ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Törneros Per Jaensson född ca 1754  (läst 540 gånger)

1999-09-13, 12:29
läst 540 gånger

Utloggad Kersti Lindelöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 16:59
    • Visa profil
    • www.loberod.com/lindelof
Hej alla släktforskare!
Jag har i min släkt en båtsman Per Jaensson Törneros.Gift 1775 den 28 dec.med Botel Svensdotter i Fridlevstad.Han var från Kvarnagården och hon var från Tvingelshed.Barn:Anders*1776, Kerstin*1783, Sven*1783 och Per? *1786. Jag är släkt med Kerstin som gifte sig med Lars Jonsson*17740111 i Erkilsmåla.Jag vill veta vem som var Per och Botels föräldrar
Mvh
Kersti Lindelöf

2000-05-14, 10:22
Svar #1

Bengt Paulsson

Hej Kersti
Botil Svensdotter finns i mina anteckningar, hennes föräldrar hette Sven Persson och  
Giertrud Persdotter i Tvingelsed.
Botil är född 1755-06-14.
 
Bengt Paulsson
Fridlevstad

2000-05-14, 10:44
Svar #2

Utloggad Kersti Lindelöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 16:59
    • Visa profil
    • www.loberod.com/lindelof
Hej Bengt!
Stort tack för uppgiften om Botils föräldrar, nu kan jag gå vidare med den grenen.Så får jag hoppas att någon har uppgifter om Per Törneros också. Jag har släktforskat till och från sedan 70-talet och har på min fars sida utrett det mesta , men som alltid finns det en och annan lucka. Anbytarforum har varit suveränt då jag funnit flera tips bl.a från boken om Ledja där jag fick bekräftat att min egen forskning var rätt.
Tack än en gång Bengt.
Kersti Lindelöf Löberöd Skåne
men med rötter från Fridlevstad, Sillhövda och Rödeby bl.a.

2000-05-14, 22:41
Svar #3

Christian Andersson

Hej Kersti!
 
Då kommer du in på Eyvind Johnsons anor också. (Se diskussionen under Kändisars härstamning). Men det gör väl alla med anknytning till Erkilsmåla?  
 
Roligt att läsa du har haft nytta av boken om Ledja och  de tips jag har lämnat här och var på Anbytarforum.  
 
Vet du om att en del av dina förfäder finns omnämnda även i Rikard Svenssons Bygdekrönika? En liten varning bara. Källkontroll är alltid viktigt, inte minst när det gäller Rikard Svenssons böcker.  
 
Har du lust får du gärna kontakta mej för utbyte av mera information.
 
Christian Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna