ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman på Öland - ej registrerad som död 1718  (läst 560 gånger)

2024-05-26, 08:41
läst 560 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej!
Jag har funnit min första båtsman i släkten. Hittills har det bara varit bönder sedan 1600-talet. Men jag hittar inte när han dör.

Han hette Nils Nilsson Lund och var båtsman i Guteboda (Gåtebo), Bredsättra socken.
Han gifter sig med Maria Olofsdotter (från Bredsättra) 1713-03-15 (Bredsättra C:1 sid 191) och finns med in mantalslängderna för Bredsättra 1715-1717 som just båtsman.
1718 finns han dock inte kvar, utan enbart Nils Lunds enka står med.
1719 gifter Maria om sig så det är tydligt att han dör i slutet av 1717 eller början av 1718 (mellan mantalsregistreringarna).

Dock finns han inte registrerad i dödboken för Bredsättra något av dessa år.

Eftersom han är båtsman kanske han registrerades som död på något annat vis? (Eller så har prästen missat att notera hans död, vilket dock känns ovanligt.)

Sen vore det naturligtvis väldigt roligt att hitta mer information om honom som båtsman, födelseinformation osv. men det verkar ännu svårare.

Tacksam för tips och hjälp.

2024-05-26, 09:48
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 993
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 18:22
    • Visa profil
Kronobåtsmännens uppgift i kronans tjänst var att vara uppfordrad till tjänstgöring medelst att marschera till Karlskrona.
De som dör under tjänstgöring skrivs vanligtvis inte i hemförsamlingens dödbok, för de begravdes där de dog.
Det är dåligt med arkivmaterial så tidigt som under stora nordiska kriget.

Har dock hittat en rulla där han står som Fördubblingsbåtsman Nummer 120 i Ölands första Kompani.
Nils Nilsson Lund död på Riga den 16 November 1717.
Han har varit fången, igenkommen och återinsatt år 1717.
På en annan sida står att han blivit fången 1715 i April som Ordinarie för Nummer 120.

https://app.arkivdigital.se/volume/v825746?image=340

2024-05-26, 11:03
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7010
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 19:38
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har dock hittat en rulla där han står som Fördubblingsbåtsman Nummer 120 i Ölands första Kompani.
Nils Nilsson Lund död i Riga den 16 November 1717.
Han har varit fången, igenkommen och återinsatt år 1717.
På en annan sida står att han blivit fången 1715 i April som Ordinarie för Nummer 120.

https://app.arkivdigital.se/volume/v825746?image=340

Den rulla (EII:1; AID v825746.b340) där han noteras som död är en rulla över rekryter 1717.

Det står följande i vänstermarginalen:

"Warit fången
och igänkomen
som står wid
denna sin
forra Rota betalas
inga Jnskrifningz Penig:r"


Han får alltså inga inskrivningspenningar för att han inte är nyrekryterad.

I högermarginalen står detta:

"död på Riga d. 16
Nov. 1717"


Observera att det står att han dog Riga, inte i.

Riga och Livland erövrades av ryssarna redan 1710.

1716-1718 anföll Karl XII Norge. Det var också flera danska angrepp, mot Strömstad 1717 samt Nya Varvet och Nya Älvsborg 1717-1719.

Det troliga är alltså att han dog på ett fartyg med namnet Riga. Det är också andra båtsman i samma rulla som dött Riga den 16/11 1717.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-26, 20:33
Svar #3

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Lennart och Jörgen,
Jag vill från hela mitt hjärta tacka för denna oerhörda intressanta information!!!
Jag hade nog aldrig hittat den själv.

Nils var listad som båtsman i mantalslängden från 1715, och står redan 1713 som båtsman i vigselboken, så rekryt kan han knappast ha varit 1717 och därför stämmer noteringen om inskrivningspengar.

Vilken dramatik för min släktforskning! Min far kommer bli lyrisk när jag berättar om den givna informationen för honom.

Nu måste jag försöka lära mig hur ni gjorde för att hitta denna rulla!

2024-05-26, 21:23
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5274
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 17:52
    • Visa profil
Googlar man lite så var HMS Riga ett linjeskepp sjösatt 1675, med 50 kanoner. Jag vet inte hur länge flottans fartyg beräknades hålla på den tiden men hon var nog relativt gammal och sliten 1717.   
Eller så kanske jag var för snabb, det var nog efterträdaren "Nya Riga" som det handlade om. Så här står det på en hemsida:
"Nya Riga (54 kanoner), svenskt linjeskepp, byggt 1708 av Ch. Sheldon i Karlskrona; deltog i sjöslaget vid Rugen 1715; sprang genom explosion i krutdurken i luften och sjönk å Karlskrona inre redd 1717, vraket undanröjdes vid övningsdykning 1870."     
https://sv.rilpedia.org/wiki/HMS_Nya_Riga_(1708
 
Eftersom årtalet stämmer är det väl risk att Nils Nilsson Lund var ombord när det hände.
 

2024-05-26, 23:23
Svar #5

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Googlar man lite så var HMS Riga ett linjeskepp sjösatt 1675, med 50 kanoner. Jag vet inte hur länge flottans fartyg beräknades hålla på den tiden men hon var nog relativt gammal och sliten 1717.   
Eller så kanske jag var för snabb, det var nog efterträdaren "Nya Riga" som det handlade om. Så här står det på en hemsida:
"Nya Riga (54 kanoner), svenskt linjeskepp, byggt 1708 av Ch. Sheldon i Karlskrona; deltog i sjöslaget vid Rugen 1715; sprang genom explosion i krutdurken i luften och sjönk å Karlskrona inre redd 1717, vraket undanröjdes vid övningsdykning 1870."     
https://sv.rilpedia.org/wiki/HMS_Nya_Riga_(1708
 
Eftersom årtalet stämmer är det väl risk att Nils Nilsson Lund var ombord när det hände.

Jag googlade som sjutton, men hade nog inte hittat informationen utan ditt initiala svar. Nu verkar vi ha hittat det samtidigt - jag hittade samma information - till slut. :)
Det ter sig nog inte bättre än att stackars Nils var ombord. "Tyvärr" verkar det som att det var en olycka och inte något dramatiskt sjöslag.

Stort tack för detta! Det är märkligt hur Google ger olika träffar till olika personer.

2024-05-27, 00:08
Svar #6

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Kan man hitta någonstans när Nils blev båtsman?

2024-05-27, 08:17
Svar #7

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 993
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 18:22
    • Visa profil

2024-05-27, 20:00
Svar #8

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Helt fantastiskt! Hur hittar du detta? Hur visste du ens var du skulle leta?

Det vore spännande att veta mer om rubrikerna också.
Båtsmännens xxxredning.
2 st skiooters?
1 Buldans Lendning?
1 par skoor
2 par strumpor
1 hengmatt
1 skåtthutt?
1 rya
1 Bulfång?

Praktiskt att han verkar ha haft samma soldatnummer under hela sin tjänstgöringsperiod. (Lite som i svenska armén under lumpentiden...)

Längst ner på sidan står det något som jag tolkar som:
"Halltorp d. 12 Mart 1707"
"Mönstrade den 27: Marti 1707 vid samma dag af marsherade till Carlscrona.

2024-05-27, 21:00
Svar #9

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Det verkar som Nils blivit inkallad för att vara med i den "Nyenske Siöö Expeditionen". Det står även nämnt "besetningh på den Nyenska Skepp Esqvadron"

Jag googlar och googlar, men hittar inget vettigt. Runt 1710 verkar Karl XII krigat mot Ryssland i Finska viken, men för tiden runt 1707 hittar jag ingenting.
Dock finner jag nu att Nyenskans var ett svenskt fort nära floden Neva vid nuvarande St Petersburg

2024-05-27, 21:10
Svar #10

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 993
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 18:22
    • Visa profil
Stora nordiska kriget varar 1700 till 1721.
https://historiesajten.se/krigsinfo.asp?id=21

Det är som sagt dåligt med flottans rullor under den tiden.
Eftersom den som antages till Kronobåtsman betalar en slant till flottans pensionskassa kan den arkivbildarens Räkenskaper undersökas när båtsmannen tillsätts till tjänsten.

2024-05-28, 20:36
Svar #11

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Finns det något arkiv som kan ge en hänvisning till var han kan ha varit född?
Jag har kollat mantalsböckerna runt 1706-1707 men ingen Nils Nilsson (Lund) finns i Bredsättra alls.
Kan han ha kommit någon annan stans ifrån, och sedan valt att flytta in i Bredsättra efter hans "expedition" - då han kanske även blev fånge?
Det var lite turbulent i alla socknar runt och efter pesten som ju härjade rejält runt 1710. Han stod som att han var från Gåtebo då han gifte sig 1713, men jag har inte funnit någon Nils alls i Gåtebo varken 1712, 1713 eller 1714.

2024-05-28, 21:05
Svar #12

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5274
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 17:52
    • Visa profil
Jag har själv inga båtsmän i trädet men väl en massa soldater och jag antar att det fungerade ungefär likadant. Det är ofta väldigt svårt att spåra dom bakåt, just eftersom de kunde flytta en bra bit bort för att det råkade vara en soldattjänst ledig där. Under Karl XII:s tid var det brist på unga män och ibland fick rotarna bjuda över varandra för att värva någon. Jag har till och med sett rättssaker där man stämmer varandra för att ha lockat bort soldater med högre arvoden. Sedan kunde man också se en generell förflyttning av folk från fattigare bygder mot de rikare, där storbönderna hellre betalade än att deras egna söner dog i kriget.
 
Men att det inte fanns någon Nils Nilsson Lund i mantalet 1706-1707 kan bero på att båtsmän inte behövde betala någon mantalspenning. Deras hustrur behövde däremot, så efter de gifte sig står de med på grund av det.
 
Hur är det med dopvittnen, finns det några ledtrådar där?

2024-05-28, 21:23
Svar #13

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5274
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 17:52
    • Visa profil
Men vänta nu, gifte sig Nils Lund först 1713? 12 feb 1709 föddes Anders, båtsmannen Nils Lunds och Sissela Andersdotters son. Sedan står det nedanför att Lund vigdes 15 Nov 1708, alltså mindre än nio månader före födseln, och därmed bör plikta.
 Edit: Det står ju faktiskt vid vigseln 1713 att han var änkling

2024-05-29, 00:40
Svar #14

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Se där ja. Det hade jag missat. Troligtvis dog Sissela i pesten. Kanske även lille Anders.

Typiskt att det är svårt att spåra soldater och båtsmän.
I dottern Britas födelsenotis Bredsättra (H) C:1 (1693-1746) Bild 126 / sid 239 (AID: v37367.b126.s239, NAD: SE/VALA/00046)
 står det

Framledna Båtsmannens Nils Lunds i Gutaboda och dess Hustrus Maria Olsdotters barn Brita.

Faddrar: Steen Persson i Gutaboda. Per Knutsson i Öfra Sandby. Dr Knut Erichsson ibid. Klåkares m: Svän Spinks hust. Chirstin Danielsdotter i Gutaboda. P Maria Erichsdotter i Bredsättra


Dvs tyvärr ingen ledtråd till Nils bakgrund vad jag kan förstå. Nils hette ju Nilsson, men inga andra Nilsson är med.
Svän Spink var också båtsman.

2024-05-29, 00:55
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7010
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 19:38
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har du kollat om någon av faddrarna Sten och Per är gift med en Nilsdotter?
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-29, 09:11
Svar #16

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 993
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 18:22
    • Visa profil
Många läser Länsräkenskapernas verifikationer för att mantalslängderna finns med, men det finns mycket fler uppgifter att hitta där.
Militärens marscher genom länet kan också hittas.
I mantalslängden är tjänstgörande Kronobåtsmän befriade ifrån penningen och står bara i mtl när det finns en Hustru som betalar.
Dessutom kan en båtsmans ursprung hittas i avkortningslängden då de först skrivs upp i mantalslängden där de bor då, men som de sedan inte behöver efter antagandet, och det står orsaken till befrielsen.
Det har betydelse när mtl upprättas och antagandet till båtsman sker dock.

Hittat en Nils Lund i en durchmarschlängd i kalmar läns Landskontors EIIIa:39 1706.
Föreslår att flera år i samma serie genombläddras för att se Nils Lund görande under hans tjänsteår.
Fast om hans föregångare också har förnamnet Nils blir det svårt att begränsa den aktuella Nils Lund eftersom det är tjänsten och roten som har namnet Lund.

https://app.arkivdigital.se/volume/v400556?image=9660

2024-05-29, 23:43
Svar #17

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Har du kollat om någon av faddrarna Sten och Per är gift med en Nilsdotter?

Steen Persson i Guteboda (Gåtebo - samma by som Nils kom från) var gift med Brita Olofsdotter
Per Knutsson i Övra Sandby var gift med Kirstin Jonsdotter

Så tyvärr inte. Bra tips dock!

2024-05-29, 23:56
Svar #18

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Många läser Länsräkenskapernas verifikationer för att mantalslängderna finns med, men det finns mycket fler uppgifter att hitta där.
Militärens marscher genom länet kan också hittas.
I mantalslängden är tjänstgörande Kronobåtsmän befriade ifrån penningen och står bara i mtl när det finns en Hustru som betalar.
Dessutom kan en båtsmans ursprung hittas i avkortningslängden då de först skrivs upp i mantalslängden där de bor då, men som de sedan inte behöver efter antagandet, och det står orsaken till befrielsen.
Det har betydelse när mtl upprättas och antagandet till båtsman sker dock.

Hittat en Nils Lund i en durchmarschlängd i kalmar läns Landskontors EIIIa:39 1706.
Föreslår att flera år i samma serie genombläddras för att se Nils Lund görande under hans tjänsteår.
Fast om hans föregångare också har förnamnet Nils blir det svårt att begränsa den aktuella Nils Lund eftersom det är tjänsten och roten som har namnet Lund.

https://app.arkivdigital.se/volume/v400556?image=9660

Tack! Spännande!
Du får väldigt gärna utveckla det där med att det är tjänsten och roten som har namnet Lund.

Jag har tittat länge på sidan du länkat till, men jag hittar inte Nils Lund där. Vilken kolumn och rad ska jag leta i?
När jag förstått hur hans namn kan skrivas eller se ut kan jag föröka kika i fler böcker.

2024-05-30, 06:36
Svar #19

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5274
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 17:52
    • Visa profil
Höger sida, vänster kolumn, andra namnet i nedre delen

2024-05-30, 07:41
Svar #20

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 993
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 18:22
    • Visa profil
Det händer och var tillåtet att en annan person /en person som var Ordinarie vid annat nummer och namn i kompaniet men inte var uppfordrad vid den tidpunkten eller en fördubbling under fredstid/ blir uppfordrad istället för en båtsman som hade laga förfall fast borde uppfordras till års eller sommartjänstgöring.
När det var krigstid som under stora nordiska kriget 1700-1721 utgick både ordinarie och fördubbling till tjänstgöring, så då är inte detta förfarande inte aktuellt.
Den som gick istället fick då dennes hela namn.

Det är därför av vikt att hitta inmönstringsullan för att veta att det är rätt person som återfinns i t. ex. skeppsmönsterrullan.

Vid Ordinarie N:o 120 i första Ölands Kompani får personen som innehar tjänsten namnet Lund. I Generalmönsterrullan år 1721 har de dock bytt namnet på Ordinarie till Ekeblad och fördubblingen till namnet Lund.
Så kan de också göra.

Föregångaren på Numret i Kompaniet till den här sökta personen har antagligen också båtsmansnamnet Lund, fastän det är svårt att undersöka när det är dåligt med rullor.
Märk att rote nummer 120 tillskrivs socken Egby i Generalmönsterrullan.

2024-05-30, 08:31
Svar #21

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5274
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 17:52
    • Visa profil
Och där, i Egby, finns ju Nils Lund i 1708 års mantalslängd, alldeles på slutet och med nummer 120. Och så står det "anges hustrun fattigh och bräkelig". Vilket dock är märkligt, då han gifte sig först i nov 1708, när mantalet skrevs borde han varit ungkarl. Eller var han gift ytterligare en gång tidigare? Om hon var bräcklig kan hon ju ha avlidit strax efter mantalet skrevs någon gång hösten 1707. Om det nu är samma Nils Lund. Men Egby har kyrkoböcker ända från 1652 så det är lite av en lyckoträff. 

2024-05-31, 00:07
Svar #22

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:51
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Ja, där var han ju. Märkligt att jag inte såg honom.

Spännande!
Eftersom han inte finns i Bredsättra socken förrän 1715 - kan det ju vara så att han ursprungligen var från Egby, och sedan flyttade till Gåtebo innan han gifte om sig?
Det låter ju lite märkligt att han skulle vara gift med en fattig och bräkelig kvinna.
Men jag skulle vilja påstå att det är han. Egby är grannsocken till Bredsättra, och att denna Nils dessutom har nummer 120 är alltför mycket av ett sammanträffande för att inte vara rätt Nils!
Det är nog så att han måste varit gift tre gånger helt enkelt. Mellan 1708 och 1713 kom pesten till Öland så hustru #2 (Sissela) strök säkert med i den. Bredsättraböckerna börjar heller inte före 1712 så det blir svårt att bevisa (eller motbevisa).

Lite märkligt dock att han gifter sig 1708 men inte finns med i mantalsböckerna för varken Egby eller Bredsättra 1709-1714

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna