ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Oscar Persson o Ellen Olsson från Ramdala  (läst 1939 gånger)

1999-05-13, 15:45
läst 1939 gånger

Utloggad Christina Holm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Känner någon igen barnen o barnbarnen till Sven Oscar Persson o Ellen Olsson från Ramdala
 
 
Barnen: Maja Elisabeth f 19030321, Anna Viktoria f 19040326, Ellen Margareta f 19050605-19060225.
 
 
Anna Maria Persdotter o Karl Olof Olsson
 
 
Barnen:Per Ivar wilhelm f 19080117, Nils Birger f 19090311
 
 
Mathilda Persdotter o Sven Oskar A (Sandström?)
 
 
Barnen:Per Gunna Ferdinand f 19090117
 
 
Gerd Kristina Persdotter utflyttat till Karlskrona St förs.19041007

1999-05-13, 22:09
Svar #1

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Tina!
Jaså, du har gett dig i kast med en ny stor släkt? Har du hittat någon anknytning till vår stora Hallarumssläkt?
Oscar Persson i Gängletorp hade 6 (el. 7 med den som dog så ung)döttrar och en son:
Lisa, (diabetiker) hemmadotter, lever inte längre.
Anna (som gifte sig med Karl Ramvall i Vallby)lever fortfarande, bor på Jämjö. Inga barn.
Emma, sjuksköterska i Stockholm, ogift, lever, bor i Nättraby (på något hem).
Karin f. 1908, sjuksköterska, bor i Ramdala, var gift med Ivar Pettersson. Sonen Åke Ivarsson med maka Marianne har övertagit gården.
Inga (död), sjuksköterska, gifte sig med Ivar P:s bror, Erik Petterson. Sonen Anders Eriksson har gården.
Sara, den yngsta, utbildade sig också till sjuksköterska, gifte sig med en lantbrukare i Kalleberga, ? Hansson, Kallinge, lever.
 
Oscar Perssons syster Anna Maria gifte sig med Karl Olsson i Vallby. Deras son Ivar (död) var lagerhuschef i Lyckeby och har en dotter bosatt i Skåne. Sonen Birger hamnade som lantbrukare i Hallarum, på den gården som din anfader Salomonsson hade.
 
Systern Mathilda, gift Sandström, hade barnen Birger, lantbrukare i Viet, Lösen, Ture, som övertog gården i Vinberga (Ramdala), Greta (död), som gifte sig med lantbrukaren Birger Svensson i Rosendal (Ramdala)(fick i sin tur sönerna Carl-Göran och Rolf), och Stina, som gifte sig med Knut Hjalmarsson i Abrahamsäng, Kristianopel.
Gunnar, som du nämner, blev lantbrukare i Allatorp, Nättraby.
 
Oscar Perssons ende son Sven övertog gården i Gängletorp, gifte sig med Elin Pettersson från Småland (Kabbetorp?), har två döttrar, lär nu bo i Malmö.
 
Som du ser är detta en mycket stor släkt som jag bara har kunnat skumma lite på ytan av. De flesta uppgifterna har jag fått av min brylling Elin, och min far, som umgicks flitigt med flickorna Persson. När min dotter var liten, hyrde vi ett par somrar en ponny av Sara.

2000-07-19, 12:17
Svar #2

Margareta Hasselgren

Hej Eva!
 
Tack för senast det var en trevlig dag på Senoren.
Fick se namnet Sandström och blev intresserad. Min mor är född Sandström och släkten kommer från Karlskrona och Augerum. Vad heter den Sandström som var gift med ovanstående Matilda som bodde på Vinberga i Ramdala.
 
Hälsningar
Maggan

2000-07-20, 09:01
Svar #3

Christian Andersson

Hej Maggan.
 
Han hette Oskar!
 
Mvh Christian

2000-07-20, 11:19
Svar #4

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Roligt att du tyckte det var trevligt i söndags - det tyckte jag också!
 
Sitter och städar i min papperskorg och stötte då på ett gammalt brev,
som jag en gång skickade till Tina som väckte den här frågan på
Anbytarforum.
Har gjort ett litet utsnitt ur brevet och kopierar in det här:
 
Oscar Persson övertog gården i Åby 1897, sålde den 1908 till sin svåger
Oscar Sandström, samtidigt som han själv köpte gården i Gängletorp.
Oscar Sandström hade gården 1908-1925, då han köpte gården i Vinberga.
Enligt Stig K. föddes barnen Sandström enl. följande:
Gunnar f. 1909
Tor f. 1910
Ture f. 1913
Erik f. 1915
Stina f. 1917
Greta f. 1919
Birger f. 1924
 
Återkom gärna om du vill veta mer!  
M v h
Eva

2000-07-20, 19:46
Svar #5

Margareta Hasselgren

Hej Eva!
 
Min mf ff hette Johan Sandström och var gårdssmed, veterinär och hovslagare på Vedeby nr 52 i Augerum.
Han var gift flera ggr. och hade 16 barn.
 
Det är nog bra att han hette Oskar men jag kan inte placera honom, så frågan är den, vet du vad hans föräldrar hette.
 
En av Johan Sandströms söner hette Alfred Ferdinand och han var gift med Fredrika Svensson.  
Dessa båda hade en son som hette John Henrik och ägde Binga nr 5 i Jämjö.
 
Jag har en massa anteckningar sparade om Tor Sandström som var gift med Siv Olsson och ägde Allatorp i Nättraby.  
Han är tydligen son till Oskar. Har för mig att det finns släktskap, men det är länge sedan jag höll på med detta.
 
Har du möjligen Oskars föräldrar?
 
Hälsningar  
Maggan

2000-07-22, 00:24
Svar #6

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Enligt uppgift var Oskars föräldrar Alfred Sandström och Fredrika Svensson (-dotter?).
Vet tyvärr inget mer om dem just nu, men kan kanske ta reda på mer...!
Hör av dig om du tycker att det verkar intressant!
Hälsningar
Eva

2000-07-22, 17:51
Svar #7

Margareta Hasselgren

Hej Eva!
 
Tackar, tackar, det låter ju kanonbra! Måste vara mina ovanstående, eller hur. Jag är helt klart intresserad och har du någon som är intresserad av familjen Sandström så har jag som du förstår en hel del.
 
Hälsningar
Maggan

2000-07-24, 20:48
Svar #8

Margareta Hasselgren

Hej Christian!
 
Har du kanske förfäder som heter Sandström?
 
Mvh
Maggan

2000-07-24, 22:52
Svar #9

Christian Andersson

Hej Maggan!
 
Nej inte en enda Sandström finns det bland mina anor. Och knappast en enda bonde heller, i varje fall inte i Blekinge. Råkade bara veta att den Sandström du frågade efter hette Oskar.
 
Eva känner till bönderna på Ramdalaslätten betydligt bättre än vad jag gör. K
 
Mvh Christian

2000-07-26, 23:49
Svar #10

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Maggan!
Bara en liten marginell upplysning ang. Oskars bror, John Henrik Sandström, som du tydligen redan kände till. Han vigdes 1 juli 1916 vid Agnes Mathilda Håkansson från Binga nr 4. Själv kom han från Binga nr 7 - så är du säker på att det var Binga nr 5 som han sedan ägde?
(Har inte kollat i Gods och gårdar...!)
Hälsningar!
Eva

2000-07-31, 20:56
Svar #11

Margareta Hasselgren

Hej Eva!
 
Tack för uppgifterna om Oskars bror. Inte säker om det var Binga nr 5, det är många år sedan jag läste Gods och gårdar, men jag får gå till Biblioteket och colla.
 
Hälsningar
Maggan

2001-01-15, 15:16
Svar #12

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej allihop.
 
Jag har en del förfäder som hette Sandström bland andra min mormors mor Elin Maria Sandström född 1897-02-28 i Oppeby, död 1986-10-15 i Linköping.
Min mormors morfar hette Anders Alfred Sandström född 1870-11-20 i Hycklinge, dog 1948-10-16 i Örtomta (E). Hans far hette Johan Verner Sandström var han föddes o.s.v. vet jag inte.
Jag är väldigt intresserad om ni har mer uppgifter.
 
Mvh/Janne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna