ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Persdotter  (läst 192 gånger)

2024-04-15, 12:12
läst 192 gånger

Utloggad Rolf Broström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-05-11, 18:12
    • Visa profil
Jag har en ana Anna Persdotter, som dog 1729 01 23 i Broby Skinnskatteberg (Skinnskatteberg F:1 sid49). I dödsboken står det att hon är född 1688 i Bricken i Gunnilbo. Fadern tror jag heter Per Matsson och moderna är jag lite mer osäker på, möjligen Susanna Persdotter. Jag hittar ingen Anna född 1688 i Bricken. Däremot finns en Anna född 1687 10 02 med en fader som heter Per Mattsson.(Gunnilbo C:2 sid 30).
Jag har letat efter giftermål för en Per Matsson. Det finns en Per Matsson i Bricken som gifte sig med Margareta Andersdotter 1684 09 21 (Gunnilbo C:2 sid 6). Jag har sökt på giftermål mellan 1650 och 1687 och hittar ingen annan Per Matsson gift med någon som heter något liknande namnet i dödsboken.
I Husförhörslängden Gunnilbo Al:1 sid 65 finns en Per Matsson med hustru Margareta Andersdotter. På sidan finns en dotter Anna Persdotter angiven på tre rader.
Är det någon som har forskat kring dessa personer och som har mer fakta som kan verifiera att Anna Persdotter i dödsboken är densamma som föddes av Per Matsson och Margareta Andersdotter år 1687.
Tacksam för hjälp. 
Rolf Broström

2024-04-20, 20:13
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 21:14
    • Visa profil
Hej Rolf,
Jag har forskat på en syster till Per Matsson i Bricken, Karin Matsdotter som levde 1639-1722 i Bricken. Jag får dock ingen rätsida på denna Anna Persdotter som du frågar efter. Tror mig hittat hennes man Jacob Ersson i Skinnskattebergs Hfl 1720 bild 103,/sid 184. Där han finns med sina föräldrar Erik Jacobsson och h Karin Olsdotter. Kanske ledtrådar finns i Anna Persdotters dödsnotering från 1729 jag har lite svårt att tyda vad det står om henne före och ang giftemålet. Sedan förstår jag inte om maken redan är död eller överleft henne. Du kanske även har uppgifter om när och var de tre barnen föds
Hälsningar /Lennart

2024-05-05, 15:29
Svar #2

Utloggad Rolf Broström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-05-11, 18:12
    • Visa profil
Hej Lennart, jag är ledsen att jag inte kunnat svara, men jag har varit på resande fot ett par veckor och kom hem först igår kväll. Jag har följande information om Anna Persdotter. Det enda säkra jag har är att hon levde i Skinnskatteberg mellan 1721 och 1729. Det vet jag genom att hon födde tre barn där (Skinnskatteberg C:4 sid 3,11 och 21) och att hon dog där F:1 sid 49. Det är oklart rörande hennes giftermål. Det finns ett enda giftermål i Västmanland mellan 1702 och 1721 där en Anna Persson gifter sig med en Jacob. Detta sker den 21/9 1714 i Gunnilbo. (Hans efternamn är antecknat som Pehrsson där Pehr är överstruket. Gunnilbo C:3 sid 52. Om detta är rätt så finns det en koppling till Gunnilbo, vilket skulle kunna stödja att hon är född i Gunnilbo (Bricken)

Har du något underlag som skulle kunna stödja att den Per Mattson som står som far för en Anna 10/10 1687 skulle kunna vara den Anna som jag letar efter och isåfall har du några data om hennes anor eftersom du har forskat på Per Mattsons syster?

Beträffande hennes man så överlevde han henne  och gifte om sig. Jag hade tittat Jacobs familj i samma HFL som du, men på sidan 37. Så de finns på två ställen i denna bok.

Hälsningar
Rolf
Rolf Broström

2024-05-11, 22:17
Svar #3

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 21:14
    • Visa profil
Hej Rolf,
Det verkar ju troligt att Anna är dotter till till Per Matsson (f 1656 i Bricken) och Margareta Andersodotter (f 1662 i Erlandsbo, gifte 1684), men inte helt klarlagt. Per Mattsson är son till Mats Persson och Ingeborg Matsdotter bägge döda i Bricken 1679. I Älvsborglösen 1617 finns en bonde Mats med hustru i Bricken.


Bricken är 1/4 skattehemman avgärda på Erlandsbo ägor.


Med vänlig hälsning  /Lennart

2024-05-12, 21:11
Svar #4

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 21:14
    • Visa profil
Hej igen Rolf,
Anna Persdotters make, Jacob Ersson dör d 22/2 1740. I dödsrunan anges att även han är född i Gunnilbo 1692, kan dock inte läsa ut bynamnet. Även detta talar för att det är rätt Anna då de antagligen fått kontakt kännedom om varandra vid uppväxten.
/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna