ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjellman. Ryttmästare / Major / Överste i Ystad 1800.  (läst 735 gånger)

2001-09-17, 15:30
läst 735 gånger

Johan Leijon

Söker information om denne man /släkt som år 1797 tog handom min anfader Johan Friedrich Saurau von Sauraw då denne, 13 år gammal, anlände från Pommern.  
 
Hans namn kan ha varit Nils och har troligen dött före år 1830. Hans militära grad är osäker.
Lär ha varit nära bekant med Greve Ruuth på Ruuthsbo.

2002-05-05, 21:26
Svar #1

Utloggad Lisbeth Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2019-01-10, 21:34
    • Visa profil
Hej Johan
Det jag vet är ryttmästare Nils Kjellman och hans hustru fru ryttmästarinnan Sophia Kjellman (som bar barnet) var dopvittne till Carl Johan Fredrik Surow som föddes 1812-01-04 och döptes 1812-01-05
 
Kjellman skall visst ha bott i Ystad och Johan Carl Fredrik den äldre skall ha arbetat som kusk hos Kjellman  
Johan gifte sig med en piga som arbetade hos Kjellman Christina Nilsdotter född 1788-01-01
Med vänliga Hälsningar
Lisbeth Johansson
som även forskar i familjen Surow

2002-05-05, 21:40
Svar #2

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Johan
Miltärmuseet i Ystad bör veta en hel del. Det är ett nyöppnat museum med mycket drivande och initierada personer i ledningen. De bör kunna plocka fram några uppgifter.
Har inte e-mail adressen där jag sitter nu, gå in via www.Ystad.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna