ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thulin, M A:son  (läst 472 gånger)

2001-08-21, 00:27
läst 472 gånger

Kenneth Göransson

Hej!
 
Är det någon som har några uppgifter om denna Thulin, som ska ha bott i Guttamåla, Ronneby i slutet av 1800-talet?
 
Mvh Kenneth

2001-08-21, 21:41
Svar #1

Per Ericsson

Hej Kenneth!
 
Martin Thulin var folkskollärare i Guttamåla i slutet av 1800 och början av 1900-talet. Han hade flera barn av vilka jag tror 3 blev lärare i sin tur i Ronneby. Jag har fler uppgifter om honom, men jag är inte hemma nu så jag får återkomma om ett par dagar. Själv bor jag i grannbyn Skönevik och är f n ordförande i den förening som äger skolan där Martin Thulin var verksam.

2001-08-24, 12:30
Svar #2

Per Ericsson

Hej igen!
 
Martin Thulin var som ovan nämnts folkskollärare i Guttamåla, Ronneby runt sekelskiftet 1800- och 1900-talen. Tyvärr hade jag inte så mycket fler fakta om honom, dock så finns det i boken Kring en åkök en bild av honom tillsammans med en massa elever på skolgården tagen 1908 under kapitlet Ronneby Vara. Boken utgavs 1987 i samband med att Ronneby firade 600-årsjubileum. Flera författare fanns men redaktören heter Per Beijer.
 
Jag har dock en dödsannons på Martin Thulins hustru Hulda. Hon var född 4 maj 1863 och avled 2 mars 1948 i Persborg (stadsdel i Ronneby). De hade barnen Anna, Magda, Olga, Lila, tvillingarna Tage och Knuth samt Helmer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna