ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Fogelberg och Lilla Fattarp  (läst 212 gånger)

2024-03-23, 19:41
läst 212 gånger

Utloggad Susanne Köpsén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 20:20
    • Visa profil
Hej!

I mitt letande bakåt i mitt släkled har det tagit stopp vid byggmästare Nils Fogelberg f 1698 (var?) och död 1764 i Grenna, troligtvis på Lilla Fattarp. Jag tycker det är svårt att läsa och tolka de gamla böckerna. Men jag har förstått att Nils Fogelberg var gift med Ingborg xxx och har med henne dottern Maria f 1724. 
Gränna (F) AI:4 (1733) Bild 32 / sid 57 och Gränna (F) AI:5 (1756-1760) Bild 134 / sid 261.

Någon som vet något om Nils Fogelberg? Hur kunde en byggmästare hamna på torpet Lilla Fattarp? Eller var har född där kanske? Eller tillhörde torpet hustrun Ingeborg? Fanns det en släktrelation till gården Fattarp som förklarar att Nils och Ingeborg bor på Lillla Fattarp? Nils är nog i alla fall inte torpare. :-) Många frågor i mitt huvud :-)
All information som berör detta välkomnas!

Hälsar
Susanne

2024-03-24, 09:01
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Han var inte helt enkelt att få grepp om. Men i husförhörsboken 1733 har ju han och Ingeborg enbart sonen Petter, ingen dotter Maria. Märkligt. Petter skulle dock kunna vara den Petter Fogelberg, organist i Vireda socken och född ca. 1720 i Gränna eller Jönköping, som andra släktforskare har registrerat på Disbyt utan att veta föräldrarna. Ett litet steg framåt där. Jag hittar dock varken han eller Maria i födelseböckerna, men de är som sagt lite svårlästa och framför allt när man försöker leta snabbt efter något. Jag finner heller inte någon vigsel som skulle kunna passa. Kanske Nils Fogelberg och Ingeborg var inflyttade till Fattarp någon gång strax före 1733, när de är med i husförhörsboken?   Jag hoppades Ingeborgs efternamn skulle stå med i dödsnotisen och kanske ge något, men tyvärr inte. Hon dog 27 maj 1750, 49 år gammal, men står bara som Nils Fogelbergs hustru. Gränna C:6 sidan 613, eller 677 om man skall gå enligt bokens gamla paginering.   Inte heller kan jag hitta lilla Fattarp i mantalslängderna, Fattarp finns men där är ingen Fogelberg.
 
Maria hade också en broder Johan, detta enligt hennes konfirmationsnotis. De båda syskonen Johan och Maria Nilsbarn från lilla Fattarp konfirmerades samtidigt. Gränna C:5 sidan 379. Detta var 1742, om Maria var född 1724 var hon då 18 år vilket kan stämma. Johan kanske var född året efter henne då. Men Johan saknas också i husförhörsboken 1733.

2024-03-24, 14:47
Svar #2

Utloggad Susanne Köpsén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 20:20
    • Visa profil
Hej!
Tack för ditt svar. Jag söker vidare.

Du har fått mig att tänka att Ingeborg och Nils Fogelberg flyttat in till Grenna och Lilla Fattarp senare än 1733 och då med barnen Maria och Johan. Husförhörsboken från 1733 är svårläst och Petter skulle kunna vara en dräng på Lilla Fattarp. Jag ser ingen Nils Fogelberg på den sidan, enbart hustru Ingeborg och drog kanske en förhastad slutsats.

Hälsar
Susanne

2024-03-24, 14:51
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Nils fanns på Lilla Fattarp 1733, man har först skrivit Måns intill torpets namn men strukit över och skrivit Nils ovanför

2024-03-24, 14:58
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Men kollar man noggrannare på husförhöret 1733 så är även Ingeborgs namn ändrat. Jag tror det kan ha stått Ingierd förut, men man har gjort om slutet av namnet för att det skall bli Ingeborg. Jag misstänker nu att Måns och Ingjärd bodde på lilla Fattarp 1733 men någon gång efteråt har man ändrat till Nils och Ingeborg. Petter, som har S: för son framför sig, verkar ha blivit tillagd samtidigt eftersom hans namn är skrivit med samma något blekare skrift. Så jag gissar att familjen Fogelberg flyttat in någon gång efter 1733. Frågan är bara var ifrån... så småningom när Arkiv Digital lagt in vigslar och födslar äldre än 1750 i sin databas kommer man nog kunna söka fram dem.

2024-03-24, 15:26
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Nu har jag fått lite koll på mantalet. Lilla Fattarp står som backstuga efter de båda vanliga hemmanen i Fattarp. Det bodde mycket riktigt en ryttare Måns där 1733, men före 1740 flyttar förlovade soldaten Nils in, som senare står med en dotter Maria. Jag vet inte varför han står som byggmästare i husförhöret senare, han var nog fattig soldat och Fogelberg var hans soldatnamn. Jag skall se senare om jag kan hitta honom i generalmönsterrullorna

2024-03-24, 17:20
Svar #6

Utloggad Susanne Köpsén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 20:20
    • Visa profil
Hej!
Tacksam och glad för din hjälpsamhet! Du får gärna söka vidare - jag har bara träffat på en soldat tidigare. Då fanns det en fin bok på Hembygdsföreningen där jag hittade allt jag behövde :-) så jag har igen erfarenhet och kunskap om hur man söker på soldater.

mvh
Susanne

2024-03-24, 18:34
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Det ser ut som att Lilla Fattarp var ett ryttartorp i början, så småningom en backstuga där avskedade soldaten Nils kunde bo kvar. Men Måns var alltså ryttare och tycks ha dött cirka 1733, varvid Nils övertar platsen. Han får dock avsked efter bara något år. Jag antar att de båda var på Smålands husarregemente men jag lyckas inte hitta dem.
 
Men det innebär också att Nils kanske inte hette Fogelberg när han gifte sig och när Maria föddes. Han kan ha varit soldat redan då, på en annan rote och med ett annat namn, det antyds av att han senare står som förlovad soldat och inte förlovad ryttare. Men jag har ju tittat efter en byggmästare Nils Fogelberg när jag letat efter födslar så jag kan mycket väl ha missat Maria. Det fanns en plats i Gränna socken som hette Fågelvik, det är inte omöjligt att Nils hade någon anknytning dit med tanke på att han fick Fogelberg till efternamn.
 
Nu skall jag åka upp till Norge några dagar, har du inte löst det själv när jag är tillbaka kan jag titta vidare på det.

2024-03-27, 07:57
Svar #8

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Hittade födseln! Och vet varför Maria konfirmerades samtidigt som sin broder Johan, de var nämligen tvillingar. 3 sept 1724, Gränna C:4 sidan 403, dop nummer 55. Nils Haraldsson och Ingeborg, dock är jag osäker på hennes efternamn. Kanske Nilsdotter, men det kommer framgå när vigseln hittas. Nils var soldat för "Foglewijk" så därför hans soldatnamn Fogelberg, även om det inte står med i dopnotisen.
 
Vigseln stod i Gränna socken 30 nov 1722, mellan soldaten för Foglewijk Nils Haraldsson och änkian Ingeborg Månsdotter. Inga orter tyvärr. Men 1722 var Ingeborg 21 år så hon kan inte ha varit gift länge med första maken. Gränna C:4 sidan 546, vigsel nummer 11.
 
Nils Haraldsson var soldat 1716-1733, först för Smedjebergs rote i Ölmstads socken från september 1716, men när den rotens förra soldat kom tillbaka från fångenskap 1718 flyttades han till Fågelviks rote, även kallad Mellby. 1733 får han avsked med notisen "karlen snöbent, kan eij botas, får afskied". Är inte helt säker på snöbent, den som vill kan kolla:
https://app.arkivdigital.se/volume/v50307?image=137
 
Men han började alltså sin bana i Ölmstads socken så det kan hända han var född där.

2024-03-28, 11:28
Svar #9

Utloggad Susanne Köpsén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 20:20
    • Visa profil
Kalle!

Du är fantastisk!! Att du kan hitta böckerna och att du kan läsa dem! Det första jag hittade från Lilla Fattarp Gränna (F) AI:4 (1733) Bild 32 / sid 57 läste jag ju fel på.:-(  Det i kombination med att Nils Fogelberg nämns "gamle byggmästare" i Gränna (F) AI:5 (1756-1760) Bild 134 / sid 261 gjorde att jag inte alls tänkte på soldater/soldattorp utan funderade på torpet som arvegods från Fattarp.

Nu förstår man att Nils Haraldsson (senare Fogelberg) gifte sig med soldatänkan på Lilla Fattarp, dvs övertog änkan och soldattorpet. Som jag har funnit blir det så framöver att det är de äldsta barnen, som är döttrar, bor kvar på torpet och de män som de gifter sig med flyttar in i torpet, kanske är det fortfarande soldater?. Jag har inte kollat upp detta (har ju svårt att läsa de gamla böckerna :(
Så blir successionen fram till Ingeborgs och Nils barnbarnsbarn Jonas Larsson flyttar från Lilla Fattarp till Gärlebo Gränna (F) AI:11 (1797-1801) Bild 237 / sid 467. Jonas dyker sedan upp som dräng på Husberga i Herrestad församling och gifter sig med Stina Håkansdotter, piga på Husberga, Herrestad (E) C:3 (1791-1845) Bild 132 / sid 259. Stina som han gifter sig med har varit svår att leta upp för hon lämnade hemmet i Barkaryd som 11-åring efter faderns död och flyttade in till Vadstena. böcker saknas och någonstans på vägen skrivs dopåret , i stället för födelseåret, in i böckerna!!!

Jonas och Stina har när de gifter sig råd att skaffa sig ett torp till sin lilla familj. Och det finns också lite pengar att ärva när Jonas dör. Det är detta som har intresserat mig! Var kom pengarna ifrån?  Arv? "byggmästare" Fogelberg blev då intressant :-) och så kom idén om en ev relation till Fattarp gård :-) Jonas var ju dräng och på den här tiden var det  närmaste omöjligt att tjäna ihop till pengar för köp eller panträtt.  Jag får nog acceptera att jag inte kan klura ut detta :)

Hälsar
Susanne

2024-03-28, 11:36
Svar #10

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 06:08
    • Visa profil
Ja, det där med byggmästare lurade iväg en på fel spår. Men Nils var bara knappt 40 år när hans dåliga ben satt stopp för den militära karriären och han måste ju ha gjort något efter det. Kanske byggde han stugor och därför blev kallad byggmästare på skoj? Det för ju tankarna till ståtliga byggnader inne i städerna men jag tror Nils byggde i betydligt enklare skala i såna fall.
 
Jag tror det går att spåra både Nils och Ingeborg en eller flera generationer till bakåt, men det kommer kräva en hel del jobb.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna