ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Lodde i Torhamns socken.  (läst 885 gånger)

1999-04-26, 12:55
läst 885 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Jag har en släkt vid namn Lodde eller Lode från Torhamns, och även dåvarande Avaskärs, socken. Jag har funnit den från 1500 - talet och en bit in på 1600 - talet, där den siste som använder namnet är en Skoger Sönnesen Lodde på Ungskär. Därefter slutar dom upp med att använda namnet Lodde. Alla upplysningar är intressanta!

1999-09-08, 18:58
Svar #1

sofie

Hej!
 
Jag undrar om du har fått reda på något om din släkt på Ungskär. Jag har precis börjat släktforska och har släkt på Ungskär. Än så länge vet jag bara efternammne Månsson och Larsson och att man emigrerade till Usa i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet.
 
//Sofie

1999-09-08, 22:14
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej Sofie. På följande hemsida har jag lagt ut vad jag vet om denna släkt,som från första början kallades för Lodde eller Lode:
http://www.langoren.nu/index.htm
Gå till brevlådesidan där så finner du lite om denna släkt. Om du vill ha information som ligger lite längre fram i tiden, så kan jag lägga upp den här... Precis som dina släktingar har dom då vanliga namn, Eriksson, Månsson och så vidare. Mina anor i Torhamn har mest bott i Stora Hammar, Torhamn, Steneryd osv. Är du intresserad, säg bara till!
Vänliga hälsningar, Happy Svensson
PS. Långörasidan kan rekommenderas! DS.

1999-09-08, 23:48
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Happy!
Överstelöjtnant Gustaf Gabriel Lode gifte sig 1723 med landskamrer Löfgrens änka (ej namngiven). Detta enligt en notering i Liljas arkiv på Blekinge museum. Uppgiften hade Lilja hämtat ur Karlskrona stads domböcker. Änkan hade tydligen varit obenägen att släppa från sig arvet till förre makens barn.
Kanske en liten pusselbit?
M v h
Eva M K

1999-09-29, 23:00
Svar #4

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej Eva.
Tackar, lite sent kanske, för hjälpen. I detta fall rör det sig nog om en representant för den adliga grenen av ätten Lode, introducerad på finska riddarhuset, om jag nu inte helt missminner mig. Och det är nog så att dom två släkterna inte hörde ihop, trots att släkten Lode från början var en dansk släkt. Visserligen stavas mina Lodde ibland som Lode, men detta är ju från en tid när det inte fanns något enhetligt skrivspråk, så jag tror väl att Lodde från Ungskär har ett något mer plebejiskt ursprung...Jag har funderat på om det kan vara ett gammalt danskt yrkesnamn eller liknande? Kanske någon med goda kunskaper i danskakan härleda ordet Lodde?
Vänliga hälsningar,
Happy Svensson

2002-01-28, 21:54
Svar #5

Irene Tuvesson

Hej! Steneryd i Blekinge, här bodde Amanda Charlotta Eriksson f. Gröndahl 1855-11-29 i Karlskrona förs. och hennes man Karl August Eriksson, textilarbetare, f.1857-10-17 i Torhamns förs.i början av 1900-talet. Vet någon någonting om dessa två? Hälsningar Irene Tuvesson, Bornholm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna