ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ana: Namnlös hustru  (läst 51 gånger)

2024-03-12, 22:32
läst 51 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Min ana Lars Jonsson (ca 1668-1744) i Norra Möckleby hade två fruar, varav den första var moder till min ana Jöns Larsson.
Men hennes namn är tyvärr inte (vilket var vanligt) omnämnt i födelseboken för sina två barn med Lars, Jöns + ett dödfött barn.
Hon dör 1711-05-09 i pesten, och omnämns då sorgligt nog bara som "Lars Jonssons hustru". (Norra Möckleby C:1 s.449)

Ingen vigselbok finns för tiden när de gifte sig år 1697 (eller 1696 beroende på vilken tid på året mantalslängderna skrevs) så inte heller där kan jag finna hennes namn.

Och i jordeböckerna och mantalslängderna står inga kvinnonamn.

Finns det något sätt på vilket jag skulle kunna klura ut vad hon hette? Det känns väldigt sorgligt att hon är namnlös.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna