ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöholm Mattsson, Frilevstad  (läst 533 gånger)

2002-03-07, 16:45
läst 533 gånger

Utloggad Brith Widen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag är nybliven släktforskare. Jag söker min farfars föräldrar. Min farfar Julius Herman Sjöholm Mattsson f 1877-02-05 i Frilevstad. Varför Sjöholm då hans far endast hette Mattsson, var det ett sk knektanamn
mvh Brith

2002-03-07, 20:45
Svar #1

Eva Cumner

Hej Brith!
 
Välkommen in i gänget!
 
Jag undrar om inte din farfar kan ha tagit sig detta efternamn i samband med att han utbildade sig till hantverkare. Vet du vad hade han för yrke?
 
Jag har tittat på microkort för Fridlevstad och hittade följande:
 
Fridlevstad CI:7 1/5
1877  Feb 5 föddes och den 11 döptes Julius Herman, 2 barnet till Dagsverkstorparen Mattis Månsson, 36 år gammal, Fridlevstad och hans hustru Cecilia Olsdotter, 30 år gammal. Vittnen: Bonden Sven Olsson och hans hustru Anna Maria Olsdotter i Fridlevstad.  Döpt av G G Flyborg
 
Här fick du i alla fall lite trådar att börja nysta i när du nu har börjat släktforska.
 
Lycka till!
 
Med vänliga hälsningar  
 
Eva

2002-03-09, 23:29
Svar #2

Utloggad Brith Widen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack snälla Eva, detta var till stor hjälp. Jag har skickat inlägg på  lite olika ställen ,förlåt, men jag är ny på detta och lär mig väl såsmåningom var jag ska fråga o söka.  
varma hälsn Brith

2002-03-10, 14:49
Svar #3

Birthe Borgström

Hej Brith!
 
Ett tips är att din släkting var båtsman och att Sjöholm alltså var hans båtsmansnamn.
 
hälsn. Birthe B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna