ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Olsson född 1828  (läst 79 gånger)

2024-03-29, 13:30
läst 79 gånger

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Hej jag har en man som heter Per Olsson född 1828-09-12 i Västra Vingåker. När jag följer honom så har han lite olika födelse datum som 1828-07-18, 1828-09-18.
På den bifogade filen utflyttar han till Sthlm år 1849 till Sthlm ifrån Västra Vingåker. Jag kan inte finna denna man på dödskivan och undrar om någon här vet vart han kan befinna sig eller om han fick någon familj. Jag tackar på förhand.


MVH Lars

2024-03-29, 15:18
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:56
    • Visa profil
Det är svårt ibland med genvägar som till DB-skivorna. Du har ju redan i ditt ursprungsmaterial ett antal motsägelsefulla uppgifter.


Hamnade ha i Stockholm bör du i första hand leta igenom de församlingarnas inflyttningslängder, och åtminstone hitta honom någonstans i deras motsvarigheter till HFL:er. Det kan också vara så att han inte hamnade i Stockholm utan "försvann" på vägen dit. Det var ganska vanligt. Hittar du honom i Stockholm så är det troligt att de uppgiter t ex om fösdelsedatum som finns där är de som används senare.


Stockholms stadsarkiv har också numera en databas som det går att söka i, huvudmenyn: [size=78%]http:/https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/?category=person-och-slaktforskning[/size]
Dock, deras mantalregister är inte digitaliserat för just det året men finns för bara något år efteråt, så chanserna finns.

2024-03-29, 15:51
Svar #2

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 12:53
    • Visa profil
Hej Lars!


Det finns en Per Olsson  född 18280912 i Katarina fs,
Katarina AI:100 sid  41.


Detta är bara ett förslag, du får kolla på detta.


Mvh
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna