maii Sahl Joen i Ro?berga
 
Elin Jonsdotter gifte om sig 1706 i Torpa
d 14 octobr Monsr Anders Öhrberg i Ro?berga
 Änkian htru Elin Joensdotter
 Morgongåfva 40 lod
 
Nu får det lov att vara slut på spekulationer för den här gången. Men visst är det svårt att låta bli...

2004-02-05, 20:12
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Hans,
Varför inte fortsätta spekulationerna genom att redovisa en del äldre material/namn i Östenstorp. Utan att plocka fram läsapparaten och göra någon större djupdykning i materialet kan följande noteras från mina anteckningar:
 
1652 bodde en Olof i Östenstorp skattegård trol med hustru då noteringen 2 anges (mtl). 1663 noteras en Per Olsson för gården (roul). Av Visingsborgs grevskaps dombok framgår 1677 23/2 att Olof Simonsson i Östenstorp är en Ålderstegen och hög bedagat Man. Han har två kända söner: Johan Olofsson, länsman i Stenkyrka sn på Tjörn i Bohuslän, död före 1677 23/2 (Om jag inte minns fel hade Per Brahe bl a Tjörn i förläning). Dessutom sonen Jöran Olofsson som framträder vid detta ting. 1679 27/3 är Olof Simonsson död och Jöran Olofsson i Östentorp Klandrar dhet Arfskiftet, som i förleden höstas Emellan honom och hans Syskon och Saamarfwa förrättades. 30/5 s å får vi veta att Olof Simonssons sal hustru hette Ingrid Nilsdotter.
Jag skulle inte bli förvånad om Per Olofsson ovan, som döper sin son till Simon, är son till den gamle ägaren av skattegården Östenstorp och densamme som förekommer 1663 i roul.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-05, 23:54
Svar #18

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1271
  • Senast inloggad: 2024-06-13, 18:50
    • Visa profil
Hej Olle
 
Det skulle inte jag heller! Jag tror faktiskt att det är så det hänger ihop. Men det löser ju inte den ursprungliga frågan om huruvida Jöns Göransson, f 1721, är bonden i Sonarp och Ruda i Asby!
 
Dock kan frågan om Simon Perssons gifte med Sara Jönsdotter betraktas som helt klarlagd. Vigselboken i Torpa avslöjar nämligen följande 1693:
 
Samma dag (den 1 januari, min anm.), drängen Simon Per?on i Östorp
i Frinnaryd Sochn
och Pigan Sara Jönsdotter i Råås
 
Mvh/
Hans

2004-02-06, 14:20
Svar #19

Roland Hermansson

Hej Hans och återigen ett stort tack för alla uppgifterna! Nu har jag så mycket information så jag vet inte var jag ska börja...men som sagt tyvärr har vi ju ännu inte det slutgiltiga beviset för att nämnde Jöns Göransson f 1721 i Torpa senare också blir bonde i Sonarp och Ruda i Asby och på sin ålders höst är boende i Ivranäs, Malexander, även om sannolikheten är ganska stor att det förhåller sig just så.

2004-02-08, 22:46
Svar #20

Roland Hermansson

Hej!
Jag har tittat lite på Frinnaryd i helgen och egentligen inte hittat något som bevisar vår teori ovan men heller inte något som motsäger den. Jöns Göransson och hustru verkar i vart fall inte bo kvar i Frinnaryd under 1750-talet. När, (mina anor på min ffm sida); Lars Jönsson och hustru Karin Jönsdotter i Östenstorp får dottern Ingrid 12/1 1745 är riksdagsman Göran i Östenstorp samt drängarna Jöns och Göran ibid. dopvittne. Om det är Jöns Göransson det handlar om, vilket är troligt, är det ju lite märkligt att han kallas dräng när han gifte sig 1741. Jag har för mig att en gift mansperson inte brukar benämnas så. Men det är möjligt att han bistod sin far i lantbruket och därför kallas dräng. När Lars Jönssons i Östorps dotter Anna föds 18/10 1747 är drängarna Jöns och Göran i Östorp återigen dopvittne. Därefter nämns inte Jöns Göransson mera vad jag kan se i Frinnaryds kyrkböcker. Inga barn till Jöns Göransson verkar i vart fall ha fötts under 1740-talet i Frinnaryd.  
Brodern, bonden Göran Göransson i Östenstorp dör 10/10 1756. Brodern Jonas Göransson är rusthållare i Östorp och är dopvittne 1758, 1759 och 1763. Slutligen brodern Per Göransson gifter sig 1745 samt 1748 och är bonde och senare kyrkvärd på div. olika gårdar i socknen bl.a  Sunhult, Tapparp, Bänarp, Hästeryd m.fl. Per Göranssons son Göran Persson f 1758 blir senare bonde och nämndeman i Tapparp.
(Förresten Sara Jönsdotter i Folkesmålen, Asby som nämns ovan är också en gammal bekant och är ana på min mmf sida.)
Men för övrigt, jakten och sökandet går vidare.!

2004-02-15, 21:04
Svar #21

Roland Hermansson

Hej!
Har nu fått veta av Hans-Åke Johansson att den Jöns Göransson som föds 23/1 1723 i Rås, Torpa och gifter sig 29/11 1741 i Frinnaryd med Ingrid Jönsdotter flyttar till Linderås, blir bonde i Taleryd och dör där 5/2 1775... så jag får nu avskriva detta intressanta men felaktiga spår.

2004-02-16, 00:31
Svar #22

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1271
  • Senast inloggad: 2024-06-13, 18:50
    • Visa profil
Det var ju trist Roland. Men bra också att få detta stickspår kontrollerat och befunnet inte hålla måttet i din utredning. Jag förmodar att det nu är högsta prioitet på att finna din Jöns Göranssons dödsnotis?

2004-02-17, 09:43
Svar #23

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 17:30
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,  
 
Har just läst denna diskussion med stort intresse. Göran Jonsson var min fmmffff. Så här går det:  
f. Harald Rydén (1916-1986)
fm. Na?mi Karlsdotter (1880-1968)
fmm. Sofia Göransdotter (1839-1925)
fmmf. Göran Petter Göransson (1794-1857)
fmmff. Göran Jönsson (1756-1833)
fmmfff. Jöns Göransson (1721-1775)  
fmmffff. Göran Jonsson (1691-1756)
 
Det var speciellt intressant att få genomgången om Karin Simonsdotters härkomst från Folkesmålen. Jag hade också hittat henne på Olov Mattssons CD, men inte hunnit hitta alla de belägg som här redivisats. Tack! Och ett extra stort tack till Olle Elm för spekulationera om Simon Perssons föräldrar i Östentorp.  
 
Mitt enda bidrag är att kasta lite ljus över Göran Jonssons död. Enligt uppgifter som jag fått från Arne Fagerstedt i Linköping så ska han ha dött när riksdagen var församlad i Stockholm den 23 April 1756. Det ska t.o.m. finnas uppgifter om en minnesstund som hölls i riksdagen. Jag har just flyttat till M?nchen och har inte tillgång till Arnes brev, men om jag kommer ihåg rätt så kommer dessa uppgifter ursprungligen från Göran Lindahl.  
Mitt flyttlass från Stockholm kommer idag, så med lite tur så kan jag återkomma med mera uppgifter snart.  
 
Om någon har mera information (eller hypoteser) om denna familjs ursprung så är jag mycket intresserad.

2004-02-18, 17:00
Svar #24

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 17:30
    • Visa profil
    • edshult.eu
Här kommer lite mera om Göran Jonssons död:
Utdrag ur: Bondeståndets Riksdagsprotokoll. På Riksgäldskontorets uppdrag utgivna av Sten Landahl, nr 7 - 1751-1756, Stholm 1963.
........
1756 den 24 April.
Ståndet samlades och giorde bön.
Anmältes, at Giöran Jonson från Jönköpings län igår med döden aflidit. Det ömade ståndet at igenom detta dödsfall hafwa mist en redelig medlem, och lofwade riksdagsfullmägtige ifrån berörde län at föranstalta om begrafningen, den ståndets samtelige ledamöter wille biwista och sedan genom sammanskott betala kostnaden. Och anmodades Öhrman och Timander at upteckna hans gwarlåtenskap.
..............
Uppgifterna kommer ursprungligen från Göran Lindahl enligt mina anteckningar.

2004-02-18, 22:59
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering till mina uppgifter ovan ang Östenstorp;  
I kyräk n 1651 Olof i Östenstorp
S å nämns även Simon i Östenstorp
I mtl 1658 anges:
Oluf i Östenstorp
h: Elin
Om detta berör den gamle Olof Simonsson, kan det ange att denne varit gift två gånger.
 
1675 nämns Per Olofsson i Östenstorp bland sexmännen.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-21, 17:36
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ang Östenstorp: I diskussionen ang Östenstorp är följande sannolikt av värde att känna till:
1648 2/3 begick Olof Simonsson i Östentorp 6-mannaed vid tinget.
1649 7/6 antecknas följande: (moderniserad stavning) Jöns Cnutsson i Östenstorp bekänner sig hava sålt Olof Simonsson i Östenstorp  ? Östenstorp, sin hustrus jord, med halva kvarnen för 32 Rdlr. 1. ?, vilka han bekänner sig hava uppburit och bekommit, avhände för den skull sig, sin hustru och efterkommande samme ?-gård alldeles efter 10 Kap. i Jord. B. där till skall Olof hava 2 fönster och ett skåp.
Vid samma ting framgår att Per Olsson i Målens fader var Olof Simonsson i Östenstorps svärfar. 1649 22/10 framgår att ovanstående Per Olsson och Måns Olsson i Ralingsås är bröder.
(Källa: Visingsborgs grevskaps dombok, Norra Vedbo-tinget)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-29, 15:29
Svar #27

Kjell Östby

Söker föräldrar och syskon till Jöns Andersson f. 1733 Ödentorp, Frinnaryd fs (F).
Tacksam för all hjälp.
Mvh Kjell Östby

2004-02-29, 17:09
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11080
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 01:05
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kjell Östby,
Vilken är Din källa till ovanstående angivelse ang Jöns Andersson?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-01, 02:51
Svar #29

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1271
  • Senast inloggad: 2024-06-13, 18:50
    • Visa profil
Hej Kjell
 
Något Ödentorp finns inte i Frinnaryd, men väl ett Östenstorp. Dock är det inte till mycket hjälp i detta fall...
 
Under hela 1730-talet föddes det bara två gossar i Frinnaryd som fick namnet Jöns Andersson.
Båda föddes på Östenstorps ägor och båda var söner till Anders N.N. Den 17/4 1735 sägs att Anders hustru heter Kerstin. Men denne Jöns dog efter nio veckor:
 
d 20 Juni dödde Anders barn på Östentorps ägor Jöns, och blef fd 22 dito begrafven gammal 9 weckor. [Dödboken i Frinnaryd 1735]
 
Den 27/7 1739 föds ytterligare en Jöns Andersson i Östenstorpshemmet. Denna gång nämns ingen mor och fadern kallas bara Anders i födelseboken. Men även denne gosse dör innan han fyllt ett år:
 
d: 18 Novembr begrofs Anderses lilla Son i Östorphemmet Jöns 16 veckor gammal.  [Frinnaryds dödbok 1739]
 
Trolig bror till dessa båda Jöns är väl Johan Andersson, f 1732 dp 22/9 på Östenstorps ägor. Han gifte sig 1755 i Frinnaryd:
 
d. 19 octobr vigdes drängen Johan Andersson uti Östorpshemmet med Pigan Sara Jon?dotter uti Enestugan, då han i morgongåfva utlåfvade 15 lod Silfver.
 
Möjligen är fadern till dessa tre pojkar den Anders Simonsson som dog 1746:
 
d: 7 Jan: blef Anders Simonsson i Östorpshemmet död, och begrofs d: 12 dito hans äländes tid har warit 47 och 1/2 åhr.
 
Det skulle kunna betyda att han var född i Dagstorp 1698:
 
d. 13 Junii Christnades Simons Son i Dagstorp. Wittnen: Måns Simon?on i Hula, Nills Lar?on i Ör?åås, Jonas Cnut?on i Dagztorp, Nill? Mån?on i Juarpstorpet, Pastoris hustru Margerta Liungberg, hust: Cherstin Cnutsdot. i Dagztorp, Karin Simonsdr i Brånarp Lind. S., Jngrij Månsdotter i Hula.  [Frinnaryds födelsebok 1698]
 
En enda Anders Simonsson gifte sig i Frinnaryd mellan 1700 och 1765, nämligen 1720:
 
5. d 16 octobris wigdes drängen Anders Simon?on  och Pigan Kerstin Nilsdotter i Dagztorp.
 
Båda namnen passar ju in på paret på Östenstorps ägor.
 
De fick barnen
Kerstin Andersdotter f 1/6 1721 i Dagstorp, Frinnaryd
Anna Andersdotter, f 1725 dp 30/6 i Södra Isaryd, Frinnaryd, död där 1726 bg 19/5
Anna Andersdotter, f 14/7 1727 i Södra Isaryd
 
Möjligen är det alltså också föräldrar till Johan (1732), Jöns (1735) och Jöns (1739).
 
Känns något/några av namnen igen i dina anteckningar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna