ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Hölsberg  (läst 388 gånger)

2000-09-24, 21:26
läst 388 gånger

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Söker var denne Per Hölsberg är kommen ifrån. Han bodde i Fleninge och var gift med Boel Persdotter. Var Per soldat och i så fall var, och vilka är hans föräldrar. Pers och Boels Dotter Boel Persdotter f. 1759 i Fleninge gifte sig med Anders Ohlsson f. omkring 1744 i Björnekulla.
Någon som känner igen dessa personer. Jag söker under Björnekulla på Anders Ohlssons föräldrar.
Hälsningar  
Kerstin Persson.

2000-09-25, 18:17
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-29, 18:32
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Kerstin !
 
Huruvida detta är samma person som din Per Hölsberg skall jag låta vara osagt, men här kommer en med namnet i alla fall.
 
I rullorna från Skånska Husarregementet (hette Norra Skånska Kavalleriregementet vid den tiden) 1718, Överstelöjtnantens kompani, #30 Rusthåll: Hyllstofta [i Vedby sn]
 
Henning Höltzberg. Barnafödd uti Skåne och Röke sockn 27 åhr gammal, antagen d.16 februari 1714. Kan läsa i book. Död uti december månad 1717.
 
I stället strax anskaffad till ryttare karlen Pär Larsson Höltzberg, barnafödd uti Småland af Lalared? sockn 26 åhr gammal, gift.
 
Namnet kommer med största sannolikhet från rusthållet Hyllstofta. Att Pär är från Småland är klart, men vad socknen heter vet jag inte. Jag tyder det till det som jag har skrivit, men någon sådan församlingen hittar jag inte. Inte någon liknande heller.
 
Hoppas att det var någon hjälp.
Niklas Hertzman

2000-09-26, 00:15
Svar #2

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Tack Niklas. Ska söka vidare i Småland.
Kerstin Persson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna