ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Anna Maria Gertsdotter bouppteckning  (läst 109 gånger)

2024-03-18, 13:43
läst 109 gånger

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:13
    • Visa profil
Hej,
Är det någon som kan klara ut familjeförhållanden i denna bouppteckning från 1684. Anna Maria Gertsdotter står som dotter i andra giftet men vem är fader/moder och ev andra barn?
Ystads-rådhusrätt-och-magistrat-M-FII-9-1679-1684-Bild-2130-Sida-209 (1)








2024-03-19, 13:53
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Enligt ingressen hade den nu avlidne Gert Johansson seyermaker först varit gift med en icke namngiven kvinna, med vilken han fick dottern Lisebet Gertsdotter, som nu hade varit utomlands under 18 års tid och ingen visste var hon befann sig; Gert hade sedan gift om sig med den nu efterlämnade änkan Johanna Melckorsdotter (som nu vid skiftet var trolovad med sin fästman Oluf Gammelsson klensmed) och i detta senare äktenskap föddes de tre sönerna Hans Gertsson, Melckor Gertsson och Ernst Gertsson samt de två döttrarna Agneta Gertsdotter och Anna Maria Gertsdotter.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2024-03-19, 17:35
Svar #2

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:13
    • Visa profil

Marcus,
Mycket stort tack för hjälpen att tyda!
Den  Anna Maria Gertsdotter som jag letar efter var gift med korpralen i Annelöv, Per Knutsson. De gifter sig 1798-07-17 i Södervidinge och då skriver prästen i kyrkboken  "hon min hustrus broders dotter". Jag har tidigare fått av andra följande information: "Det är prästen Knut Christensson Hög som skriver i vigselboken "hon min hustrus broders dotter", så handlar det förstås om mantalslängden för Södervidinge (1700 respektive 1711) och då leder ju namnet på Knut Högs hustru in oss på ett spår till vad Anna Maria Gertsdotters fader kan ha hetat. I mantalslängd för 1700 heter Knut Högs hustru Dorothea. I mantalslängd för 1711 heter hon Dorothea Clasdotter. Detta ger en tentativ fader till Anna Maria Gertsdotter som hetat Gert Classon".
Om detta är riktigt är det två olika som heter Anna Maria Gertsdotter
Den Anna Maria som jag letar efter är mor till döttrarna Mätta Maria Hägg och Pernilla Hägg. Per Knutsson dör 1701 och hon gifter om sig 1717 i Billeberga med korpralen Truls Skarp. De bor sedan på gården Toarp vid Saxtorp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna