ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lassesdotter i Svenstorp/Skurup  (läst 369 gånger)

2003-07-06, 21:27
läst 369 gånger

Stefan Schornack

Vad var en hospitalslem? 1711 dog Signe Lassesdotter i Svenstorp (M). Hon anges i hfl som 'hospitalslem'. Benämningen hittar jag inte i uppslagsböcker, men Ibsen använder det någon enstaka gång i 'Ett dockhem'. Vad gjorde egentligen en hospitalslem runt sekelskiftet 1600/1700 i Skåne?  
 
Signe föddes 1633 i närheten av Skurup, och gifte sig 1667 med Mickel Allesson. Någon som har fler uppgifter om Signe?

2003-07-12, 11:15
Svar #1

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Stefan,
Jag har tyvärr inga uppgifter om Signe, men jag har stött på henne när jag letade släkt till min ana Bengta Lassesdotter, som kanske är en syster?
 
Bengta gifte sig 30.3.1656 i Skurup med Pål Mickelsson i Svenstorp. Bengta föddes 1632 och dog 27.2.1710 i Svenstorp, men var då omgift med Ingemar Knutsson, Svenstorp.
Barn:  
1) Kirstin Pålsdotter i Lilla Beddinge, f. ca 10.4.1667, g. 14.7.1689 i Svenstorp med Assmund Persson från Mossby, Västra Nöbbelöv (mina anor).  
2) Lasse Pålsson från Svenstorp, gift 1705 i Källstorp med Ingrid Jönsdotter. Hamnade i Toarp, Källstorp.
 
Det finns också en Per Lassesson, som gifter sig i Skurup 15.6.1656, som skulle kunna vara en bror till Bengta och/eller Signe.
 
Kirstin och Assmund fick först 3 barn, troligen i Mossby och sedan 3 i Lilla Beddinge. Tyvärr finns ingen födelsebok bevarad för Mossby, så det går inte att kolla dopvittnen, och för barnen i Lilla Beddinge finns nog inga vittnen som har anknytning till Signe?
 
Har du något som tyder på släktskap mellan Bengta och Signe?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna