ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karna Andersdotter f. 1789 Öja .Föräldrarna?  (läst 600 gånger)

2005-06-16, 09:37
läst 600 gånger

Maria Carlström

Hej!
Jag skulle väldigt gärna vilja veta vem föräldrarna till Karna Andersdotter är.
 
Född 1789-12-16 Lilla Tvären Öja ,död 1875-02-28.
Gift med Anders Lagergren f. 1783, död 1868.
 
Med vänlig hälsning
Maria Carlström

2005-06-16, 11:29
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Maria,
 
Hittar inte Karna i födelseboken för Öja. Såvitt jag kan se föddes det inget barn där alls i december 1789. Det sista barnet det året föddes den 24 november, och det var en flicka vid namn Kirstina. Fadern tror jag hette Jeppa i förnamn. Efternamnet kan möjligen vara Andersson, men sidan är förmodligen fuktskadad och därför väldigt svårläst just där.
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2005-06-16, 11:50
Svar #2

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Karna Andersdotter föds nämnda datum, med i Hedeskoga församling. Hedeskoga är annexförsamling till Öja och det är i Hedeskoga Lilla Tvären ligger.
Så här lyder födelsenotisen:
December d.16 föddes och döptes Åboens Anders Pehrssons, och dess hustru Anna Isacsdotters lilla dotter Karna i Lilla Twären. Suscept: Anders Hanssons hustru Elna, Anders Hansson, Lasse Pehrsson.
 
Dessa båda gifter sig 13/4 1784 i Sövestad och då är Anders Persson från Lilla Tvären och Anna Isaksdotter från Sövestad enligt DigiArkivs vigselregister.
Niklas Hertzman

2005-06-16, 12:01
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Maria
 
I området strax norr om Ystad så var det väldigt vanligt att prästerna inte skrev i vilken socken personerna är födda, utan de skrev endast födelsebyn! Så även i detta fall. Lilla Tvären ligger inte i Öja utan i Hedeskoga församling. Söker man på http://www.familysearch.org så hittar man Karna Andersdotter som född den 6 december 1789 i Lilla Tvären, Hedeskoga. Hennes föräldrar var Anders Pärsson och Anna Isacksdotter. Bara för att jag blev nyfiken så gjorde jag en sökning på http://www.digiarkiv.se/ och deras utlagda vigselregister och fick reda på att Anders Persson från Lilla Tvären gifte sig 1784-04-13 i Sövestad med Anna Isaksdotter från Sövestad.
 
Lycka till
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Kul Niklas Hertzman och jag skickade två nästan identiska inlägg nästa samtidigt! På Familysearch står det födelsedatum den 6 december men jag tror mer på Niklas avskrift som säger den 16 december!

2005-06-16, 20:20
Svar #4

Maria Carlström

Hej!
Tack alla ni som svarade på min efterlysning.
Ja,Niklas och du Magnus hade nästan samma inlägg på samma tid.Om vigseln bla. Märkligt!
 
Nu vet jag var Lilla Tvären ligger.
Är det någon som kan se när föräldrarna, Anders och Anna är födda så vore det också väldigt roligt att få.
 
Med vänlig hälsning
Maria Carlström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna