ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömbeck(ar) i Karlskrona  (läst 567 gånger)

2000-02-05, 17:27
läst 567 gånger

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Jag har några anfäder som lystrat till namnet Strömbeck.
Från Krigsarkivet har jag hittat ett flertal som jag försöker lägga pussel med men det saknas allt för många bitar ännu.
Carl Magnus Strömbeck föddes 1761-10-25 i Karlskrona Amiralitetsförsamling. Jag tror att det är rätt C M trots att föräldrarnas namn saknas i födelseboken.
C M vigdes i AMT 1784-07-30 med Hedvig Andersson, senare Strömbeck. Eftersom dom vigdes i AMT borde även Hedvig kommit från församlingen - men jag hittar henne inte.
C M var Constapel och 1797-10-28 dömdes han efter misskötsel i tjänsten från denna.
I HFL Tving 1807 återfinns Hedvig som änka och hon bor kvar med barnen i Tving till sin död.
Vart tog C M vägen och när dog han?
C M-s far, Sven Strömbeck, född omkring 1733 på okänd ort, dog genom olyckshändelse 1791-04-24.
Hustrun Catharina Cecilia Strömbeck kan varit född 1743. Plats och föräldrar är okända.
En annan Constapel Carl Magnus Strömbeck f. 1729-10-02 kan varit bror/släkt till Sven S.
Jag har hittat ett par Strömbeckar i Småland.
Johan Larsson Strömbeck f. Kalmar Län ca 1748
Carl Leif??Strömbeck f. i Kalmar Län ca 1747
Hjälp!

2000-02-06, 08:27
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Hej Sven välkommen i Blekingegänget
 
Jag kommer med lite hett stoff till din
anjakt. Jag håller på med forskning kring
Nättraby. Socknen ligger 10 km väster om Karlskrona. Kyrkböckerna börjar först 1729.
 
1730 10 21 föddes
 
Elena Catharina
dotter till Stephan Strömbeck och hans hustru
Beata Sophia Paulin.
 
1743 01 28 vigdes
 
Brigitta Sophia Strömbeck med
Henrik Åberg
 
 
1750 01 30 vigdes
 
Helena Catharina Strömbeck med
Johan Björkman
 
Ur mina domboksutdrag som omfattar åren
1679-1735 för Medelstad härad i Blekinge
framgår
 
1724 02 06
 
genom Måns Dufva i Trantorp lät fru Beata Sophia Paulin inlämna en avvittringsskrift uti vilken hon förmäler att efter hon är sinnad att träda i äktenskap med amiralitetslieutnant Stephan Strömbeck i Karlskrona har hon till sin son Magnus Ankarloo efter dess sons fader Håkan Ankarloo upplåtit 2/3 i Lilla och Stora Boråkra jämte 220 Cr smt.
 
För vidare information om Dufva och Anckarloo se Nättraby på anforum
 
Hälsningar
 
Björn-Åke Petersson
 
Ps. i bouppteckningarna för Medelstad härad
före 1794 fanns ingen Strömbeck nämnd

2000-02-06, 11:10
Svar #2

Sven Strand

Hej!
Jag hittade för en tid sedan i Asarum en notis om vigsel den 28 jan 1737 mellan Jonas Strömbäck & Margareta Jochumsdotter. Eftersom jag är på jakt efter ättlingar till en Joachim Palmblad undrar jag om någon i bygden känner till denna Margaretas bakgrund? Kan hon vara dotter till Joachim Palmblad? Joachim var senast känd som tygmästare på Kastellet Drottningskär år 1691. Han hade en son som också hette Joachim och född 1696 i Blekinge. Såvitt jag förstår var denne Jonas Strömbäck också vid flottan. Kanske?
Hälsningar från Skåne
Sven Strand

2000-02-10, 23:21
Svar #3

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Tack Björn-Åke och Sven.
För min del är jag född i Rödeby!
Björn-Åke: Jag har en Staphan Strömbeck som en ligt Krigsarkivets rullor blev Capitaine Lieutenant 23 maj 1740.  
Det är den ende Strömbeck jag kan kontra med.
Mvh
Sven C

2000-02-15, 14:22
Svar #4

Björn-Åke Petersson

Stephan, Staphan och Staffan är samma person
 
bara olika stavningar, Denne Strömbeck nämns bara med förnamn några få gånger i Nättraby
 
mvh
 
Björn-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna