ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Indexering av jordeböcker och mantalslängder på Öland  (läst 44 gånger)

2024-03-12, 22:16
läst 44 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:08
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Jag fick fantastisk hjälp här för ett år sedan då jag blev introducerad till mantalslängderna. Nu har kyrkböckerna "tagit slut" och jag använder mantalslängderna för att försöka spåra ännu längre tillbaka i tiden.

I kombination med PLF-s USB4 har de visat sig vara till oerhörd hjälp. Men det är ett idogt letande och jag har alla mantalslängder öppna (som finns för Öland) i ArkivDigital från 1644-1770. Nu tänkte jag att det vore smart att metodiskt gå igenom de församlingar där jag har anor och indexera dem för att lättare kunna finna t.ex. varifrån någon plötsligt flyttat in på en gård.

Och då tänkte jag att om jag nu har denna idé 2024 så borde någon annan säkert redan tänkt samma tanke. Så för att slippa återuppfinna hjulet tänkte jag kolla om någon händelsevis redan gjort ett försök att indexera mantalslängder eller jordeböcker för Öland?

(Alla mina anor kommer från Långlöt, Köping, Bredsättra, Runsten, Gärdslösa, Högsrum, Räpplinge, Alböke och Norra Möckleby.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna