ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wåhlwachten/wachtwåhlarne  (läst 192 gånger)

2024-03-13, 09:48
läst 192 gånger

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Vid sommartinget Marks häradsrätt paragraf 7 (EVIIAABA:397 bild 2610, v328752.b2610.s259) finns dessa två ord. Har googlat på bägge och sökt i SAOB utan resultat. Dock kan enligt SAOB en betydelse av ordet vål vara om hög av kvistar l. stenar o. d. uppkastad på plats där ngn dött eller om sådan hög på plats där likkista vilat på väg till kyrkogård.
Målet handlar om en soldathustru som försett vålvakten, sedan den anställdes, med öl. Så jag tänker mig att en vålvakt var en person som vaktade likkistan...

2024-03-13, 21:47
Svar #1

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 00:34
    • Visa profil
Jag är ganska säker på att du är inne på rätt spår.
Jag har sett vårdvaktare som titel i Stockholm slotts räkenskaper (Upplands landskapshandlingar) på början av 1600-talet. Vårdkasar var ju iordningställda högar av kvistar/trädstammar som skulle brännas av i signalsyfte.
Att "-rd" kunde bli "-l" tror jag förekom i rätt många dialekter i olika delar av landet.

2024-03-14, 08:42
Svar #2

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej!
Tack för inlägget som ger ytterligare klarhet i detta nördiga men intressanta spörsmål! Jag kollade upp både vård och vål och fann följande relevanta betydelser:


Vål, SAOB: 1. hög av kvistar eller stenar där ngn dött, dödsbål, hög på plats där likkista vilat på väg mot kyrka. 2. höjd, berg
Vård, SAOB: 1. vaktpost, väktare, 2. hop eller röse av eller uppstaplade stenar tjänande som vaktställe eller vägvisare, 3. gravvård
Vårdväktare, SAOB: vaktpost, väktare
Det är intressant att vål och vård verkar ha en överlappande betydelse. Detta gör att det är svårt att avgöra huruvida vålvaktare i detta fall avser någon som vaktar en plats där en kista förvaras eller en vaktpost i allmänhet och för något annat syfte.
Den andra formen som förekommer, vaktvålarna, avser inte en person utan en plats där någon står. Jag tycker att detta talar för att det i målet inte avses en vaktpost i allmänhet. Gården Höga, där kvinnan som sålt öl bor, ligger nära Fotskäls kyrka, vilket väl talar för att det rör sig om vakthållning vid kista.
En möjlighet som slog mig från början, var att det rör sig om någon som vaktar en vårdkase (det var ju krig). Men det känns inte lika sannolikt.



2024-03-14, 16:28
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
bränna vål = svedjebränna
vål = svedjeland
(SAOB)

Det brända området måste hållas under uppsikt dygnet runt tills det inte längre var någon risk för att elden skulle blossa upp och sprida sig okontrollerat. En syssla för svedjevakt(are) / vålvakt(are) skulle jag tro.
Hälsar vänligen
Maud

2024-03-14, 18:21
Svar #4

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Maud!


Detta låter onekligen som en rimligare tolkning. Mitt förslag om likkistor känns i jämförelse lite sökt och ska man tillämpa Occams rakkniv, så stannar jag nog vid ditt...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna