ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klint, Beata Sofia f.1810  (läst 701 gånger)

2001-07-12, 22:17
läst 701 gånger

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej. Söker föräldrar till Beata Sofia Klint, f.1810-03-09 i Örkelljunga (Landskrona SFS A1:21 sid 58) men jag hittar ej henne i Örkelljunga. 1835 bodde hon i Landskrona hos sin mor Majorskan Lovisa Albertina Klint f.1774 (Landskrona garnisonsförs A1:2 sid 176) men någon far nämns ej.  
Känner någon till Majoren och hans familj.
Tacksam för svar
Katarina Sohlborg
Katarina Sohlborg

2001-09-17, 07:59
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Katarina
 
Jag har hittat följande i Örkelljunga födelsebok:
 
17. dito (Martii) 9. Till Östra Spång hade ankommit Enkefru Majorskan Louise Klint, född Danckwardt, från Landskrona, och på förstnämnda stället den 9de dennes framfödt ett flickebarn, som dagen därpå, den 10de christnades och blef kalladt Beata Sophia; M.F. Afskjedade Hussaren Nils Stadig, artilleristen Pehr Hastig. Q.F. ChronoJägmästaren Danckwardts Fru Beata Kjerulff på Östra Spång, Jungfru Anna Maria Ekman från Landskrona, Pigan Karna på Östra Spång.
 
Tydligen så är Beatas far död vid hennes födelse. Synd för det finns en hussar Klint som dör i Röke 1811, nämligen:
 
Döda i Röke församling  Datum 1811-10-01
Namn Nils Klint Titel hussar  
Ort Eljalt Dödsorsak bröst=feber
24 år
Arkiv Röke kyrkoarkiv Seriesignum  C:6
Sidnummer 148

 
Mitt tips blir att söka i Landskronas dödbok eller i knektregistret efter någon Major Klint. Kanske du sen kan hitta en koppling mellan denna major och hussar Nils Stadig eller artilleristen Pehr Hastig som blir manliga faddrar till Beata.
 
Jägmästaren Danckwardt med famlij och avskedade hussaren torparen Nils Stadig finns i hfl AI:3 Örkelljunga på sidan 64. Men varken Beata eller Louise finns med i hfl 1809 AI:2 eller AI:3 1810.
 
Skulle du hitta major Klint så skulle jag vara intresserad av hans namn och födelseort samt föräldrar eftersom jag forskar ganska mycket på Smålandssläkten Klint ifrån Järsnäs. Kanske har Major Klint kopplingar dit eller så har han bara tagit sig soldatnamnet Klint.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2001-09-17, 10:56
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Katarina och Magnus! Ni hittar alla svar på era frågor i Elgenstierna, Svenska adelns ättartavlor, under Danckwardt. Lovisa Albertina Danckwardt är född 1772 25/2, dotter till Georg Peter D (se tabell 4) och gift 1793 23/8 med majoren vid konungens eget värvade regemente Esaias Anders Klint, f 1768, d 1803 22/2 i Landskrona. Lovisa föder tydligen sitt barn hemma hos sin farbror överjägmästare Johan Ulrik Danckwardt (tabell 7).

2001-09-17, 11:00
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om årtalen stämmer ovan måste Beata Sofia f 1810 vara oäkta född, eller så har Lovisa Albertina gift om sig med en annan Klint, som också dött före 1810... Därom finns inget i Elgenstierna. Sannolikast: oäkta.

2001-09-17, 20:21
Svar #4

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej alla. Tack så mycket för hjälpen. Kul att få svar. Jag har inte hållit på med dessa församlingar förut, så därför är det tacksamt att få hjälp. Annars håller jag mest på med Gästrikland. Nu skall jag lusläsa Elgenstierna. Tack än en gång.
Katarina
Katarina Sohlborg

2001-09-17, 23:44
Svar #5

Jan Ekstrand

Hej Katarina och Magnus.
Också jag är tacksam för kontakt om ni hittar någon relation mellan majoren Klint och Klintsläkten i Småland. Börje Klint är nämligen mm mm mf mf ff till min dotter Åsa Ekstrand och Joachim Danckwardt är mm ff mm ff fm mm f (ff ff f till Lovisa Dankwardt) till hennes sambo Stefan Åminneborg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna