ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Anta (Sven Andersson) och Emelie Ch. Magnusdotter  (läst 419 gånger)

2006-07-02, 19:58
läst 419 gånger

Johanna O Gustavsson

Sven Andersson föddes på 1800-talet, i början eller i mitten. Han var far till de oäkta barnen:
.Emelie Svensson f. 1882 (dotter till Anna Pettersson)
.Elina Christina Svennson f. 1888-01-30 på Ytterön i Torhamns församling d. 1958. (dotter till Anna Maria Jonasdotter f. 1849-02-16 d.1891-03-03)
.John Svensson f. 1890 troligtvis också på Ytterön i Torhamns församling. Han var gift med Alice från Göteborg.  (son till Anna Maria Jonasdotter f. 1849-02-16 d.1891-03-03)
Elina Kristina var född som nr 2 utav son mor Anna Maria, och John är ju född senare, därför måste de ha ett äldre syskon. Men modern dör 1891-03-03 och då säljs Elina Kristina och John på auktion till lägstbjudande och hamnar hos en tant i Hallarum f. 1818. Möjligtvis deras farmor, eftersom hon också är född 1818.
.Per Svensson (Son till Tilda Sandberg Kallad Sånberstilla)
.Albert Svensson. Kallad Konkel i Möckleryd. Det var inte många som visste att hab hette Albert på riktigt. (Son till Tilda Sandberg Kallad Sånberstilla)
 
Jag skulle vilja veta om Sven Anta fick fler barn med Anna Pettersson än bara Emelie. Och det jag allra helst skulle vilja veta är vem Elina Kristinas och Johns syskon var. Jag har också ett problem med en Emelie Charlotta Magnusdotter. Hon var gift med Axel Svensson f. 1876-04-14 på Sturkö. Det var nämligen så; har min farmor berättat att hennes mamma och hennes mormor var ibland nere här och hälsade på Emeliie Charlotta på Sturkö. Hon har för  sig att hennes mamma var något i stil med kusin, kusinbarn eller liknande till henne. Jag har fått lösa uppgifter både om att hon skulle vara syskon med min farmors mormor och med min farmors mormors mor. Men ingenstans passar hon in, för hon heter Magnusson i efternamn och det gör inte någon i släkten vad jag vet. Jag vet att Emmelie Charlotta och Axel fick många barn, bl a en dotter som hette Sonja Sabel f.Svensson. Hon föddes 1916. Men har tyvärr inte födelsedatum på Emelie Charlotta Magnusdotter. Skulle vara jättetacksam för hjälp om detta. Men om du har annan info om Sven Anta eller andra nämnd får du gärna komma med det också!
 
MVH Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna