ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigfrid Andersson, Holstorp, Rödeby, född ca 1774  (läst 645 gånger)

2002-01-07, 17:49
läst 645 gånger

Utloggad Henry Bervenmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-26, 10:15
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m235
Sigfrid var bonde i Holstorp, Rödeby (enl. HFL 1811) och gifte sig med Elin Amonsdotter 1804-04-02. Hon levde 1779 till 1840. De fick åtminstone fem barn tillsammans.
Men varifrån kom Sigfrid? Jag har inte lyckats finna honom i varken Rödeby eller Fridlevstad trots att hans namn ju inte hör till de vanligaste. Har någon stött på honom?

2003-04-15, 16:26
Svar #1

Utloggad Torbjörn Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-08-27, 21:11
    • Visa profil
En ledtråd?
 
Sigfrid Andersson och hustrun Elin Amonsdotter befinner sig 1805 i Allaboda. Om Sigfrid möjligen var kommen från Allaboda är Anders Börjesson och Maria Persdotter tänkbara föräldrar. De gifte sig 1752 och fick i varje fall ett antal barn mellan åren 1754-75.
 
Att finna Elin i Allaboda överraskade mig. En yngre syster Anna gifte sig 1807 med Peter Nilsson från Älmtamåla och hamnade så småningom i Allaboda. Det trodde jag berodde på att Peters far, Bm Nils Svensson Westanqvarn, alias Ahlman, hade varit båtsman i just Allaboda, men det finns kanske en annan koppling.
 
Någon kanske dessutom vet om Amonsdöttrarna i Hollstorp har någon anknytning till Amon Larsson från Mo & Svensgöl, d.1711. Deras far tror jag hette Amon Amonsson och mor Kirstin Isaksdr.

2003-04-15, 19:44
Svar #2

Utloggad Henry Bervenmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-26, 10:15
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m235
Hej Torbjörn,
 
Tack för ledtråden. Jag skall jobba vidare med den. Tyvärr så är man inte hjälpt av vigselboken där det endast står Copulerades drängen Sigfrid Andersson och pigan Elin Amundsdotter ifrån Holstorp (1804-04-02).  
 
Deras vistelse i Allaboda kände jag inte till. De fick emellertid lagfart på hemmanet i Holstorp 1816 efter det att 1/4 köpts av svärfadern.
 
En annan tråd som jag följt - jag har för stunden glömt varför! - är att Sigfrid skulle vara född i Vissefjärda 1774-08-08 som son till båtsmannen Anders Persson Svahn o.h.h. Sigrid Svensdotter. Kanske tyckte modern att sonen skulle ha ett namn snarlikt hennes eget?
 
Nåväl, båda vägarna får hållas öppna tills vidare.
 
Elin Amonsdotter härstammar från Amon Larsson i Mo/Svensgöl via Amon Amonsson/Kerstin Isaksdotter,
Amon Andersson/Karin Bengtsdotter och Anders Amonsson/Elin Larsdotter. Anders Amonsson var son till Amon Larsson i Svensgöl.
 
Henry

2003-04-27, 14:16
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, Henry!
 
1793 finns drängen Sigfrid Andersson, 20 år gl., i Nagleryd, Tving.
Han står där vara född i Vissefjärda, vilket skulle innebära att han med stor sannolikhet är son till båtsmannen Anders Svan.

2003-04-27, 18:45
Svar #4

Utloggad Henry Bervenmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-26, 10:15
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m235
Hej Jörgen,
 
Tack för den upplysningen. Den stärker mig i min uppfattning att han var båtsmansson. Icke desto mindre får jag nog lov att gräva vidare i denne Sigfrid.  
 
Jag ser fram emot att Genline snart färdigställer Blekinge. Jag har haft kontakt med dem och fått veta att länet blir klart under senvåren.
 
Det där med vår är ju tänjbart dock. Idag är det fyra grader varmt, halv storm och snöblandat regn.  
 
Jag drar mig lite för att beställa mikrokort från SVAR mot bakgrund av ovanstående eftersom jag har en årsprenumeration hos Genline.
 
Mvh Henry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna