ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigsel Lars Johansson och Anna Ersdotter i Näsby?  (läst 98 gånger)

2024-05-26, 19:12
läst 98 gånger

Utloggad Henry Perneborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 12:37
    • Visa profil
Jag har fått uppgiften att bonden Lars Johansson och pigan Anna Ersdotter från Näsby vigdes den 16 november 1729. Men i vigsel- och lysningsboken uttyder jag att det var den första lysningen som kungjordes detta datum och att nämnda datum inte är vigseldatum. Men jag kan inte hitta paret någon annanstans i boken. Kan någon hjälpa mig att lösa detta lilla mysterium? När vigdes paret?
Allt gott!
Henry

2024-05-26, 21:50
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5274
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 17:52
    • Visa profil
Det brukar stå i notisen när följande lysningar och vigseln var men eftersom det inte gör det här blir det nog svårt att ta reda på. Gissningsvis lystes det under de följande två söndagarna och vigdes någon gång i december men det är bara en gissning.

2024-05-27, 07:55
Svar #2

Utloggad Henry Perneborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 12:37
    • Visa profil
Bäste Kalle!
Varmt tack för dina synpunkter som verkar mycket rimliga!
Allt gott!
Henry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna