ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frans Herman Granstedt 1791-07-?  (läst 96 gånger)

2024-03-26, 17:10
läst 96 gånger

Utloggad Rolf Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil
Frans Herman Granstedts födelseuppgift finns i Riksarkivet C I/2 Bild 117/Sida 107. Modern är hushållerskan Granstedt på Gunnarstorp om jag läser rätt, men barnet står som oäkta och jag kan inte se någon antydan om vem fadern är. Fast på Geni och i diverse privata släktträd anges greven själv. Se t.ex.
https://www.geni.com/people/Frans-Granstedt/6000000095261951865
Är det någon här som vet var denna uppgift kommer ifrån?
Och är det någon som kan hitta ytterligare uppgifter om hushållerskan Granstedt? Jag har hittills inte lyckats.

2024-03-27, 10:05
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2362
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:12
    • Visa profil
Hej Rolf


I föddeboken Allerum C1;2 S 107  för Frans Herman står han som oä ryktet om en grevlig fader är nog bara ett rykte om ingen kan hitta några andra uppgifter.


// Ulla:-)

2024-03-27, 12:44
Svar #2

Utloggad Rolf Sjöberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil
Nej, ett rykte räcker inte. :-)
Men gamla familjetraditioner ska man iofs ta på allvar. Jag har själv sett flera stycken familjetraditioner besannas med hjälp av DNA-matchningar.
En av Frans Hermans söner utvandrade till Norge, och där verkar traditionen finnas. Jag har därför försökt kontakta några norska ättlingar men ännu inte fått svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna