ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ägomätning 1875  (läst 97 gånger)

2024-04-05, 22:51
läst 97 gånger

Utloggad Daniel Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 15:10
    • Visa profil
Hej!

Studerar en ägomätning från 1875 och kan inte tyda detta ord. Någon som vet vad det står?  :) Det är en liten anteckning för en av åkrarna som beskrivs i ägomätningen

/Daniel

2024-04-06, 08:46
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2569
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 08:48
    • Visa profil
Det kan vara svårt att tyda ett enstaka ord ryckt ur sitt sammanhang, ge gärna en länk eller referens till originaldokumentet.
Jag läser det som "stenar" vilket möjligen kan vara meningsfullt om åkern var stenig.

Jag tror mig ha hittat rätt dokument:
https://historiskakartor.lantmateriet.se/hk/viewer/internal/04-%C3%B6vi-97/0002wor4/lm04/REG/04-%C3%B6vi-97/%C3%84gom%C3%A4tning

och i slutet av tabellen sid 8 hittar jag ordet. "Stenar" tycks stämma, eftersom det noterats som omfattande 2 kvadratstänger (ungefär 18 kvadratmeter) i kolumnen för impediment. Kanske stora flyttblock eller liknande som kunde vara ett hinder? De ska enligt tabellen finnas i den åker som fått nr 25, och tittar man på kartan sid 1 finns där tre prickar markerade som skulle kunna vara dessa stenblock. Det finns andra liknande exempel med prickar i kartan och stenar noterade (t ex nr 248, nr 277).

2024-04-09, 22:14
Svar #2

Utloggad Daniel Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 15:10
    • Visa profil
Tack för svaret och hjälpen. Absolut det ska jag göra i fortsättningen och det var rätt dokument du hittade, snyggt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna