ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åcker, Mårten Rasmusson  (läst 662 gånger)

2004-11-26, 19:29
läst 662 gånger

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
Corporal Mårten Åcker dog i Balkåkra 1835-03-11. Han var då 39 år 11 månader och 5 dagar gammal. Enligt knektregistret skulle han vara född i Hyltarp, som jag fått omtalat för mig ska vara beläget i Svedala, men det finns ingen Mårten född där varken 1795 eller angränsande år! Jag har kollat och dubbelkollat. I min förtvivlan över denne anfaders mystiska födelseort har jag även checkat Balkåkra, Snårestad, Sjörup, Stora Herrestad och en mängd andra ställen. Nu står mitt hopp till någon som eventuellt har stött på honom i något sammanhang. Finns det någon som vet vilka hans föräldrar var och var han var född? Hoppas, hoppas, hoppas.  
 
M V H Yvonne

2004-11-27, 17:51
Svar #1

Utloggad Peter Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-06-15, 07:24
    • Visa profil
Hejsan Yvonne Svensson! Jag skickade dig nedanstående mail häromkvällen och tänkte att kanske finns det andra som kan ha lite nytta av detta, så jag lägger ut det hela här på Anbytarforum. Mitt alster lyder sålunda:
 
Jag har forskat lite åt dig för att jag ju är intresserad av Ljunitsrötterna, dina som mina och alla de delar vi ev. kan ha gemensamma. Minns inte hur mycket du hade på Nils Rasmusson tidigare men här kommer i alla fall lite som jag hittat nu ikväll:
 
Nils var född i S.Vallösa den 14:e juni 1866. Föräldrar var Rasmus Mårtensson, torpare å S.Vallösa 9, och hans hustru Elna Persdotter.
 
Rasmus Mårtensson var född i Balkåkra 10/6 1826. Hans hustru Elna Persdotter född i N.Vallösa  25/6 1827.
 
Elna var dotter till Per Persson, husman i N.Vallösa, och hans hustru Elna Andersdotter. Jag söker vidare på detta led i Sjörups husförhörslängd 1827-1830. Märkligt nog finns de inte i N.Vallösa varför jag kollar nästa husförhörslängd och där bor de i ett onumrerat hus i N.Vallösa men flyttar 1832 till annat ställe i N.Vallösa.
 
Per Persson var född i Vallösa 30/9 1801 och Elna Andersdotter i N.Vallösa  21/6 1806. De hade - utöver ovannämnda Elna - barnen Bengta född i N.Vallösa i april 1825 och Karna ? 1830.  
 
Per var son till åbon Per Andersson ohh Anna Persdotter i Södra Vallösa, Sjörups socken. I husförhörslängden återfinnes familjen 1801 på S.Vallösa 8. Per var född 1769 och Anna 4/1 1774. Dock framgår i denna längd ej var de var födda. Utöver Per hade de även dottern Elna född 4/5 1799 (hon dör senare i barnaåren). Några år framåt har de även barnen: Mätta f. 22/4 1805, Bengta 18/1 1809 samt Anna med svårläst födelsdag. En ny dotter Elna föddes 1811 men dog 1813. Omkring 1812 flyttar familjen till N.Vallösa nummer 7 där det verkar som om Per plötsligt kommit upp sig på så vis att han blivit åbo.  
 
Elna Andersdotter var dotter till Anders Nilsson och Ingar Eriksdotter, gathusfolk i N.Vallösa. Ingar Eriksdotter dör omkring 1820.
 
Anders Nilsson född den 27/12 1777 och Ingar 19/5 1775. Makarna hade, utöver Elna, även dottern Anna född 25/2 1805.
 
Anders Nilsson född 1777 var son till åbon Nils Persson ohh Elna Svensdotter å S.Vallösa 6. Nils Persson var född 1740.
 
Ingar Eriksdotter visar sig vara född i Norra Vallösa - hennes födelsenotis är dock mycket dålig och svårläst. Dock kan jag efter mycket tydande få det till att hennes föräldrar var Erik Månsson och Hanna Persdotter, dessa makar visar sig, med vigselregistret hjälp, ha gift sig i Sjörup 1757. Denne Erik Månsson har jag forskat på tidigare och minns jag inte fel så var han sockenskomakare i Sjörup och alltså bosatt i N.Vallösa, han är ana till min före detta hustru, så ni två är märkligt nog släkt med varandra.
 
Per Anderssons hustru Anna Persdotter var dotter till Per Persson och Mätta Svensdotter på nummer 7 i Södra Vallösa.  
 
Per Persson var född i december 1736. Mätta Svensdotter var född i augusti 1740. I husförhörslängden 1787 står hon skriven som änka på gården. Makarna hade åtminstone följande barn: Per f. 1771, Sven f. 1764, Boel född i januari 1766, Elna 1769, Kerstina 1770 och Anna född 1774 och Karna 6/12 1777.  
 
 
Nu till Rasmus och Balkåkra födelsebok 1826:
Han var mycket riktigt född 10/6 1826 som son till soldatcorporalen Mårten Rasmusson Åker ohh Ingar Hansdotter i soldattorpet no. 75 i Balkåkra. Det märkliga är att jag inte finner dem i Balkåkra husförhörslängd, varken före, efter eller under 1826. Jag föreslår att du lägger ut en sökning på Anbytarforum. Lyckas du härleda föräldrarna här så vill jag gärna ha lite feedback, om Du vill ha besväret att skicka mig det för detta är ju intressant även för mig.
 
Ha det gott och lycka till i fortsättningen, hör gärna av dig!
 
Bästa Ljunitshälsningar!
 
Peter

2004-11-28, 20:03
Svar #2

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
Hej igen Peter
 
Självklart gör jag mig gärna besväret att ge dig lite feedback om jag kan! Jag har fått så mycket fin assistans på mina förfrågningar så det vore väl katten till dåligt beteende om jag inte svarade upp till detta. Jag har lite mer om denne Erik Månsson men jag tar det där det hör hemma, under Sjörup. Och hoppas fortfarande på denna efterlysning som lösningen på Åckerproblematiken.  
 
Hälsningar från ett regnigt Landskrona
 
Yvonne

2005-11-24, 12:49
Svar #3

Utloggad Yvonne Nilvé-Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 23:01
    • Visa profil
HURRA!!!
 
Föräldrarna äro hittade! Med assistans från en annan forskare är nu gåtan löst. Hyltarp, Svedala visade sig vara Hylteberga, Skurup. Och med hjälp av DigiArkiv och Familysearch är ännu några led bakåt klara. Tack för all hjälp Fredrik. Stor kram till dig.
 
MVH  Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna