ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pistolsmeden Tysk i Fränninge sn.  (läst 409 gånger)

1999-10-27, 19:52
läst 409 gånger

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Jag forskar om pistolsmeden Jöns Rundblad verksam på Hårderup nr.7 i Fränninge socken under andra delen av 1700 talet. Har i mitt sökande även hittat ursprung och anor till hans föregångare på posten som pistolsmed i Fränninge nämligen Jonas Tysk. Jonas hade en stor barnaskara tillsammans med sin hustru och härstammar du från någon av de barnen finns information att hämta hos mig.

2000-05-09, 10:26
Svar #1

Ingrid Berg

Hej Susanne!
Jag har namnet Tysk i min tidiga släkt. Hur långt tillbaka har du kommit? Mina Tysk-anor håller sig huvudsakligen inom Halland, har Du något där? Det finns nog flera grenar, även om ursprunget är detsamma. Vore roligt att knyta ihop dem.
Med vänlig hälsning
ruingrid@hotmail.com

2000-05-09, 22:22
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Även i gamla Älvsborgs län, bl a med anknytning till Upphärads fs, finns en släkt Tysk under 16- och 1700-talen. Håkan Skogsjö har i Svenska släkter I:2, 1985 presenterat en utredning om släkten Davidsson, och jag tror att där även finns en del information om denna släkt Tysk, som var befryndad. För den som så önskar kan jag skicka över en fil med mina uppgifter om Älvsborgs Tyskar.
Bästa hälsningar!

2000-05-10, 10:54
Svar #3

Ingrid Berg

Hej!
Det vore intressant att få veta mer även om Älvsborgs Tyskar, så jag ser fram emot Din fil.
Hälsningar
ruingrid@hotmail.com

2000-05-10, 12:35
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Skickar Dig, Ingrid, en fil ang Älvsborgtyskarna. Det finns säkert flera släkter Tysk i landet. Har Ni gjort sökning i Disbyt - http://www.abc.se/~disbyt/? Vid sökning på namnet Tysk får man 182 träffar, mest från norra delen av landet. Ser ingen Tysk från Halland men några från Skåne. Ingrid, Din namne Anders har bl a med Henrik, Sven, Jöns, Anders och Nils Tysk från Malmöhus län.
Bästa hälsningar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna