ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014  (läst 4897 gånger)

2013-06-09, 13:36
läst 4897 gånger

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Hej.
Finns det någon som forskar på byn Krängshult i Byarum. Har hittat så många anknytningar till denna by både på
min mans och min sida. Tyvärr står inte namnen på gårdarna utskrivet, naturligtvis Krängshult. Har svårt att se  
släktskap och förhållandena inom byn. Tydligen kommer Elin Abrahamsdotter gift med Ingemar Jönsson, född ca 1666 i Röshult och Kerstin Abrahamsdotter gift med klockaren Arvid Månsson, död 1717 i Byarum från Krängshult. Har också en Börje Persson, 1655- gift med Kerstin Persdotter från Krängshult.
Tacksam för lite upplysningar
Mvh  
Inger

2013-06-25, 07:57
Svar #1

Utloggad Janice Beeson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 00:40
    • Visa profil
Aloha,
I am looking for the birth place and parents of Marta Larsdotter born 1738 place unknown. All Household survey records starting in 1764 for Skog Sodra Byarum give her year of birth as 1738. She married Hakan Svensson 4 Jun 1758 Byarum. At time of marriage she lists her home as Smedjebo (my spelling may be incorrect) I found a death date that believe is her on 16 Jun 1800. Her age listed at death is 76 which would put her birth about 1725. Hakan Svensson born 6 Apr 1729 died 15 Apr 1796.
Thank You,
Janice Beeson

2013-11-08, 08:39
Svar #2

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2022-09-12, 17:07
    • Visa profil
hej.
finns de någon som kan hjälpa mig at tyda vad det står på fällan.
AI::11 byarum bild 151 sida 140.
Peter Andersson,f 1794 var nånstans och vart han flyttat till
 
tacksam för svar
Börje
borje.frick@comhem.se

2013-11-08, 11:49
Svar #3

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Söker efter en Ivar Svensson, född 1714 som bodde på Hultet i Byarum, AI:2 1765-70, sid 146, gift med en Maria, född 1712.
Har sökt efter födelsenotiser i Byarum men inte hittat någon Ivar runt 1710-talet och framåt. Däremot finns det många med namnet Ivar i Tofteryd. Svårt att hitta Maria eftersom hennes efternamn ej står antecknat i hfl.
Ivar Svenssons barnbarn Märta Arvidsson, född 1767 har ett dopvittne från Tofteryd, Ivar Andersson. Finns en Ivar Andersson, född 4/6 1766 i Torp, Toft.
Vad gäller Ivars hustru Maria har jag hittat följande:
10 jan 1712 Maria i Högås, far Håkan Nilsson, 8 maj 1712 Maria i Grälebo, far Nils, 3 november Maria i Högarödjan, föräldr. Lars Jöransson och Britha Mathesdotter
Den 11 juli 1714 föds Maria och Elisabet i Krängshult. Föräldr. Sven Bengtsson och Kerstin Larsdotter. Där finns bla Sissela Nilsdotter i Ry  
för Maria och Arvid Månsson klockare för Elisabet.  
Kan Ivar och Maria komma från Tofteryd?
Mvh
Inger

2013-11-08, 15:34
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6189
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 01:39
    • Visa profil
Börje
 
Det står att Peter Andersson är född 1794 i Källerö vilket kan vara Källeryd.  
 
Han flyttar ingenstans utan finns kvar i nästa bok AI:12, sid 222. Däremot kommer han från Fallås 1824, AI:10 sid 142.

2013-11-15, 13:02
Svar #5

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2022-09-12, 17:07
    • Visa profil
hej.  
ja undrar om det finns någon som släktforskar i säresta
i skaraborg.
Ja söker en Andreas Olfsson .f 1807 6/9 säresta
kan ej hitta honnom i föddelsboken
tacksam för hjälp

2013-11-15, 14:02
Svar #6

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:56
    • Visa profil
Börje
 
Din fråga har hamnat alldeles fel, den hör hemma under Särestad i Västergötland.
Vad har du för källa till uppgiften om hans födelse?
Det finns en Andreas Olofsson född 7 september 1807 i Särestad.
Kan det vara han?
Eagle

2013-11-15, 17:20
Svar #7

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2022-09-12, 17:07
    • Visa profil
ja om det är han,då ska hans föräldra.Vara olof ,och Ingrid andersdotter. han ska vara min farfarsfar.
det är allt ja vet,och att han var soldat

2013-11-16, 08:35
Svar #8

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 11:56
    • Visa profil
Börje
 
Vi testar:
 
Börje Frick:
 
Far: Gustaf Hilding Frick, född i Gärdhem 22 nov 1898(Gärdhem C:9 (1895-1913) Bild 430 / sid 35)
 
Farfar: Reinhold Alexander Frick, född i Gärdhem 10 augusti 1865(Gärdhem C:7 (1858-1872) Bild 48 / sid 83)  
 
Farfars far: Carl Magnus Andersson Frick, soldat, född Åhs 17 april 1837(Flo C:2 (1817-1850) Bild 106 / sid 205)
 
Farfars farfar: Andreas Olofsson Frick, soldat, född i Särestad 7 sept 1807
(Särestad C:3 (1761-1809) Bild 119 / sid 310)
 
Farfars farfars far: Olof Andersson (hustru Ingrid Andersdotter) torpare under Rudberga i Särestad.(Särestad C:3 (1761-1809) Bild 119 / sid 310) Husförhör för året saknas, återfinnns ej 1811.
 
Mvh
Christina
Eagle

2013-11-20, 09:39
Svar #9

Utloggad Owe Ekholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2020-04-08, 18:34
    • Visa profil
Hej!
 
Söker om möjligt föräldrar till, och gärna övriga förfäder, Kjerstin Svensdotter Byarum f 1775-01-10, d 1835-05-17, gift med Arfvid Johansson Svenarum f 1790-03-18, d 1860-07-02.
 
Mvh
 
Owe Ekholm

2013-11-20, 19:05
Svar #10

Utloggad Rolf Holmér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2023-10-23, 14:28
    • Visa profil
Hej Owe!
Kerstin Svensdotter född i Byarum(F), Krängshult 1775-09-10.(Byarum C:2 s305, AI:4 s443) Fader Rusthållaren Sven Larsson i Krängshult f 1738 och död 1808-02-14 av förstoppning(Byarum C:3 s557. Moder Stina Svensdotter f 1749 i Byarum och död 1813-11-23 i Krängshult av håll och stygn Byarum C:3 s569. Hon hade 6 syskon
mvh
Rolf

2013-11-20, 19:14
Svar #11

Utloggad Rolf Holmér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2023-10-23, 14:28
    • Visa profil
Owe. Jag kan tillägga att Kerstin var gift med Gustaf Svensson f 1768. Han dog i Krängshult 1812-05-07. (Byarum C:3 s567.  Med honom hade hon sonen Sven Gustafsson f 1811-11-04. Merd Arvid Jonsson (Johansson) hade hon Johannes Arvidsson f 1814-10-17. Arvid J. dog i Krängshult i bröstinflammation 70 år 3 mån 14 dagar 1860-07-02 (Tofteryd EI:1 s203). I all hast hopsvängt av
Rolf

2013-11-20, 19:23
Svar #12

Utloggad Owe Ekholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2020-04-08, 18:34
    • Visa profil
Utmärkt! Har själv haft svårigheter att hitta rätt.
 
Lyfter på hatten och tackar.
 
MVH
Owe Ekholm

2013-12-26, 19:57
Svar #13

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Var hittar jag Lilla Skog i mantalslängderna för Byarum?
Sven Olsson/Olofsson och Margareta Jonsdotter fick döttrarna  
Christina och Catharina där 1729 resp 1733.
 
Mvh
Marianne
 
- - - - - - - - - - - - - - - - -  
 
Jag hittade till slut Lilla Skog under Krängsberg.
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2013-12-27 01:00)

2014-01-18, 16:21
Svar #14

Utloggad Lennart Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 23:47
    • Visa profil
Hej
 
En Sven Jonasson f. 1751 4/2 i Byarum/Grälebo, se Byarum C:2 (1744-1788) bild 31/sid 51 och avliden 1812 6/3 likaså i Byarum. Hustruns namn är Sara Reinholdsdotter och uppges vara född 1748 14/8, se t e x Byarum A 1:12 (1829-1834) bild 219/sid 206. Sara avlider 1829 23/11 likaså även hon Byarum. Dock framgår ingenstans var någonstans Sara är född 1748. Tycker mig ha letat i de flesta närliggande kranskommuner, men dessvärre ej hittat henne.Någon som kan bistå mig med ett ev svar på min fråga på var någonstans hon är född?
Tack på förhand.
 
Vänligen/Lennart
Norra Sandsjö

2014-01-18, 17:13
Svar #15

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Lennart
Kolla upp Sara som är född i Månsarp 1748 22 nov. Far Reinhold Nilsson.
 
Gerd

2014-01-18, 17:15
Svar #16

Lennart Rydström

Hej Lennart!
Sara Reinholdsdotter
Född 21/11 1748 i Månsarp, Månsarp (Jönköpings län)
Far: Nilsson, Reinhold
Mor: Persdotter, Kerstin

Månsarp C:2 (1720-1756) sid 117
 
Vigda 6/2 1774 i Månsarp:
Johansson, Sven, Dräng, Byarums Socken
Reinholdsdotter, Sara, Piga, Månsarp
 
Tillägg:
Familjen Reinhold Nilsson finns i Månsarp AI:3 (1767-1773) sid 47
men redan där har Sara fått ett felaktigt födelsedatum (21/10 1748)
 
(Meddelandet ändrat av Profo 2014-01-18 17:49)

2014-01-18, 19:12
Svar #17

Utloggad Lennart Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 23:47
    • Visa profil
Gerd och Lennart, igen
 
Verkligen roligt att så här på afsen höra av Er båda, uppskattas! Vet ej hur jag m fl skulle klara mig/oss utan Er fina hjälp och ev hjälp från Edra skivor.Det är glädjande att Ni dessutom vill dela med Er av Er resp stora kunskap i hithörande ämne.
 
I ö hoppas jag att Ni får en fortsatt trevlig lördagskväll.
 
Hälsningar från numera ett kylslaget småländskt högland
 
Vänligen/Lennart
Norra Sandsjö

2014-01-19, 13:49
Svar #18

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 22:21
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Lennart,
 
Om Reinhold Nilssons i Månsarp är densamma som den som föddes 1706 i Månsarp så har jag lite upplysningar bakåt i tiden (far, mor, morfar, mormor). Om du vill veta mer så skriv ett mail till min epostadress genom att klicka på mitt namn här till vänster.
 
mvh
Martin
 
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-01-19 14:01)

2014-01-21, 12:35
Svar #19

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Finns det någon som känner till Jöns Andersson född 1744, gift med Margareta Pettersdotter Moberg. De bodde bla enligt Byarum AI:2 1764-1770 sid 33, sid 43, sid 271 i Norra Duveled, Byarum tillsammans med hustru Margaretas far Mäster Peter Moberg.
Har letat i Byarum, Tofteryds födelseböcker. Kan ej finna honom där.
Väldigt glad om upplysningar angående denne Jöns.
Mvh
Inger

2014-02-04, 18:50
Svar #20

Utloggad Samuel Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2021-09-19, 10:04
    • Visa profil
Var hittar jag församlingsböcker efter 1928 och födelse- och dopböcker efter 1925 för personer födda i Byarums församling?
 
Mvh
Samuel

2014-02-04, 19:07
Svar #21

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21803
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 19:24
    • Visa profil
Församlingsböckerna 1929-1943 + register till desamma finns hos Svar.
 
Födelseboken 1926-1943 är däremot sekretessbelagd - se SCB-utdrag hos Svar eller kontakta landsarkivet i Vadstena.
Hälsar vänligen
Maud

2014-02-28, 12:37
Svar #22

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Hej!
Christina Elgh gifte sig 1746 och bodde i Stigamo. Vid giftermålet står hon som änka.
Vem var hennes första man och var bodde de då? Hade de barn? Hon kan vara född i Svenarum.
Mvh. Birgitta

2014-03-01, 23:34
Svar #23

Utloggad Marian Oliv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 718
  • Senast inloggad: 2022-05-03, 10:02
    • Visa profil
6/3 1744 föds Magdalena i Stigamo med föräldrar Sven Jonsson och Christina Elgh. JBGF cd 4.95

2014-03-02, 13:23
Svar #24

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Då måste hennes förra man alltså varit Sven Jonsson. Då kanske man kan hitta vigsel och dödsdatum för honom.
Tack Marian.
Birgitta

2014-04-21, 21:45
Svar #25

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Hej  
Kan någon upplysa mig om till vilket annat boställe familjen Arvid Magnusson och Britta Ivarsdotter, Södra Duveled har flyttat.
Byarum Hfl AI:2 1764-70, sid 30.
Mvh
Inger

2014-04-22, 09:44
Svar #26

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Inger!
 
I hfl AI:3 hittar du familjen i Gärdeshofs Torp, Hultet, 1778-1782.
Byarum AI:3 (1774-1787) Bild 262 / sid 507 (AID: v19511.b262.s507, NAD: SE/VALA/00050)
 
Och i Hultet 1783-1787.
Byarum AI:3 (1774-1787) Bild 326 / sid 635 (AID: v19511.b326.s635, NAD: SE/VALA/00050)
 
Enligt JBGFs CD:
1766-05-19 gifte sig Arvid Magnusson fr Håkansbygget, och Brita Ivarsdotter fr Hultet, i Byarum.
1767-02-21 föddes deras dotter Märta i Hestra, Byarum. (I fb står det även Södra Duveled.)
1782-03-08 föddes deras dotter Maja i Torp Hultet, Byarum.
1806-04-28 dog Brita Ivarsdotter i Luntabygget, Byarum, 60 år gammal, dvs född ca 1746.
1815-11-16 dog Arvid Magnusson i Luntabygget, Byarum, 77 år gammal, dvs född ca 1738.
 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Möjligen kan det vara deras son Johannes som föddes 1779-02-27 i Vaggeryd, Byarum (det står felaktigt Vederyd i CDn).
Men där har i så fall Brita fått fel patronymikon - Arvidsdotter istället för Ivarsdotter.
Byarum C:2 (1744-1788) Bild 171 / sid 331 (AID: v33322.b171.s331, NAD: SE/VALA/00050)
 
Eventuellt kan det vara de som bodde i Vaggeryd 1774-1777.  
Men i så fall har Arvid felaktigt fått patronymikonet Månsson (Måns = en form av Magnus).  
Förutom dottern Märta har de där fått en son som hette Sven.  
Byarum AI:3 (1774-1787) Bild 17 / sid 17 (AID: v19511.b17.s17, NAD: SE/VALA/00050)
 
De finns även med i Vaggeryd 1778-1782! (Isf var de skrivna på två ställen samtidigt!?)
Där heter dock sonen Johannes, född 1779, men dottern Märta finns då inte med.
Byarum AI:3 (1774-1787) Bild 133 / sid 249 (AID: v19511.b133.s249, NAD: SE/VALA/00050)
 
Det finns mantalslängder från åren 1768-1782 hos SVAR. Kanske kan du hitta dem där?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
 
Från 1788 finns de i Luntabygget, Byarum.
Byarum AI:4 (1788-1792) Bild 266 / sid 519 (AID: v19512.b266.s519, NAD: SE/VALA/00050)
 
 
Mvh
Marianne
 
 
 
 
Här hittar du även Arvids och Britas föräldrar under Håkansbygget respektive Hultet:
Byarum AI:2 (1764-1770) Bild 82 / sid 149 (AID: v19510.b82.s149, NAD: SE/VALA/00050)
Byarum AI:2 (1764-1770) Bild 81 / sid 147 (AID: v19510.b81.s147, NAD: SE/VALA/00050)
 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jag såg nu i tidigare inlägg att du ju har bra koll på föräldrar mm. Har jag missuppfattat frågan?
Eller är det bara var de befann sig under tiden ca 1768-1782 du är intresserad av att få veta?
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2014-04-22 21:37)

2014-04-23, 17:08
Svar #27

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Inger Lindberg!
 
I JBGFs CD hittade jag även följande:
1772-05-10 föddes Sven i Appelås, Tofteryd - föräldrar: Arvid Månsson och Brita Ivarsdotter
1774-08-06 föddes Sven i Skillingaryd, Tofteryd - föräldrar: Arvid Magnusson och Brita Ivarsdotter
 
Jag kunde förstås inte motstå att gå till biblioteket och kolla i mantalslängderna (jag abonnerar inte på SVAR).
Nedan skriver jag först årtalet (OBS! mtl skrevs i november året innan!) och därefter bildnumret hos SVAR.
 
1769 357 (354) Södra Duveled, Byarum: Arvid & hu (Arvid ej med i Apelås, Tofteryd)
1770 230 (228) Apelås, Tofteryd: Arvid & hu (Arvid ej med i Södra Duveled, Byarum)
1771 366 Apelås, Tofteryd: Arvid & hu (+ gossen Isak)  
1772 175 (173) Apelås, Tofteryd: Arvid & hu (Arvid ej med i Skillingaryd, Tofteryd)
1773 122 (121) Skillingaryd, Tofteryd: Arvid & hu (+ngn?) (Arvid ej med i Apelås, Tofteryd)
1774 78 (77) Skillingaryd, Tofteryd: Arvid & hu (Arvid ej med i Vaggeryd, Byarum)
1775 119 (121) Vaggeryd, Byarum: Arvid & hu (Arvid ej med i Skillingaryd, Tofteryd)
1776 121 Vaggeryd, Byarum: Arvid & hu
1777 239 Vaggeryd, Byarum: Arvid & hu (+ gossen? Sven)
1778 265 Vaggeryd, Byarum: Arvid & hu (+ drängen Nils)
1779 295 (296) Vaggeryd, Byarum: Arvid & hu (Arvid ej med i Hultet, Byarum)
1780 232 (233) Hultet, Byarum: Arvid & hu (Arvid ej med i Vaggeryd, Byarum)
1781 208 Hultet, Byarum: Arvid & hu
1782 220 Hultet, Byarum: Arvid & hu
 
Det var ju många som hette Arvid så detta kräver förstås mer efterforskningar.
Men det är i alla fall något att förhålla sig till.  
Det är synd att efternamnen inte står med i mtl.
 
Sönerna Sven och Sven har antagligen dött i unga år.
 
Hoppas att det var detta du var ute efter.
 
Mvh
Marianne
 
 
I Tofteryd hittade jag familjen i följande hfl men tiden är lite oklar.
Apelås - här har de döttrarna Märta f 1768 o Helena f 1770:
Tofteryd AI:3 (1750-9999) Bild 202 / sid 385 (AID: v22403.b202.s385, NAD: SE/VALA/00379)
Skillingaryd - här har de dottern Märta f 1768 o sonen Sven f 1774:
Tofteryd AI:4 (1778-1787) Bild 500 / sid 83 (AID: v22404.b500.s83, NAD: SE/VALA/00379)
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2014-04-23 22:46)
 
 
 
Så om ovanstående familj är rätt så fick de barnen
Märta 1767-02-21 i Byarum
Helena ca 1770 (förmodl död i unga år)
Sven 1772-05-10 i Tofteryd (förmodl död i unga år)
Sven 1774-08-06 i Tofteryd (förmodl död i unga år)
Johannes 1779-02-27 i Byarum
Maja/Maria 1782-03-08 i Byarum
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2014-04-24 11:29)

2014-04-24, 10:18
Svar #28

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Det som motsäger ovanstående hypotes är att årtalen till höger i hfl inte stämmer.
Frågan är hur tillförlitliga de är i Byarums husförhörslängder från den tiden?
De verkar ju vara mycket bristfälligt förda.
 
1778-1782
Byarum AI:3 (1774-1787) Bild 133/sid 249 (AID: v19511.b133.s249, NAD: SE/VALA/00050) (Vaggeryd - enl mtl 1774-79)
Byarum AI:3 (1774-1787) Bild 262/sid 507 (AID: v19511.b262.s507, NAD: SE/VALA/00050) (Hultet - enl mtl 1779-)

2014-04-24, 12:56
Svar #29

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Tack Marianne för all hjälp och besvär.
Jag har letat i många kyrkoböcker för att hitta Marias födelsenotis, mor till Britta Ivarsdotter.  Såg i dina anteckningar, att familjen hade anknytningar till Tofteryd, Apelås och Skillingaryd.
Enligt uppgift skulle Maria vara född cirka 1712. I Tofteryd CI:1 (1698-1741) sid 51 hittade jag Maria, född den 15 juni 1711 i Apelås, Föräldrar: Lars Nilsson och Märit Svensdotter.
Dopvittnen: Erland Knutsson, Fryebo, Anders Michaelson, Nåthult, Måns Nilsson Elgamo, h Elin Håkansdotter, Froståhs, p Ingeborg Samuelsdotter.
Har inget patronymikon på Maria. Vore underbart om dina uppgifter öppnade nästa generation.
Mvh
Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna