ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leksands tingslags häradsrätts småprotokoll gemensam serie år 1879 (SE/ULA/10827/A 2 A/43  (läst 130 gånger)

2024-04-05, 12:10
läst 130 gånger

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 11:14
    • Visa profil
Hej!

Är det någon som har möjlighet att hjälpa mig förstå vad som försiggår vid ett långt arfs- och köpeskifte i Leksands socken.
Handlingen är på två sidor och jag har transkriberat en del av handlingen. Men jag får inte något rätsida på vad som händer.


Som jag förstår det köper Stenhols Anders Erson fastighet Nr7 ytterboda på 109snesland 0.3 bandland (vilket är lagfarsbokens hela fastighet) av förmyndare Back Erik på uppdrag av barnen efter avlidne Lars Erson i  Överboda.


Köpeskildring 620:02 konor, taxeringsvärde 1090:30

§108
Med begäran av lagfart ingaf nändemannen Nygårds Erik Johansson i Westberg å Sparv Erik Ersson och hans systrar Karin och Anna Eriksdöttrar, alla i Boda, vängan ett få lydande köpebrev:

Efter upplämnande häraf och sedan antecknad blivit av Back Erik Olson farit under tjuget erhålit lagfart å ifrågavarande fastighet .... för Erik Olsson beviljade lagfart sparv Erik Erson förmyndare för aflidna Lars Erson i Överbodas omyndiga barn, 109snesland 0.2 bandland under Nr 7 Ytterboda för sparv Erik Erson och hans systrar Karin och Anna Ersdöttrar i Boda, vilka genom erlagd köpebrev 620kronor till 1/3 vardera utköpt berörda hemmandel av Back Erik Olson i Överboda barnens förmyndare för aflidne Lars Ersons omyndiga barn.

§109
Sedan på sätt lagfarsportokollet via vårtinget 1878 §14, utvisar Stenhols Anders Erson i Ytterboda då sökt lagfart å 109 snesland 0.3 bandland red jord under Nr 7 Ytterboda som han genom till den 4 jan 1878 upprättat köpebrev köpt av Sparf Erik Erson i Boda samt Hag Erik Person och hans hustru Anna Ersdotter af afnförda maken förklarat ärendet vilande då företrädde av nämndemannen Nygårds Erik Jansson i Westberg och å Anders Erson vägnar framförde avkunningen samt angav denne des efter den 17 aug 1878 då Karin Ersdotter upprättat arfskifte, dennes fasta egendom har bifit emellan hennes arfingars faders Eriks Larson Sparv och enkans Sparv Erik Erson och Anna Ersdotter gift med Hag Erik Person fördelad sålunda av de delar bekomment Erik Larson  18 sendsland 1, 4 bandland samt Erik Erson och Anna Ersdotter 9 snedland 0.85 bandland allt red. jord under Nr 7 Ytterboda del avk ett den 28 aug 1878 efter Eik Larson Sparf i Ytterboda upprättat arfskifte, vilande av hans efterlämnande fasta egendom emellan hans  efterlämnade båda barn delat sålunde av de kvardera bekunnat 9 snesland 0.8 bandland under N7 ytterboda.
Efter anmärkande härav och sedan upplyst blifit att Sparv Erik Erson och hans systrar Anna Ersondotter och Karin försat i dag erhållit lagfart å 109 snesland och 0,3 banlad red. jord. under Nr 7 Ytterboda som de till 1/3 vardera genom att den 21 frebr upprättat köpebrev inköpt av Back Erik Olson i Boda, förbundare för aflidne Lars Ersons omyndiga barn, fler hus Nr, skäligt att å 109 snesland 0.3 bandland red jord under Nr 7 Ytterboda för Stenhols Anders Erson dertil vilken genom ett den 4 jam 1878 upprättat köpebrev af Sparf Erik erson i Boda samt Hag Erik Person i Falun och hans hustru Anna Ersdotter meddela lagfart......

Källa; Leksands tingslags häradsrätts småprotokoll gemensam serie år 1879 (SE/ULA/10827/A 2 A/43), finns ej på AD.

2024-04-07, 17:13
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 15:37
    • Visa profil
Jag läser texten som följer:

§108
Med begäran om lagfart ingaf nändemannen Nygårds Erik Johansson i Westberg å Sparv Erik Ersson och hans systrar Karin och Anna Eriksdöttrar, alla i Boda, vägnar ett så lydande köpebrev: till undertecknad etc. /se bil ??
Efter uppläsande häraf och sedan antecknadt blifvit att Back Erik Olson förut under tinget erhålit lagfart å ifrågavarande fastighet samt ombudet upplyst, att berörda för Erik Olsson beviljade lagfart rätteligen bort medelas för Erik OLsson såsom förmyndare för aflidna Lars Ersons i Överbodas omyndiga barn, fann H(ära)ds R(ätte)n skäligt att å 109 snesl. 0.2 bdl red, jord under No 7 di Ytterboda för Sparf Erik Erson och hans systrar Karin och Anna, alla i Boda, vilka genom ett denna dag upprättadt köpebrev för 620 kronor till 1/3 vardera inköpt berörda hemmansdel af Back Erik Olson i Överboda såsom förmyndare för aflidne Lars Erssons derstädes omyndiga barn, meddela lagfart varom särskilt bevis skulle utfärdas.

§109
Sedan på sätt lagfarsprotokollet vid lagtima vårtinget 1878, § 14, närmare utvisar Stenhols Anders Ersson i Ytterboda då sökt lagfart å 109 snesl. 0.3 bdl red jord under No 7 i Ytterboda som han genom ett den 4 jan 1878 upprättadt köpebref inköpt av Sparf Erik Erson i Boda samt Hag Erik Person och hans hustru Anna Ersdotter, men Hds Rn af anförda orsaker förklarat ärendet vilande, så företrädde nu nämndemannen Nygårds Erik Jonsson i Westberg och å Anders Ersons vägnar fullföljde  ansökningen samt ingaf dervid dels ett den 27 Aug. 1878 efter Sparf Karin Ersdotter upprättadt arfskifte, hvaraf inhemtades att hennes fasta egendom blifvit emellan hennes arfingar fadern Erik Larson Sparv och syskon Sparv Erik Erson och Anna Ersdotter gift med Hag Erik Person fördelad sålunda av de deraf bekommit Erik Larson  18 snesl. 1,7 bdl samt Erik Erson och Anna Ersdotter wardera 9 snesl.  0.85 bdl allt red. jord under No 7 i Ytterboda dels ock ett den 28 aug 1878 efter Erik Larsson Sparf i Ytterboda upprättadt arvskifte utvisande att hans efterlemnade fasta egendom emellan hans ofvanbemälda båda barn fördelats sålunda att de deraf hvardera bekommmit  9 snesl. 0,85 bdl red. jord under No 7 i Ytterboda.

Efter anmärkande häraf och sedan upplyst blifvit, att Sparf Erik Ersson och hans systrar Anna och Karin idag erhållit lagfart å 109 snesl 0,3 bdl red. jord under No 7 i Ytterboda, som de till 1/3 hvardera genom ett den 21 nästl. Febr. upprättadt köpebref inköpt af Back Erik Olsson i Boda såsom förmyndare för Lars Erssons derstädes omyndiga barn fann Hds Rn skäligt att å 109 snesl. 0,3 bdl red. jord under No 7 i Ytterboda för Stenhols Anders Olsson derstädes, hvilken genom ett den 4 Jan. 1878 upprättadt köpebref för 1000 kronor inköpt berörde hemmansdel af Sparf Erik Ersson i Boda samt Hag Erik Persson i Falun och hans hustru Anna Ersdotter meddela lagfart, hvarom särskilt bevis skulle utfärdas.

Summan av kardemumma blir väl att Sparf Erik Ersson och hans två systrar tillsammans köpt hemmansdelen av Lars Erssons i Överboda omyndiga barn, men inte sökt lagfart på köpet. Sedan först Karin och sedan fadern Sparf Erik Larsson avlidit, har Sparf Erik Ersson och Anna Ersdotter (och hennes man Hag Erik Persson), som nu tillsammans ägde fastigheten, även om arvskifte efter Karin och fadern ännu inte upprättats, sålt den till Stenhols Anders Ersson. När han sökte lagfart på köpet har häradsrätten förklarat lagfarten vilande, troligen p.g.a. att han inte kunde visa att säljarna var ägare av fastigheten. (Detta bör dock kontrolleras genom att läsa § 14 i lagfartsprotokollet vid 1878 års vårting.) Bristerna har nu reparerats genom att alla syskonen nu beviljats lagfart på fastigheten, trots att Karin redan var död, och genom uppvisandet av arvskiftena bevisa att Sparf Erik Ersson och hans syster Anna, tillsammans ärvt Karins del av fastigheten.

2024-04-07, 18:51
Svar #2

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 11:14
    • Visa profil

Summan av kardemumma blir väl att Sparf Erik Ersson och hans två systrar tillsammans köpt hemmansdelen av Lars Erssons i Överboda omyndiga barn, men inte sökt lagfart på köpet. Sedan först Karin och sedan fadern Sparf Erik Larsson avlidit, har Sparf Erik Ersson och Anna Ersdotter (och hennes man Hag Erik Persson), som nu tillsammans ägde fastigheten, även om arvskifte efter Karin och fadern ännu inte upprättats, sålt den till Stenhols Anders Ersson. När han sökte lagfart på köpet har häradsrätten förklarat lagfarten vilande, troligen p.g.a. att han inte kunde visa att säljarna var ägare av fastigheten. (Detta bör dock kontrolleras genom att läsa § 14 i lagfartsprotokollet vid 1878 års vårting.) Bristerna har nu reparerats genom att alla syskonen nu beviljats lagfart på fastigheten, trots att Karin redan var död, och genom uppvisandet av arvskiftena bevisa att Sparf Erik Ersson och hans syster Anna, tillsammans ärvt Karins del av fastigheten.

Tack Bertil för det hästjobb du har gjort. Så min Stenhols Anders Erson har således erhållit lagfarten och köpet har gått igenom, fastän häradsrätten tidigare har avkunnat köpet vilande. Är det så jag ska tolka din slutsats?

Jag glömde att beställa 1878 års bok när jag var på arkivet, men det blir nog en till resa till Uppsala Arkivcentrum.

I och med denna lilla handling kan inte denna fastighet ha suttit ihop med en annan fastighet vid den här tiden. För Nr 7 Yterboda ska någongång ha varit avstyckad från Nr 4 Ytterboda, men när vet ingen. Vid tiden för denna förhandling ägs fastigheten Nr 4 Ytterboda av Stenhols Anders Erson och hans bror, efter arvsskifte några år tidigare. Gårdstomterna ligger däremot kant i kant med varandra.


Tack än en gång!



 

2024-04-08, 14:42
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 15:37
    • Visa profil
Ja, i och med beslutet i § 109 fick Stenhols Anders Ersson lagfart på fastigheten. De avgörande orden är: fann HdsRn skäligt att ... för Stenhols Anders Ersson ... meddela lagfart. Jag är ledsen att jag slarvade och kallade honom Olsson i det aktuella stycket av transkriptionen. Vad gäller de olika hemmanen i Ytterboda har jag ingen aning om hur de hänger ihop.

2024-04-08, 21:40
Svar #4

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 11:14
    • Visa profil
Tack än en gång. Jag såg inte ens att du hade skrivit Olsson på honom. Jag vet att vi inte har någon Stenhols Anders Olson (ännu) i byn så den kunde man inte förväxla. Det är heller ingen fara att det inte går att utläsa förhållandet mellan fastigheterna, ty inte ens lantmäteriet har koll och lantmäteriet jämkar inte med prosten under storskiftet. Lantmäteriet har gett gårdarna en beteckning och prosten har hållit samma gamla ordningsnummer, vilket inte alls stämmer överens, inte ens med samtida ordning i byn. Men det är en utvikning i det här fallet.




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna