ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken Nils Nilsson är far till Erich Nilsson?  (läst 241 gånger)

2024-05-20, 17:37
läst 241 gånger

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 08:15
    • Visa profil
Var osäker på om jag skulle skapa en egen tråd eller lägga detta i Norrbärke-tråden https://forum.rotter.se/index.php?topic=137219.0 där de senaste inläggen rört några av de inblandade i denna fråga (Samuel Ersson och Erich Nilsson) men det blev en egen tråd till slut.

Det jag undrar över är vem som är Erich Nilssons far? Att fadern heter Nils Nilsson tycks vara klarlagt men vilken Nils Nilsson?

Enligt Kjell Vadfors byalängder över Norrbärke så anges under Marnäs (sid 245) att Erich Nilsson f ca 1595 är son till Bergsfogden Nils Nilsson f ca 1570 i Marnäs (kallas Nils Nilsson dy längre ner) och sonson till Bergsmannen Nils Nilsson f ca 1530 i Marnäs (som kallas Nils Nilsson dä längre ner i texten).

Det finns en dombok från Norrbärke tingslags häradsrätt 1684-06-30 (bild 131 i Riksakivets skanning) https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104308_00131#?c=&m=&s=&cv=130&xywh=-1004%2C763%2C8276%2C3962
Vadfors har gjort en avskrift av den som ser ut så här:
Samuel Ersson i Hillängh talade till salig Pehr Nilssons arfvingar uti Marnäs om en dehl i deras halfva härd uti Hammarsmedian, den han påstod sig med sine syskon vara bördsfallen till efter dess fader, Erich Nilsson på Harnäs, som var broder åth salig Nils Nilsson i Marnäs, Pehr Nilssons fader, hvilka bägge bröder han påstod fådt Smedian i arf efter deras fader, gamle Nils Nilsson, men föregiver att sonen Nils Nilsson, som Bergsfogde var, utträngt de andra syskonen, hvaröfver han icke allenast med sine syskon klagade, utan jämvähl andra flere arfvingar, såsom hustru Anna, Oloff Larssons i Bommersbo, salig Lars Nilssons dotter som var broder åtg salig Nils Nilsson. Samuel Maryn, salig Pehr Nilssons sohn, svarade i saken, exciperade att här talas på en sak som var 60 år gammal. Inlade ock en attest af den 19 juni 1682 utaf 3 män i Sörgowik utgifven, att i hans farfaders, Nils Nilsssons tidh, är smedian uppbyggd, men icke hade Erich Nilsson då ibland dem som byggde intresserat. Efter flera vittnesmåhl ogillades kärandenas talan, som ej ansågs kunna bevisas.

Av det som framkommer i dombokstexten så tolkar jag det som att Erich Nilsson och Nils Nilsson dy var bröder och dessutom har en bror Lars Nilsson vars dotter bor i Bommersbo. Bröderna Nilsson skulle i sin tur vara söner till Nils Nilsson dä.

Enligt Vadfors byalängd för Marnäs så anges Nils Nilsson dy och Lars Nilsson vara söner till Nils Nilsson dä men Erich Nilsson son till Nils Nilsson dy vilket motsägs enligt min tolkning av domboken.

Tolkar jag domen fel eller har Vadfors fel far på Erich Nilsson? Eller finns det andra källor som kan klargöra detta?

2024-05-21, 21:25
Svar #1

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 14:20
    • Visa profil
Som jag tolkar avskiften:

Samuel Erson, Erich Ersons son,  står inför tinget och söker yttra sig till hans kusin Pehr Nilssons arfvingar att smedjan har gått i arv mellan farbröderna sina efter farfadern gamle Nils Nilsson. Samuel Maryn, Pehr Nilssons arfvinge replikerar att så inte kan vara sanning då han har bevis i attest 19 juni 1682 att 3 män från sörvik har i hans farfaders Nils Nilssons namn uppfört smedjan. Vid tillfällen hade Erich Erson inte något intresse för uppförandet.


Gamle Nils Nilsson

Son Erich Nilsson på Harnäs
     son Samuel Erson i Hillängh

Son Bergsfogde Nils Nilsson på Marnäs
   son Pehr Nilson på Marnäs
       son Samuel Malyn
Son Lars Nilsson
   Dotter Anna, hustru till  Olof Larsson i Bomma

2024-05-21, 21:47
Svar #2

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 08:15
    • Visa profil
Tack Erik! Jag har också ritat upp släktrelationerna så som jag tolkar domboken och jag har kommit till precis samma slutsats som dig.

Då lutar det åt att Vadfors byalängd är felaktig här såvida det inte finns andra källor som tydligt visar något annat.

2024-05-22, 09:29
Svar #3

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 14:20
    • Visa profil
Du kan ju titta om du finner fler protokoll eller om du kan hitta familjerna i husförhören.

Nedan har du ju husförhörslängden för det avskrivna protokollet.

Norrbärke (W) AI:1 (1671-1693) Bild 52 / Sida 43 (AID: v131188.b52.s43, NAD: SE/ULA/11109)

Troligen är det så att din källa har tagit fel på sönerna i den handling som han har skrivit av. Det är ofta så att sonsöner står som son i husförhörslängderna och då får man vara uppmärksam på att det är en sonson till indexpersonen.


Det kan ju faktiskt till och med vara så att gamle Nils Nilsson faktiskt var bergsfogde när han levde eller före han blev pensionerad. Sedan övertog sonen Nils Nilsson ämbetet. Då har ju din källa rätt. Det lilla träd jag ritade upp var enbart utifrån hur protokollskrivaren hade beskrivit relationerna.



2024-05-22, 20:39
Svar #4

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 08:15
    • Visa profil
Många av personerna som omtalas som döda i domboken jag refererade till var förmodligen döda redan 1671 så det är nog mantalslängder och domböcker som man får sätta sitt hopp till i första hand för att reda ut relationerna.

Att båda Nils Nilsson skulle ha kunnat vara bergsfogdar är ett intressant uppslag. Vilka som varit bergsfogdar borde vara kontrollerbart på något sätt men det rör så klart till det när far och son har samma namn.

Uppgifter från en dombok är ju hur som helst en trovärdigare källa än en familjesammanställning utan angivna referenser.

2024-05-22, 23:40
Svar #5

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 14:20
    • Visa profil
Ja, det är lite krångligt med fantasilöshet i Dalarna. Jag är väldigt förvånad över att södra Dalarna inte anammade det vi i siljansområdet och norra Dalarna använde, nämligen gårdsnamn och smeknamn som sista led om vi råkade ha två gubbar med exakt samma namn på samma gård.


Jag vet inte om jag går i cirklar med dig nu, men jag hittade något rätt intressant (typ tredjepartskälla) om Nils Nils hemman i Marnäs 1582. Jag hoppas att jag inte tar dig ut på en stig du redan har utforskat! (Jag får en magkänsla att ditt citat från domboken kommer från samma dokument som jag har hittat).

Det du söker är således Nils Nils hemman i Marnäs. Det hemmandet innerhar också en osmundsugn som enligt byforskaren  Nils-Göte Håkansson skall ha ägts av Nils Arvidsson och Jan Biörsson (1).

 Enligt Britt-Marie Sohlström Östersund - som bitvis hämtar uppgifter från N-G Håkansson, ska Nils Arvidsson vara kronolandsbo i Marnäs och hemmansägare till Marnäs. Men sedan blir saker och ting snurrigt då vi inte har några födelsetal att gå på.

Men, enligt sagda två forskare är det noterat i ett domprotokoll  24 sept 1582 en  Nils Nilsson i Marnäs fått skatterätt till hemmandet från Johan III. Det står också att samma Nils i Marnäs, då bergsfogde, fick av Gustaf Adolfs Konfirmation förvärva skatterätt anno 1611. Nils Arvidson har en son med namn Nils Nilsson i Marnäs, men sonen har också en son som heter Nils Nilsson i Marnäs. Vi vet således inte vem detta protokoll handlar om, men det bör kronologiskt vara så att Nils Arvidssons son Nils Nilsson var bergsfogde, likså hans son Nils Nilson.

Det som däremot står någonlunda fast är att Erik Nilson är son till gamle Nils Nilsson, son till Nils Arvidsson. För din Erich Nilsson var från Harnäs.


Jag gör en liten fuling här och klipper in hela listan som finns i dokumentet  på sida 867

NILS ARVIDSSON
Kronolandbo i Marnäs.
Hustru:
Barn:
Nils Nilsson. Se nedan.
Erik Nilsson. Spräklan


NILS NILSSON
Son till Nils Arvidsson, se ovan.
Hustru: Karin Nilsdotter. Från Naglarby, Stora Tuna.
Barn:
Nils Nilsson. Se nedan.
Erik Nilsson. Nybyggare i Harnäs
Lars Nilsson Bommarsbo. Son Olof Larsson, Bommarsbo

NILS NILSSON
Bergsfogde över Västerbergslagen. 3404 Död 1658.
Son till Nils Nilsson, se ovan. Död ca 1624.
Hustru: Brita Widiksdotter. Dotter till Widik Hansson i Norrvik, Grangärde. 3405
Barn:
Per Nilsson. Se nedan
Karin Nilsdotter. Gift med Hans Persson, Näs, Norrbärke 3406

PER NILSSON
Död 1664 i Marnäs.
Hustru: Margareta Kjellfastdotter. Förmodligen från Norberg.
Barn:
Samuel Petri Marin (Samuel Persson, född i Norrbärke, död i Norberg som adjunkt 1685. Kallar sig först Barchius,
sedan Marin) Se Lilla Höjen, Norbergsby. Son Samuel Samuelsson, sockenskrivare i Norberg. 3407

Källa: Britt-Marie Sohlström, 2023, BERGSMANSSLÄKTER I GAMLA NORBERGS BERGSLAG sida 863-865
https://cloudup.com/cYTQu3vVAiV

[/quote]

Det vi också kan konstatera att den utsaga i föregående domprotokoll i föregående inlägg i denna tråd handlar om närliggande hammare, där Per Nilssons arvingar tvistar.



Jag lägger härnedan till lite adressuppgifter till dessa domböcker som är referade:

Hela Dalarnas tingslags häradsrätt (W) AI:6 (1598-1599) Bild 460 / Sida 41 (AID: v222733.b460.s41, NAD: SE/ULA/10391)

Hela Dalarnas tingslags häradsrätt (W) AI:7 (1600) Bild 450 / Sida 40 (AID: v222734.b450.s40, NAD: SE/ULA/10391)

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västmanlands län (U) EXIe:2257 (1638) Bild 140 / Sida 244 (AID: v420659.b140.s244, NAD: SE/RA/42042202)

1. https://shfstor.blob.core.windows.net/ludvika/files/uploaded/284/448765_nagot_om_marnas_hytta._sid.1.pdf


2024-05-23, 19:09
Svar #6

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 08:15
    • Visa profil
Jo det komplicerar med personer som har samma namn på samma ort och ibland märker man det inte förrän efter en bra stund att det är olika personer...

Det du refererar till är inte samma källor som jag har. Jag har tittat på Kjell Vadfors byalängder och domboksavskrifter över Norrbärke mm. Domböckerna bör ju vara samma men tolkningen och sammanställningar av familjerna tycks skilja lite grann. Sohlström (som jag inte kände till sen tidigare) verkar ju ange sina källor vilket är positivt.
Tack för tipsen!

2024-05-23, 21:17
Svar #7

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 14:20
    • Visa profil
Eftersom att du tassar i en bergsmannasläkt har du flertal källor att välja mellan. Dessa äldre släktgenerationer brukar ofta vara väl kartlagda i hela böcker. Det skall dessutom finnas en CD-skiva  med register över alla bergsmannasläkter.

Det verkar vara så att din Erich Nilsson defacto är son till Nils Nilsson den äldre. Det finns en viss möjlighet att han är den Erik Nilsson i Spräklan som är son till Nils Arvidsson, men den hypotesen är inte särskilt trolig om vi läser de källor vi har. Frågan vem som är bergsfogde är en bifråga som inte riktigt hör till din huvudfråga.

Ditt hemman som du har här bör också ha en bunt med dokument kring sig då det verkar vara så att det var ett kronohemman som stundtals blev föremål för kungliga frågor, dvs. att kungen omhändertog godset.



2024-05-23, 22:53
Svar #8

Utloggad Erik Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 08:15
    • Visa profil
Är det Smed-skivan du syftar på eller finns det någon annan skiva mer specifikt för bergsmanssläkter?

Jag har hittat en intressant beskrivning av Erich Nilsson och Harnäs med start på sida 3 i detta dokument: https://storharnas.se/dokument/Allman/harnas.pdf
Där framgår bland annat att det finns en hel del gamla dokument bevarade på Landsarkivet i Uppsala plus en del hänvisningar till domar bland annat.


2024-05-24, 10:17
Svar #9

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 14:20
    • Visa profil
Ja, det var smedskivan jag syftade på. Glömde vad den hette. Där bör du ju finna något om släkten.

Intressant artikel du har hittat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna