ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsak i mantalslängd (pesten?)  (läst 113 gånger)

2024-03-17, 21:33
läst 113 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
I Mantalslängden för 1711 ser jag en återkommande anteckning i marginalen. Det är oerhört många som dött i vad jag gissar är pesten.
Men i marginalen står det inte "pesten". Det står "Döde af ..."
I ett fall står det även en längre text som jag är nyfiken på.

Tacksam för tolkningshjälp.
(Se bilder.)

2024-03-17, 21:56
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
döde af ödhe

döde af ödhe

Dito.

skrjfvas på
annat ställe.

alla döde.

döde.
Hälsar vänligen
Maud

2024-03-17, 22:49
Svar #2

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
TACK Maud!

1710-1715 var ingen rolig tid på Öland. Pesten var tuff.

Ska vi enas om att "ödhe" åsyftar pesten? För vad annars skulle kunna ta så många liv?
(I de databaser över dödsorsaker jag sökt i finns det inget om ödhe. En enkel googling ger heller inget bra resultat...)

2024-03-17, 23:24
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det ska nog vara "och". Folket döda och gården öde.

Men säker går det inte att vara utan att ha sett hela längden. Har du skrivit rätt år? Så ser inte 1711 års mantalslängd för Bredsätra ut på min skärm...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-03-18, 01:11
Svar #4

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Det ska nog vara "och". Folket döda och gården öde.

Men säker går det inte att vara utan att ha sett hela längden. Har du skrivit rätt år? Så ser inte 1711 års mantalslängd för Bredsätra ut på min skärm...  :)

Det låter ju rätt.

Jörgen, du har helt rätt. Jag har suttit och blandat ihop sidorna. Jag var så inne i Bredsättra - men detta var ju när jag gjorde en avstickare till Nora Möckleby. Sidorna jag tittade på var runt sid 2937. Slarvigt av mig!

Det är uppenbarligen två olika personer som gjort mantalslängden för Norra Möckleby mot Bredsättra. Handstilen är helt olika - och som du säger står det inget om några döda.

Jag håller på och indexerar mantalslängderna (för de socknar som intresserar mig - och ingen annan verkar ha gjort det) och jag ska titta lite närmare på hur illa Bredsättra drabbades av pesten. I Norra Möckleby dog 25-50% av befolkningen får jag en känsla av.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna