ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseår  (läst 111 gånger)

2024-03-18, 11:32
läst 111 gånger

Utloggad Ylva Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 14:00
    • Visa profil
Är det vanligt att en person ljuger om sitt födelseår vid tex flytt till annan stad?
Eller handlar det mer om att det blivit fel någonstans på vägen.
Tänker att namn kan de byta lite hursomhelst har jag märkt men gäller det även årtal för födsel.
Flera gånger stött på att datum inte stämmer men inte årtal.

2024-03-18, 11:51
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 17:44
    • Visa profil
De ljög knappast - de hade ju ett skriftligt flyttbetyg med sig, utfärdat av prästen. Snarare handlar det om felskrivningar/felläsningar. De uppstod ofta i samband med flytt till annan församling, men också inom församlingar när personer förs över till nya husförhörsböcker eller till en annan plats i samma bok.

Idag är vi alla medvetna om våra persondata i folkbokföringen eftersom vi ser och använder dem hela tiden, men så var det knappast för 150 år sedan - folk visste inte vad det stod i kyrkböckerna (möjligen läste de sin flyttattest när de tog ut den). Det gör också att stavningar skiljer sig åt - runt år 1900 började många präster stava med K där tidigare C varit självklart, så att Carlsson blev Karlsson. Den som var född Gustaf Carlsson kunde dö som Gustav Karlsson. Den som hela sitt liv kallats, och kallat sig, Maja Stina kunde i kyrkböckerna stå som Maria Christina - och så vidare.

2024-03-18, 11:54
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Den huvudsakliga anledningen till att husförhörslängdernas angivna födelsedata inte stämmer med födelseböckernas är felnoteringar i flyttningsattesterna. De felaktiga uppgifterna skrevs in i husförhörslängden på nya stället och följde inte sällan personen till sista noteringen i död- och begravningsboken.
Ibland blev födelsedata fel på flera olika sätt ju mer frekvent man flyttade – det fungerade ungefär som viskningsleken.

Andra gånger behövdes inte ens en flytt: för varje gång en ny husförhörslängd lades upp dit församlingsbornas uppgifter skulle överföras, var risken stor för nya och gamla fel.
Hälsar vänligen
Maud

2024-03-18, 12:30
Svar #3

Utloggad Ylva Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 14:00
    • Visa profil
Tack för svar. Då kan jag vara ganska säker på att den personen jag hittat är samma person och därmed rätt person.
Ville bara dubbelkolla hur vanligt det var. Förstår ju att datum enkelt blir fel. Eller tolkas fel beroende på skrivstil. Men årtal tänkte jag att man hade med sig.
Personen som jag letat efter står född 1832 men när flytten gick till Stockholm så vart det 1830. Tänker därför att han kanske ville framstå som äldre från 18 år till 20 år.
Eller att han själv borde veta hur gammal han var och därmed korrigera sina uppgifter.
Hade ju gärna velat se hans flyttattest :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna