ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dunderberg  (läst 100 gånger)

2024-03-25, 23:25
läst 100 gånger

Utloggad Magnus Hult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:47
    • Visa profil
Hej

Jag har Jan Fredric Dunderberg f. 24/2 1754 i Stora Malm Södermanland, gift med Anna Maria Jansdotter Bagge Dunderberg f. 1756.
Enligt mina uppgifter är hans fader Jens Dunderberg f. 1729 Stora Malm och hans moder Kerstn Göransdotter f. 1728
Har en osäker fader till Jens som heter Johan Holler.

Dunderberg ska vara ett soldatnamn från Umeå enligt soldatregistret.


Anledningen till att jag frågar är för att i hfl AI:5 för Kareby socken GBG o Bohus så har jag plötsligt Dunderberg som efternamn på Anna f. 1755.
Min Anna var gift med Jan okänt födelsedatum och ort.
Dom fick en son Fredrik Jansson f. 1785 d. 25/3 1863, dotter Anna Jansdotter 1781.
Fredrik Jansson var gift med Gunnur Hansdotter f. 17/2 1788 d. 10/11 1849


Det känns inte riktigt pålitligt med Dunderberg för min släkt då efternamn har aldrig förekommit i några kyrkoböcker för Kareby socken, för min släkt och finns bara i AI:5.


Är det någon som har mer info om Dunderberg från Södermanland och kopplingen till Kareby?

Försöker klura ut om Dunderberg tillhör min släkt överhuvudtaget.

Tacksam för all hjälp!

/Magnus





2024-03-26, 09:19
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 23:56
    • Visa profil
Vad är det för årtal och platser du inte får ihop?

Enligt födelseboken Stora Malm C:3 sid 113 föddes mycket riktigt Jan (dopnamn Johan) Fredric Dunderberg 1754-02-24, son till Jöns Dunderberg och Kerstin Göransdotter, Eriksbergs manufactorie. Jöns nämns som knipsmed i Stora Malm AI:4 sid 220 - Dunderberg kan alltså ha varit ett smednamn lika gärna som ett soldatnamn (vilket förstås inte hindrar att det också fanns soldater med det namnet). I husförhörslängden nämns också Kerstin samt barnen Eric och Anna - men vad jag kan se inte Jan Fredric.

I Stora Malm AI:4 sid 220 finns också en Johan Holter med hustru Anna Olofsdotter. Vad har du för belägg för att denne Johan skulle vara far till Jan Fredric?

2024-03-26, 14:41
Svar #2

Utloggad Magnus Hult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:47
    • Visa profil
Hej KG,


Jag har ändrat och uppdaterat mitt inlägg med lite mer info.
Va lite för trött igår kväll när jag skrev inlägget efter suttit hela dagen med släktforskningen.

Jan Fredrics föräldrar ska vara som du skrev och inte son till Johan.

Ok, då förstår jag efternamnet Dunderberg.

Det är kopplingen till Kareby socken och undrade om någon har forskat i släkten Dunderberg och deras koppling till Kareby

Så ber om ursäkt om det var felskrivit.


//Magnus





2024-03-26, 15:18
Svar #3

Utloggad Magnus Hult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:47
    • Visa profil
Ska lägga till varför jag har kommit fram till Dunderber i Stora Malm.
Eftersom Dunderberg kom upp plötsligt så gjorde jag en sökning på Anna Dunderberg från Kareby och hittade info på Genealogy.com som på det viset ledde till Dunderberg i Stora Malm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna