ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn antecknat såsom sitt  (läst 143 gånger)

2024-04-14, 19:57
läst 143 gånger

Utloggad Helene Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 14:43
    • Visa profil
När jag söker i födelseböckerna för år 1896 får jag upp att barnet är antecknat som oäkta men att modern (för det är väl modern?) "begärt hos prästen att få detta barn antecknat såsom sitt". Därefter finns en sida där föräldrarna "erkänner barnet såsom vårt före äktenskapet sammanaflade barn, tillägga det alla ett barns lagliga rättigheter och anhålla att sådant till framtida efterrättelse blir i nämnda församlings födelsebok antecknat". Ganska upprörande kan man ju tycka att modern var tvungen att be att få barnet antecknat som sitt. Jag har aldrig råkat på detta tidigare i min släktforskning, var det något som var vanligt i just Östergötland?
Hälsningar Helene

2024-04-14, 20:13
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10540
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 16:58
    • Visa profil
    • Gensvaret

2024-04-14, 23:26
Svar #2

Utloggad Helene Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 14:43
    • Visa profil
Tack för denna länk! Då har jag inte varit ensam om att undra. Det står att den här bestämmelsen om arvsrätt för utomäktenskapliga barn upphävdes 1905-12-31. Vad hände efter det? Fick inte barnen ärva eller behövde inte modern anteckna barnet som sitt?

2024-04-14, 23:50
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22034
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 12:04
    • Visa profil
Anteckningen behövdes inte längre – det oä barnet hade arvsrätt efter modern ändå.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna