ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ludwick Jöranssons barn  (läst 98 gånger)

2024-03-21, 12:31
läst 98 gånger

Utloggad Maud Embro

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:15
    • Visa profil
Hej,
Snart klar med mitt släktträd men det finns några lösa trådar som jag väldigt gärna vill ha klarhet i.
Ludwick och Israel Jöransson var två bröder som flyttade till Stockholm från Folkärna, jag är ättling till Israel och har hittat de flesta där men jag kommer inte vidare med fyra av Ludwicks barn. Somliga i släkten har tagit namnet Smedberg men kallas ursprungligen Ludvigsson/dotter eller Jöransson.
De finns med i bouppteckningen 1734 efter fadern.

Söker mer uppgifter om:
1. Maria Ludvigsdotter född 1709 döpt 23/11 i St Nicolai förs. Gift 1729 13/6 med volontären vid Gardet? Bernt Celsius. Vad hände dem?

2. Ludvig Jöransson f 1712 döpt 29/4 i St Nicolai. Arbetade som vad vid manufactoriet i Barnängen Stockholm. Kan han ha gift sig ungefär vid faderns död? Står något i bouppt. som jag inte kan tyda.

3. Petter Jöransson f 1719 döpt 27/7 i St Nicolai, 16 år och är 1734 lärling hos sadelmakaren Brussel enligt bouppt. i kvarteret Friggan nr 14. Jag hittar flera Petter Smedberg men är någon av dem min?
- En Petter gifter sig med pigan Anna Christina Åkerman, dör innan vigseln dock, får hon barn, därav vigseln?
- En Petter Smedberg, handelsman är gift med Magdalena Åberg 1759 i Stockholm.
- En Petter Smedberg gifter sig med pigan Greta Norberg 1739 men när han får barn känner jag inte igen någon av vittnena, han är grenadjär, vilket är lite konstigt. Vän med musketören Jeppe Smedberg som inte verkar vara släkt med oss? Han jobbar senare vid Helins Spegelfabrik i Hedv Eleonora. Jag har släktingar som senare driver spegelfabrik på Malmskillnadsgatan, (Fredric Wilhelm Smedberg född 1812 och Theodor Ferdinand Smedberg f 1839). Samma?
- En Petter död 1772 är gift med Anna Helena Pihl 1768 i Svea Livgarde

4. Margareta f 1724 döpt 9/10 i Storkyrkoförsamlingen. Hittar inte henne igen, hon lever 1734.

Har sökt i alla register jag kan men kör huvudet i väggen förr eller senare.

Vore väldigt tacksam för hjälp om möjligt.

Tack på förhand,
Maud



2024-03-27, 17:44
Svar #1

Utloggad Maud Embro

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:15
    • Visa profil
Hej igen,
Verkar som om ett infoblad med mer information inte kom med i min första fråga. Här kommer det.
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna