ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wickström - Mörrum/Karlshamn  (läst 459 gånger)

1999-11-28, 11:35
läst 459 gånger

Utloggad Björn Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-11-24, 18:47
    • Visa profil
Känner någon till Wickström i Blekinge?
 
Jag söker efter information om Botilla Jönsdotter Wickström samt hennes far Jöns Wickström eller mor Böra(stavn?).
 
Botilla Jönsdotter Wickström föddes 1811-09-24 i Mörrum (K) och levde från åtminstone 1839 i Karlshamn (K) tillsamans med sin man Peter Olsson (1814-1853) från Galleryda 53, Mörrum.

1999-11-28, 21:36
Svar #1

Leif Gustafsson

Här blir det kanske problem.
Det finns många W(V)ickström i Mörrums socken vid den aktuella tiden och ännu flera i dag! Anledningen är att det är båtsmansnamn på nr 167 vid 3.e indelningskompaniet. Dessutom finns det ett antal sjömän med efternamnet Wickström varav den sökte Jöns förefaller vara en. Med anledning av efternamnet kan man misstänka att han härstammar från någon båtsman i Vekerum men här får du bli tydligare, d v s lämna ifrån dig så många uppgifter som du har om Jöns Wickström och hans hustru.

1999-11-28, 22:05
Svar #2

Leif Gustafsson

Problemet kanske är löst!
Mörrums vigselbok 1806, 18 januari.
Coph.skeps timmerman Jöns Wickström och pigan Botil Oladsotter. Anm: Hans broder och hans fader gingo i borgen.
Husförhörslängd AI:1,1813-19 pag 87, Hästaryd nr 16.  
T.Sm, Jöns Wickström, f 1778 Wekerum
H Botild, f 1783 Hästaryd
S Petter, f 1808 do
D Botild, f 1811 do
D Johanna, f 1814 13/7 do
D Olivia, f 181 14/4

1999-11-30, 08:33
Svar #3

Utloggad Björn Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-11-24, 18:47
    • Visa profil
Hej och tack Leffe!
 
Jöns Wickström och Böra/Botil(d)? (svårläst), Hästaryd, Mörrum har jag från Botilla Jönsdotters' födelsenotis 1811-09-24 (Mörrum C:3).  Födelsenotisen har en hel del extra text som jag inte kunnat tyda.  Men i Hästaryd (AI:1 1813-1819) fann jag dom inte, men jag får väl ta en bättre titt.  Modern skulle vara 25 år, dvs född 1785/86 om jag läste kråkfötterna korrekt vilket är lite fel (men nästan rätt) jämfört med paret du hittade.
 
Om dottern Botilla's barn vet jag att de flesta bars vid dopet av folk från Karlshamn där dom då bodde men en bars av h. Karna Svensdotter, Icherferås, Hälleryd socken (plats väldigt svårläst).  Jag känner inte till ortnamnen. men låter det bekant?
 
Två av Botillas' barn hette Olivia och Ida Olivia precis som Botillas syster. Ett av barnbarnen bars 1866 av hustru Johannina Wickström Jönsdotter och jungfru Ida Oliva.  Den förstnämnde skulle då kunna vara dennes farmor Botillas syster som du har med i din lista.
 
Nu har jag mycket att kolla nästa gång på arkivet (vilket inte sker så ofta av praktiska skäl).
 
Många tack för hjälpen / Björn

1999-11-30, 21:54
Svar #4

Leif Gustafsson

Hej Björn!
Vi tar ett varv till på Wickström.
I Hällaryds socken finns en by som i dag heter Skärsjörås. Folk i trakten kallar den dock Skärserås och det liknar mer den stavning man oftast ser i kyrkobokföringen (Skerserås). Jag gissar på att det är den byn som avses.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna