ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven och Måns Åkesson i Jemsunda, Tving socken.  (läst 1416 gånger)

2000-01-20, 21:25
läst 1416 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Jag har dessa båda anor på min fars sida och undrar om någon annan har dom också? Jag misstänker att dom är bröder men är inte säker.
Sven levde på No 119 Jemsunda mellan 1713 - 1782, Måns levde på 116 Jemsunda 1712 - 1782. I första hand söker jag deras föräldrar, men också barn.
Måns Åkesson var gift med Gertrud Jonsdotter från Hoggamåla i Fridlevstad, förmodligen hans andra gifte. Sven var gift med Elin Abrahamsdotter från Bröstorp i Tving. Jag har Elins föräldrar. All annan information mottages tacksamt! Var t ex nämndemannen Åke Svensson i Jemsunda släkt med någon av dessa?
Happy

2000-01-23, 20:05
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Hej Happy
 
Sven Åkesson och Måns Åkesson var inte syskon
 
Bouppteckning efter Sven Åkesson
1782-26
efterlämnande hustru Elin Abrahamsdotter
och barnen: Abraham 11 år, Åke, 7 år Gunnel 21 år, Maria 20 år, Valborg 16 år Lisbeth 12 år och Elsa 6 år
 
Bouppteckning 1782-27
efter Måns Åkesson
efterlämnande änka Gertrud Jonsdotter
och barnen Åke 40 år, Gise 38 år, Mats 36 år
dottern Marta gift med Jöns Svensson i Vång, Botil gift med Mattis Andersson i Jämsunda
i andra giftet Måns 21 år, Olof 13 år,
dottern Anna 15 år och Kerstin 9 år
 
Bouppteckning 1760-49
efter Gunilla Jonsdotter som efterlämnat  
mannen Abraham Gummesson i Bröstorp
och en dotter gift med Sven Åkesson i Jämsunda samt 3 omyndiga döttrar Ingrid 14 år, Elsa 11 år och Elisabet 8 år
 
Bouppteckning 1759-16
efter Åke Svensson nämndeman i Jämsunda
efterleves endast av sonen Sven Åkesson
i Jämsunda
 
Bouppteckning 1754-10
efter Anna Månsdotter i Vermanshult, Hjortsberga
som efterleves av sin man Måns Carlsson död 1756 05 03 och ende sonen Måns Åkesson i Jämsunda
 
Hälsningar
 
ljuset i mörkret
Björn-Åke Petersson

2000-01-23, 22:07
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej Björn - Åke! Kul att du tog till dig mitt lilla smeknamn, jag menade det verkligen så.
I alla fall, jag tackar för hjälpen på vägen. Vad som tycks mig lite oklart i alla fall är den ålder som både Sven och Måns Åkesson anges ha haft när dom antecknas i dödboken. Sven skall om man räknar baklänges från dödsdatum ha varit född omkring år 1712, vilket rimmar lite illa med att Åke Svensson skulle ha varit hans far. Åke Svensson skall enligt samma metod att räkna ha varit född c:a 1702...Dessutom vet jag att Åke Svensson gifte sig med en Gertrud från Vång i Hjortsberga socken i mitten på 1730 - talet, vilket ju i och för sig kan innebära att det är styvmoder då till Sven Åkesson. OK, några års diskrepans får man ta vad det gäller årtal, men i just detta enskilda fall tycks det mig mer än vanligt stort! Svens hustru Elin Abrahamsdotter dör 22 - 6 - 1791 vid Jemsunda i Tving.
Måns Åkesson tycks ha varit gift med en Elin Nilsdotter innan han gifte sig med Gertrud Jonsdotter. Dottern Botel föds år 1736 i det äktenskapet. Och i hans fall är ju åldersangivelsen mera rimlig, han har vuxna barn över 40 år gamla när han dör. Intressant att hans mamma dog i Hjortsberga, då finns det väl en sportslig chans att hitta hennes födelseplats i dom dödböckerna, om jag inte missminner mig helt så skrevs det ganska vidlyftiga dödsrunor i Hjortsberga och Edestad?
Jag tackar i alla fall för hjälpen så här långt, det har givit mig nya ändar att nysta i...
Vänliga hälsningar, Happy

2000-01-24, 17:10
Svar #3

Björn-Åke Petersson

Vi får nog skylla på prästen i Tving i detta
fall att Sven Åkessons ålder vid dödsfallet 1782 är fel.
 
Han gifter sig 15/10 1758 med Elin Abrahamsdotter
men även där har prästen skrivit fel och benämnt honom Åke Svensson.
 
dock vet jag att de efterlämnade barnen är
upptagna i födelseboken med rätt faders namn
 
de fick redan 1759 en son son som tydligen dog  
tidigt.
 
Om fadern Åke Svensson förtäljer domboken
en del matnyttigt.
 
1719 05 29
Måns Nilsson i Jämsunda klagade till Joen Persson i Jämsunda för det han sistlidne år av vårdslöshet samt av illa hävdande ödelagt en och en halv åtting av hemmanet Jämsunda, kärandens avlidne broder Sven Nilssons omyndiga barn Åke Svensson och Johanna Svensdotter tillhöriga för vilka Joen Persson var förmyndare
 
1721 10 23
unge mannen Åke Svensson i Jämsunda hade instämt sin farbror och förmyndare Carl Nilsson i Kalleberga angående redovisning för förmyndarskap
 
1722 10 18
tingsrätten hade förhört Åke Svenssons hustru Maria Mattsdotter i Jämsunda angående några utljutna skällsord
 
1724 02 08
Anders Gummesson i Jämsunda låtit instämma sin hustrus broder Åke Svensson i Jämsunda angående sin hustru Johanna Svensdotters arv i 3/8 skattehemmanet som Åke bebor
 
1734 05 22
länsman Nils Klint anklagade hustru Karin Jönsdotter i Jämsunda för utgivet skällsord och slagsmål på Åke Svenssons hustru Maria
 
1719 var Åke Svensson omyndig, 1721 ung man och
1722 var han redan gift med Maria Matsdotter.
 
denna hustru levde fortfarande 1732.
 
om Sven Nilsson förtäljes 1695
 
1695 09 16
Sven Nilsson i Jämsunda hade instämt Jöran Håkansson som klagar att Jöran Håkansson vill förpanta skattehemmanet Jämsunda till Håkan Månsson i Jämsunda, men Sven Nilsson säger att han som närmaste bördeman å sin hustru Valborg Åkesdotter må få det inbörda

2000-01-24, 19:11
Svar #4

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej igen Björn - Åke! Detta var ju jättekul, med så mycket information, tusen tack!
Ja, om vi börjar med Åke Svenssons första hustru, Maria Matsdotter, så undrar jag om det inte kan vara hon som omnämns i Tvings dödbok som  Åkes hustru i Jemsunda den 8 - 1 - 1735? Åke Svensson gifte nämligen om sig med Gertrud Olofsdotter från Liatorp i Hjortsberga 25 - 11 - 1735. ( Inte Vång som jag skrev ovan!)Men man kan väl kanske anta att det är Maria Mattsdotter som är moder till Sven Åkesson i alla fall, annars stämmer det ju verkligt illa med åren för Sven Åkessons del! Att en präst kan ta fel på upp till tio år, det har jag varit med om, men knappast mer än så...
Dom barn jag har letat reda på för Sven Åkesson och Elin Abrahamsdotter är:  
Sven      * 18 - 3 - 1759
Maria     * 5 - 6 - 1763
Walborg   * 17 - 11 - 1765
Elisabeth * 1 - 1 1769
Abraham   * 9 - 3 - 1771
samt förstås min ana, Gunnil Svensdotter, född
1 - 1 - 1761.
Det var roligt att få fastslaget släktskapet mellan Sven Åkesson och Åke Svensson, den senare har jag ju sett närvara vid många bouppteckningar i sin egenskap av nämndeman. Också skojigt att få Svens farfar och farmor i fållan och det är glädjande att se att Sven och hans fru Elin döper ett av sina barn till Walborg efter farmodern. Då verkar det som om den hemmansdelen kom till släkten via Valborg Åkesdotter? Ok, jag tackar för hjälpen och ber om lite till! Gertrud Olofsdotter dör 39 år gammal år 1750 och det lär stå en text om det i dödboken. Om det inte är för mycket begärt, kan du se efter vad det står där och om det finns bouppteckning efter henne och Åke Svenssons första fru Maria Mattsdotter? Jag sitter lite dumt till nämligen vad det gäller tillgång till att själv forska i källmaterialet, så all hjälp mottages tacksamt...
Vänliga hälsningar,
Happy

2000-01-25, 07:43
Svar #5

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Angående Måns Karlsson
gift 1:a Sissa Jonsdotter född omk 1697 i Fridlevstad socken
gift 2:a gången 1735-12-26 i Hjortsberga med Anna Månsdotter.
Måns Karlsson född 1680-03 i Arvidstorp Hjortsberga sn och är son till Karl Karlsson i Arvidstorp och Elin Nilsdotter född 1656 Möljeryd, Ronneby lf.
Mvh
Arne

2000-01-25, 18:23
Svar #6

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Tack Arne och hej igen. Du råkar inte veta namnet på Anna Månsdotters första man? Jag vet inte om han kom från Tving eller Hjortsberga, bara att hans son Måns Åkesson senare bor i Jemsunda. Och det är Anna Månsdotters förre man, den som hon får sonen Måns med, som är min ana bakåt.
Som vanligt, om du har tid, så är jag tacksam!
Vänliga hälsningar Happy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna