ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-18  (läst 3194 gånger)

1999-11-05, 23:31
läst 3194 gånger

Mats Areskog

Hej,
Har någon stött på Lovisa Maria Engdal i sin forskning? Hon föddes 4/12 1859 i Slageryd, Bäckaby. Hon dog, antagligen, på Västerviks hospspital 1921. Gift med Karl Johan Johansson (1862-1904).

1999-11-21, 09:44
Svar #1

Kjell Wallerstedt

Hej!
Har någon forskare stött på Johan Wallerstedt?
Född 10/1 1782 i Bäckaby.

2000-01-19, 23:50
Svar #2

Annika Jacobsson

Hej! Vad kul att hitta noteringar från Bäckaby. Själv forskar jag på min farmors sida, vilket fört mig bak till tidigt 1700-tal på min farmors mors sida. Historien så långt jag skrivit den börjar på gården Wresekull i Bäckaby socken, som ligger nästan på sockengränsen till Ramkvilla och Fröderyds socknar. Där bor Håkan Persson (?) och Stina Hemmingsdotter som gifta och får ganska många barn, varav tre når vuxen ålder. Lisbeth och Annika Håkansdotter, gifter båda in sig i Bäckaby Klockaregård på mitten av 1700-talet. Lisbeth gifter sig med Håkan Jonasson (om jag minns rätt - mina papper finns på mitt arbete) som är klockare i Bäckaby under en period. Tredje vuxna barnet till Håkan och Stina är en son, Sven Håkansson.
Han driver gården vidare, gifter sig med Anna-Lisa (efternamnet har fallit ur minnet just nu) och de får flera barn. Ett av dem är Sven Svensson, som som vuxen gifter sig med en tös från S:a Solberga, Lisa Adamsdotter. De båda utflyttar till Broddatorp i Ramkvilla socker. Deras yngste son, Johannes Svensson gifter sig med Stina Johannisdotter. De båda utvandrar så småningom till Chicago med sina fem döttrar (bara döttrar).
En av dessa är min farmors mor och min farmor föds också i Chicago, men återvänder så småningom till Sverige. Varför skriver jag detta? Jo, dels för att det är roligt att göra ett Bäckaby-inlägg, dels för att jag är ganska säker på att namnet Engdal förekommer i min släktforskning vid samma tidsperiod som du Mats Areskoug anger ovan för Lovisa Maria Engdal. Jag skall se om jag kan hitta något mera om detta och återkommer.

2000-01-20, 08:11
Svar #3

Peter Rydén

Som ett tips kan jag säga, för er som inte redan visste det, att Bäckaby gamla kyrka finns kvar. Den flyttades för ett antal år sedan till stadsparken i Jönköping där den nu verkar som en aktiv kyrka. I tidningen (både Jönköpings-Posten och Folkbladet Jönköping) i höstas stod det att kyrkan hade stort reparationsbehov, bl a av spåntaket.

2000-01-22, 14:32
Svar #4

Annika Jacobsson

Hej Mats Areskoug!
Nu har jag varit inne och tittat i min databas och tyvärr, mitt minne svek mig. Det namn mina förfäder i Ramkvilla bytte till var inte Engdal utan Englund. Fast, det är skumt, för det ringer fortfarande en liten klocka i mitt huvud. Jag har ramlat över Engdal i min forskning. Och då tänker jag inte på Engdals kulle i Ramkvilla socken (granne till Bäckaby) som ju också finns.
Kommer jag på något så återkommer jag.

2000-01-26, 23:48
Svar #5

Annika Jacobsson

Hej alla Bäckabyforskare! Hej Kjell Wallerstedt!
Jag har forskat en hel del i Bäckaby socken, men har inte stött på Bo Wallersetedt. har du kollat mikrokort för perioden för hans födelse? Jag har mina kort på jobbet, så jag är inte helt säkert på att jag har just de korten, men kanske. Jag skall kolla. Skall i alla händelser in till biblioteket inom kort och kontrollera en del kort jag lånat från SVAR. Då skall jag hålla ögonen öppna för din räkning också.
Lovisa Engdal ligger lite för nära i tiden. Jag har inte några mikrokort för den perioden just nu
Den del i min släktforskning som berör Bäckaby rör för tillfället nästan uteslutande 1700-talet, men jag skall även arbeta mig framåt efter hand.
 
 
SVEN SVENSSON, f. 1798-12-02
I min egen forskning på min farmors mors, Hanna Svenssons, sida, kommer jag första gången i kontakt med Bäckaby via min farmors morfars far,
Sven Svensson, som föddes i gården Wresekull, 1798-12-02. Sven gifte sig 1822 med Anna Lisa Adamsdotter från Fornebo, S:a Solberga, f. 1806-06-19. Tillsammans flyttade de till Ramkvilla, där de bosatte sig på gården Broddatorp, alldeles på gränsen till Bäckabys och Fröderyds socknar.  
Mera information om deras familj återkommer jag om i ny sida om Ramkvilla socken, vilken jag står i begrepp att ta initiativ till.
Mera information om Anna Lisa Adamsdotter i S:a Solberga, under den socknen, som jag också ämnar starta diskussionsgrupp i.
 
SVEN HÅKANSSON / LISA NIKOLAIDOTTER
Sven Svenssons förädrar, Sven Håkansson, f. 1767-06-06 också i gården Wresekull, och hans hustru Lisa Nikolaidotter, f. 1774. Har någon stött på Lisa Nikolaidotter i sin forskning? Jag har inga ytterligare uppgifter å henne. Hennes efternamn kan möjligen ha skrivits olika, t ex Niklasdotter. Barnen i familjen var:
JOHANNES SVENSSON, f. 1793-06-24, d. 1793-07-09, bara ett par veckor gammal.
ANNA-LISA SVENSDOTTER, F. 1794-06-18, gift med Petter Håkansson. Petter och Anna-Lisa bodde kvar på gården och drev den.
STINA KATARINA SVENSDOTTER, f. 1796-xx-xx. Dog dryga året gammal, av kikhosta. Begravdes 1798-02-11.
SVEN SVENSSON - se ovan
JOHANNES SVENSSON, f. 1803-07-19, gifte sig med Lisa Svensdotter (födelsedatum och ort okända). Möjligen har hon anknytning till Rulla säteri i Ramkvilla sn, då Lisa var dopvittne där 1840, för Lisa Christina Johannisdotter, dotter til Johannes Svensson och Anna Bengtsdotter i Rulla (en annan Johannes alltså).
DÖDFÖDDA BARNET SVENSSON, f. 1808-12-11 i Wresekull.
JAEN (el Janne?) SVENSSON, f. 1811-02-20. Dog endast 3 månader gammal.
Såvitt jag kan förstå var det alltså Anna-Lisa, Sven och Johannes som nådde vuxen ålder och gifte sig. Sven flyttade till Ramkvilla. Så att följa framåt (1800-tal) i denna gren i socknen är Anna-Lisa och Johannes.
Klockan är mycket. Jag måste komma i säng - arbete i morgon. Återkommer med mera info från min forskning och då närmast med SVEN HÅKANSSONS föräldrar,
 
HÅKAN SVENSSON f. 1730, d. 1797-06-05 i Wresekull
o.h.h. STINA HEMMINGSDOTTER, f. 1733 i Rulla, Ramkvilla socken.
 
Men, om det är någon som känner igen något av ovanstående namn från sin forskning och har något att korrigera, bekräfta eller framför allt tillfoga, så är jag väldigt nyfiken. Var och besökte Bäckaby och Ramkvilla i augusti och videofilmade då tilsammans med min far gårdarna Wresekull, Knutstorp, Bäckaby Klockaregård och kyrkan i Bäckaby, alla gårdar som finns med i min forskning.
 
Fick då kontakt med flera hjälpsamma bybor. Om någon av er läser detta, så vill jag passa på att skicka ett tack för detta. Det var 100-årsjubileum för Bäckaby nya kyrka när vi var där, så byn kokade av liv just då i alla fall. Skriv gärna en rad här om ni läser detta.
Annika

2000-01-27, 23:16
Svar #6

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Anica.
Såg att Du nämnde Knutstorp. Jag har en anfader som är född där, Nils Olofsson f 13 feb 1767. Han hade också förbindelser med Rösåa.
Hans far skall vara Olof Nilsson f 1715 I Paddingtorp och hans mor Lisbeth Pehrsdotter f 1722.
Är det några Du stött på?
Mvh
Inge

2000-01-27, 23:35
Svar #7

Annika Jacobsson

Hej Inge!
Tack för snabb reaktion. Knutstorp är granngård till Wresekull. Båda ligger i socknens utkant, på gränsen mot Ramkvilla/Fröderyds socknar. Från Wresekull har man en helt fantastisk utsikt, då det ligger väldigt högt (och ganska otillgängligt). Har du varit på Knutstorp? När jag var i Bäckaby träffade jag de som bor där nu. Gården har vandrat i ett stort antal generationer med kvinnor som drivit den. Jag har namnet på de som bor där nu hemma (sitter på arbetet nu!). Återkommer om det till dig. Jag träffade en yngre tjej (35-årsåldern kanske) och hennes mor bor också där. Hon släktforskar dessutom en hel del och lär veta väldigt mycket om väldigt många. Du skall få hennes namn. Nils Olofsson gör inte att det omedelbart ringer någon klocka i mitt huvud. Jag får konsultera mina papper.
Men, däremot är Paddingetorp intressant. Det första paret jag har på Wresekull är Håkan Svensson och Stina Hemmingsdotter. Det nämnde jag nog. Stina Hemmingsdotter kom från Rulla i Ramkvilla socken. Om jag minns rätt nu så är det Stinas mamma som heter Ingrid Nilsdotter. Hon är född runt sekelskiftet 1600/1700, i Paddingetorp. Kan alltså mycket väl vara syster till Olof Nilsson. Jag tror att Ingrid Nilsdotter flyttade som piga till Rulla.
Lisbeth Persdotter får jag också titta efter i mina papper. Vet inte om hon förekommer där.
Hittar jag mer information som kan vara intressant för dig återkommer jag förstås. Och det är nog ganska troligt. Gör gärna detsamma.
Jag åker till Stockholm nu över helgen nu i två dagar, men tittar in på Anbytarforum på söndag kväll i alla fall.

2000-03-12, 21:35
Svar #8

anders sjö

Hej, kan någon hjälpa en skåning med anor i Bäckaby? Jag har flera anor på Storeg i Bäckaby. Närmare bestämt på vad jag tyder som Bst Kronotall. Vad är detta? I Bäckaby AI:8 står det Backst Kronotall så jag utgår från att Bst betyder backstuga. Är Kronotall namnet på gården? Förstavelsen krono- ser man ju ofta (kronojord, kronofogde etc.) men jag har aldrig sett det i gårds och ortnamn. Någon som vet?
 
På några ställe ser det ut som kronotall ingår i titeln tex står det så här i Beckseda AI:12. Kronotall frånfallna Ida Carolina Johansdotter. Vad betyder frånfallna?
 
mvh Anders Sjö

2000-07-03, 19:54
Svar #9

anders sjö

Läshjälp önskas
 
Bäckaby CI:3 s 395 (döda och begravda 1800)
D1 ejusdem död och d 4 begravd fattighjonet Nils Nilsson Åberg på torpet Släthult under Sä-
by född 1724 efter üppgift på ett soldattorp under ?????? ????? af sold. Nils Dahlberg och ......
 
Var är 'Nisse' född och vad hette hans mor? Jag gissar på att han var född på Myresjö Öfregård men jag är väldigt osäker. Jag hittar iallafall inte honom i  Bäckaby. Är det någon som har tillgång till Bäckaby CI:3 och kan hjälpa mig är jag väldigt tacksam. Alternativt om någon har Myresjö C:1 och kan se  om han finns där?
 
Jag kan scannar gärna in min fotostatkopia och skicka privat, men jag tror det blir för dålig kvalitet för att läsa.
 
mvh Anders Sjö

2000-11-16, 15:17
Svar #10

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 553
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:47
    • Visa profil
Jag söker födelse- och dödsuppgifter för Ryttaren Lars Nilsson Appelholm No. 125, Rösås. Han var född 1732 och dog 1789. det är möjligt att han dog i Gustaf III:s krig (i Karlskrona?).Han var gift två gånger, och ett av hans barn är Nils Larsson, senare Soldat Nils Larsson Tagg i Sjösås socken.
 
Göran Sollin, Vetlanda.

2000-12-18, 22:07
Svar #11

Ulla Johansson

Min anfader Carl Nilsson-Beck är född i Bäckaby socken 1618-06-24. Har en broder Oluf född 1650 och död i Kalmar 1675. Eftersom släkten har en skriven dagbok, som Carls son började skriva 1693 vet jag mycket om släkten på Carls sida och framåt. Oluf arbetade som klockare i Kalmar stadskyrka, en tjänst som Carls son Nils Carlsson-Bechstadius fick överta.
 
FINNS DET NÅGON SOM HAR MER INFORMATION OM OLUF ELLER OM CARL NILSSON-BECK gift med Karin Nilsdotter från Kläckeberga 1653-07-03.(Beck, som senare blev Bäckstadi är taget från Bäckaby)

2001-01-01, 12:09
Svar #12

Utloggad Inger Norrlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Annica
 
Jag har i min forskning Klockaren i Bäckaby
Håkan Jonasson, Bonde i Bäckaby Klockargård, f i Bäckaby 1759 09 03 gm Lisbet Håkansdotter f i Vreshult i Bäckaby. f 1761 08 13. Dom fick 6 barn  
Hör av dig kan du få mer uppgifter.
 
mvh
Inger Norrlin, Jönköping

2001-05-27, 13:11
Svar #13

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Kjell!
Din fråga besvaras under rubriken Wallerstedt i Anbytarforums Släkter.
Hj. hlsn!
Sven W

2001-07-01, 12:40
Svar #14

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Vet någon någonting om Per [Apelgren] och Lena Håkansdotter i Knutstorp? De fick dottern Stina Persdotter 1761-01-10.
 
Mvh
/J. Geber

2002-01-27, 18:30
Svar #15

Utloggad Ann-Marie Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2008-08-25, 22:06
    • Visa profil
Min farfars far hette Johan August Andersson-Björk och var född 20 maj 1841 i Bäckaby socken enligt ett släktregister som jag har fått ärva. Trots det har jag kört fast och har inte kunnat följa honom bakåt. Kan Björk vara ett soldatnamn i sammanhanget? Han dog 1905. Vet någon nåtot om denne man? Han gifte sig 1871 med Anna-Kristina ?
Hälsningar
Ann-Marie Björk, Gävle

2002-09-15, 17:15
Svar #16

annika

Hej Mats! Flera år har gått sedan vi senast pratades vid här. Håller du fortfarande på med släktforskning? Hur har det gått i Bäckaby? Själv tvingades jag göra ett längre uppehåll med min hobby, men tänker ta upp den igen nu, med höst och vinter som närmar sig också. Har du hittat Lovisa Maria Engdal? Jag läser just nu boken Bäckaby Historia, utgiven 1975 genom Bäckaby Hembygdsförenings försorg. Där hittar jag inget om Lovisa Engdal, men ett namn som nämns i en lista på kyrkvärdar i Bäckaby vid ungefär mitten av 1800-talet är J.P. Engdahl, Rösås, som tog över efter August Svensson i Slageryd.
I samma bok kan man läsa ett Undantagsbrev mellan Undantagsgivare Johannes Danielsson på Puketorp den 23 juli 1900 och hans svärföräldrar S.J. Engdahl och Anna-Lisa Johannesdotter i Puketorp. Kan S.J. Engdahl möjligen vara Lovisas far och Lovisa Johannes Danielssons hustru? Undantagsbrevet är bl a bevittnat av J.M. Johansson i Slageryd. Jag skickar det i sin helhet till dig via E-mail.

2002-09-15, 18:28
Svar #17

annika

Hej Anders Sjöö!
Efter flera års uppehåll tar jag nu upp släktforskningen igen och är då inne och kollar vad som hänt sedan sist. Redan i mars 2000 ställde du en fråga kring Bst Kronotall och jag hoppas att du vid det här laget fått svar. Om inte
så betyder Bst Kronotall
Backstugan Kronotall, som är en backstuga under Bäckaby Lillegård.
Jag har fått tag i en förteckning över byar/gårdar/torp/backstugor i Bäckaby socken, som jag upprepar här nedan, i förhoppningen att det kan hjälpa någon.
Källa: Boken Bäckaby Historia, utgiven 1975 på initiativ av Bäckaby Hembygdsförening.
Byar/Gårdar (Torp el Backstugor)...
Bäckaby Stockagård (Furukull eller Båltatorpet)
Bäckaby Klockaregård (Noreholm, Hultatorp, Bergelins eller Lilla Hult, Klockelund, Ängeholm eller Hansas, Lundåsen eller Klockarns, Svensbygget)
Bäckaby Lillegård (Fagraholm, Nyträdan, Borgen eller Håkenas, Kronotall, Isaksberg, Björkelid)
Bäckaby Övregård (Ljunggrens, Ulrikas eller Lyckan, Gunnarslid, Ryttartorpet, Lyckås)
Gunnarstorp (Kusta, Holmen)
Rösås Mellangård (Södraholm, Luckängen, Sjöavik eller Ryen, Kuskabacken eller Rosenlund)
Rösås Prästgården (Anderstorp)
Rösås Södregård (Åkersholm, Åkerslund, Ljungkullen, Västerholm)
Rösås Norregård (Fredriksdal torp, Fredriksdal backstuga, Västerås, Lyckeberg, Furukull, Korsaledet, Lyckan, Carlsbo eller Gräsfällan)
Slageryd Svensgård (Norredal eller Röret, Sjöaled)
Slageryd Övregård (Linnedal, Kalvhagen, Nydalen, Gatstugan a,b, Hästhagen, Våghalsen, Byatorp, Aspelund)
Slageryd Västregård (Söderlund eller Kaanan, Södratorp, Enekullen, Gatstugan, Västerlund)
Slageryd Östregård (Granelund, Bergholmen, Fällan, Norliden, Rydholm)
Tostetorp (Skogsfors, Norelund)
Norrskog (Kyrkolid, Hansas eller Malms, Västerlid)
Paddingetorp (Sjölund, Hägnen)
Säby (Björklund eller Norrmalm, Klostret, Nyträdan, Madbacken, Nabben, Sjöholmen, Svenstorp, Södra Malm, Södra Torp, Södra Vik, Enekullen)
Puketorp (Fageräng, Sjöaskog eller Dunklas, Bäckahult)
Bråten (Nisses, Lövholmen)
Knutstorp (Klings, Lunden)
Gudmundsås Norregård (Nyeholm, Liljeholmen, Svensholmen, Bäckaskog Torp, Bäckaskog Backstuga, Stenholmen, Nydala, Ängel eller Nybygget)
Gudmundsås Södregård (Nyholm, Duvelund, Karlsjölund, Lönåsen, Löneberg, Götåsen, Brostugan, Ryttartorp Bäckaberg, Johansborg)
Åskog (Marielund, Magnusdal, Gransjöberg a,b, Marieberg)
Åsletorp (Nyholm, Hallaplanen)
Hättebo (Britta Kajsas)
Sandebo (Nyanäs, Lärarinnas, Kvartens, Sanden)
Ekekull (Ljungryen)
Fågelleken (Rosenlund eller Mossfällan)
och så då Wresekull, som jag vet finns där, som granne till Knutstorp uppe på höjden Wresekull, så listan är alltså inte helt fullständig såvitt jag kan förstå. Men, bättre än inget.

2002-09-15, 18:32
Svar #18

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Inger Norrlin!
Kan jag ha sådan tur att du går in här och tittar då och då? E-mailadressen fungerar inte.
Såg först nu ditt inlägg angående klockare Håkan Jonasson, hans hustru Lisbeth Håkansdotter och deras 6 barn. Du sa att du hade mer uppgifter från dem och de tar jag väldigt gärna emot. Både bakåt och framåt. Dels kan jag då kolla med mina upgifter (och tala om för dig om de skiljer sig från dina) dels fylla i med nedåtgående led, som jag inte har för Håkan och Lisbeth.
Ser du detta - hör gärna av dig

2002-10-27, 19:04
Svar #19

Utloggad Berry Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 11:13
    • Visa profil
Är det någon som har stött på Annika Olofsdotter född i Bäckaby 1772-08-25.Hon gifte sig och flyttade till Vägerhults Södergård, Lenhovda.
Tacksam för svar vilka hennes föräldrar var.
Hälsningar
Berry Gunnarsson

2002-10-31, 22:24
Svar #20

Utloggad Inger Norrlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Annika
jag har mailat till dig, du har kanske inte fått det, hör av dig via denna sidan igen, vi har en del gemensam släkt i Bäckaby att prata om.
 
Inger Norrlin

2002-11-04, 19:49
Svar #21

Annika Jacobsson i Halmstad

Hej Inger!
Nej, någonting har hänt med ditt E-mail. Skicka det gärna igen. Här är jag också inne och tittar med jämna mellanrum. Bäckaby ligger så att säga under konstant bevakning, även om jag nu under en tid ägnat mängder av kraft åt min farmors far och mor och den tid de levde tillsammans i Chicago. Farmors mor Hanna dog i Chicago 32 år gammal. Hon utvandrade som 11-åring från Nygårdsnäs i Ramkvilla sn. Hon är släkt i rakt nedstigande led till Sven Håkansson, Lisbet Håkansdotters bror. Lisbet var Hannas farfars faster (om jag räknar rätt i hastigheten). Är Lisbet ingift släkt i den antavla du tagit fram? Det verkar så?
Har du varit i Bäckaby? Som jag kanske skrivit tidigare var jag där med min far och hans fru för några år sedan liksom i Ramkvilla. Vi videofilmade då olika gårdar och torp, som min far sedan sammanställde till en riktigt mysig video. Även Bäckaby Klockaregård är med på videon, liksom Wresekull (inte Wreshult), Knutstorp, samt bl a Broddatorp och Nygårdsnäs i Ramkvilla sn.
I alla händelser, jag håller utkik efter ditt mail eller inlägg.
Hej så länge - Annika

2003-03-26, 13:56
Svar #22

Raija Lagerqvist

Hej Jag söker uppgifter om Jonas Danielsson/Nordstedt Han är född 1767 i Bäckaby Slageryd Svensgård.Och hans föräldrar.MVH Raija

2003-04-03, 22:40
Svar #23

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Raija!
 
Jonas Danielsson Nor(d)stedt från Slageryd Svensgård i Bäckaby fs föddes 1767 31/1 i Fröderyds fs som son till soldaten Daniel (Carlsson) Frödengren (från Asa fs - grannsocken i söder) och hans hustru Helena Hansdotter, vilka gifte sig 1755 20/4 i Fröderyd. Helena Hansdotter (f c 1736, d 1792 1/3 i Bäckaby) fick i ett andra äktenskap sonen Johan, vilken är identisk med den Johan Wallerstedt, f 1782 10/1 i Bäckaby, som Kjell Wallerstedt efterlyst ovan 1999 21/11.
 
Hj. hlsn!
 
Sven W

2003-04-16, 22:42
Svar #24

Lars Sandberg

Är det någon som kan tipsa mig om
Ryttare i Östra Härads Kompani,
Nr 1 Sandebo, Bäckaby sn  
1710-33  
Per Gudmundsson Sandberg, 1688-, antagen 1709, f SOLberga  
1733  
Jöns Wedberg avsked, ny Sven Sanddahl, 1712-,  antagen 1730, Rh. Kommissarie Stocke
1740-44 Zakarias Sandberg, 1722-, antagen 1738, g  
1753 Rh. Zakarias Sandberg, bytt till Klint 1723-, antagen 1739 og
1763-89 Nils Sandberg 1741-1789.07.09, antagen 1761
1791  ny Nils Stål, 1771-, antagen 1790
 
30 Boda Tallsgård Peter Smedbom 1734-1789.09.07, Jonas Fredrik Sandberg 1763-1849, kan någon visa om det finns något släktskap till Fredrik Sandberg, han var Ryttare, Rusthållare och brukare på Boda Tallsgård i Stenberga. Sägs vara född i Solberga men jag har inte hittat honom.
LS

2003-04-26, 12:52
Svar #25

Linda Haglund

Söker efter flickan Anna Stina, f 1833-08-01 (eller 1833-03-01) i Bäckaby.  
Vad hette hennes föräldrar?

2003-05-22, 21:57
Svar #26

Sture Mobaeck

Hej! Läs mitt inlägg av den 22 maj 2003 kl. 21.17 under Asa. Ev. uppgifter är jag mycket tacksam för.
 
Mvh. Sture Mobaeck.

2003-06-14, 21:08
Svar #27

Eva Jonasson

Är det någon som vet något mer om Jonas Apelskog, född 1740, gift med Maria Persdotter och bosatt på Ryttaretorpet, Knutstorp, Bäckaby. De hade barnen Lisbeth född 1764 och Per född 1766. MVH Eva Jonasson

2003-09-18, 02:07
Svar #28

Annika Jacobsson

Hej Eva Jonasson! Och hej Jonas Gerber om du ser detta!
Nu ska vi se. Som ni kanske sett av mina tidigare inlägg så rör jag mig i Bäckaby och då främst kring Wresekull (granne till Knutstorp), Bäckaby Klockaregård och riktigt långt tillbaka även på Knutstorp.
Jag började med att söka på Jonas Apelskog - ett namn som ringde en klocka för mig. Och si - han var dopvittne för min farmors morfars farbror, Johannes Svensson i Wresekull. Jonas Apelskog är alltså ännu så länge inte släkting till mig, men -det är inte uteslutet att han minst är ingift sådan. Jag kommer snart till Maria.
 
Johannes var född 1793-06-24 och dog som spädbarn, 1793-07-09. Dopet hölls 1793-06-27. Dopvittnen: Jonas Apelskog,( Sven Pehrsson i Bostorp o Cathrina född Pehrsson i Ramkvilla Broddatorp. Lisbet Håkansdotter i bäckaby Klockaregård (Johannes faster).)
Johannes dog av okänd barnsjuka. Begravd 1793-07-04.
Vet inte om du har någon nytta av de här uppgifterna, men det betyder ju att din Jonas Apelskog fortfarande levde 1793-06-27. Tyvärr har jag ingen uppgift på var han bodde då.  
 
Men - det slutar inte där
 
Johannes far hette Sven Håkansson, f. 1767-06-06 i Wresekull.
Hans mor och far hette Håkan Svensson och Stina Hemmingsdotter. Även de bodde som gifta i Wresekull. De fick tre barn, Lisbeth Håkansdotter, Annika Håkansdotter och Sven Håkansson.
De uppgifter som följer nu är inte 100-procentigt bekräftade utan det är ungefär här jag står nu och söker - så - vi kanske kan hjälpas åt?
 
Det verkar dock nästan helt säkert att Stina Hemmingsdotters far var Hemming Persson i Knutstorp och hennes mor Ingrid Nilsdotter, född 1708 i Paddingetorp, men så småningom då ingift på Knutstorp.
 
Uppgiften om att Hemming Persson är fader till Stina Hemmingsdotter är ej 100-procentigt bekräftad, men styrks av att hans hustru, Ingrid Nilsdotter, enligt dödboken dog i Wresekull där Stina bodde, var född 1708 i Paddingetorp och gifte sig med Hemming Persson från Knutstorp, vilket är granngården till Wresekull. Födelseår verkar rimligt för att Hemming Persson skall kunna vara fader till Stina, gården är densamma, namnet Hemming förekommer inte så många gånger. Söker vidare efter ytterligare uppgifter för att få 100-procentig säkerhet. Enligt noteringar från dopet av Annika Håkansdotter, var ett av dopvittnena då MARIA PERSDOTTER från Knutstorp, hustru till Johan Ericsson! Det skulle tyda på att Maria är syster till Hemming Persson. Jag har en märklig anteckning i min databas senare hustru till Johan Ericsson, vilket skulle tyda på att det var andra giftet. Var då vår Jonas Apelskog hennes första make?
 
Det finns en Catharina Hemmingsdotter i dödboken för Bäckaby, född 1714 i Slageryd, gift med Carl Jonsson, död 1794, den 22 juli. Om detta är en dotter till Hemming Persson måste han vara född redan på 1600-talet och modern vara någon annan än senare hustrun Ingrid Nilsdotter, då hon var född 1708 och skulle varit 6 år vid Catharinas födsel, dvs omöjligt!  
SÅ TILL NOTERINGAR JAG GJORT PÅ INGRID NILSDOTTER, HEMMING PERSSONS HUSTRU
Bodde även Ingrid o hennes man Hemming i Wresekull eller kanske i Knutstorp större delen av sitt liv?
Ingrid Nilsdotter dog i lungsjuka, 83 år gammal (db)
Hemming Person fr Knutstorp o Ingrid Nilsdotter fr Paddingetorp, piga i Rulla, Ramkvilla sn (F) gifte sig och fick dottern Stina Hemmingsdotter, som gifter sig med Håkan Svensson i Wresekull. När Hemming dör flyttar Ingrid Nilsdotter till Wresekull och träffar där Håkan Svenssons pappa, Sven Nilsson, som är änkeman. De två gifter sig. Två dödsdatum noterade fr Ingrid Nilsdotter, 1791-03-12 o 1791-03-21. Här börjar det blir riktigt knepigt när det gäller paret Håkan och Stina på Wresekull och deras föräldrar. Det verkar alltså som om Håkans pappa och Stinas mamma till sist gifter sig, när de blivit lämnade ensamma på gamla dar.
TILLBAKA TILL DIN MARIA PERSDOTTER.
Det är alltså också en något osäker uppgift, men Maria kan vara en syster till Hemming Persson, Stinas pappa, vilket även styrks av att hon var dopvittne för Hemmings barnbarn, Annika Håkansdotter och av att båda var från Knutstorp, som är granngård till Vreskull.
HEJ JONAS GERBER!
Som du ser rör det sig kring Knutstorp och det är mycket Håkan, mycket Stina och mycket Persdotter. Kan undra om vi kan lyckas lägga mer pussel ihop alla tre?
Hör gärna av er. Nu är det mitt i natten och jag måste faktiskt sova.
Kikar in endera dagen igen.

2003-09-18, 23:38
Svar #29

Annika Jacobsson

Ytterligare en kort fråga:
Är det någon som har några noteringar på
* Lisbeth Mårtensdotter född runt sekelskiftet 1600/1700 i Slageryd? Släkt både uppåt o nedåt. Syskon?
* Make (Jon Jonasson?) o ättlingar till Annika Håkansdotter, f. 1771-04-13, gift in i Bäckaby Klockaregård
*Ingrid Nilsdotter i Paddingetorp, troligen född 1708, död 1791-03-21 på Wresekull i Bäckaby sn. Släkt både uppåt o nedåt. Syskon?
* Lisa Nicolaidotter (eller liknande), troligen född runt 1774, då hon enligt böckerna var 19 år när hon födde sin och Sven Håkanssons förste son, 1793.Lisa är troligen inflyttad från annan socken, kanske från Ramkvilla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna