ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Earliest known ancestor - hur säker måste man vara?  (läst 140 gånger)

2024-03-10, 10:26
läst 140 gånger

Utloggad Jan Hultgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 10:38
    • Visa profil
Hej,
Jag har precis fått resultatet av min Y-DNAtest hos FamilyTreeDNA och har en massa frågor att ställa om hur jag ska lära mig mer om att arbeta vidare med det material jag nu fått; Var börjar jag??

Jag ska nu först lämna information om "earliest known ancestors", vilket jag ännu inte gjort. Jag är nämligen osäker på vad som är "tillåtet" att ange utifrån den information jag fått genom pappersforskning och Ancestry´s autosomala DNA-tester.

Anledningen till att jag började släktforska var ursprungligen att få reda på vilka min farfars föräldrar var. Min farfar lämnades några dagar efter födseln till Barnhuset utan någon information om de biologiska föräldrarna.

Jag tror idag att jag vet vem som var min farfars mor på mycket goda grunder (tycker jag). Jag tror också att jag vet vem som var hans far baserat på en mängd avslöjande indicier. Min fråga nu är om jag kan "använda" honom som "earliest known ancestor" eller även hans far vars namn och födelseår jag då också har information om?

2024-03-10, 10:47
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 20:10
    • Visa profil
Även om det handlar om för länge sedan avlidna personer finns det alltid skäl att fråga sig om det leder till etiska komplikationer när personuppgifter publiceras t ex genom att läggas ut på olika websidor (vilket i detta fall också innebär att de kommer att lagras hos privata/kommersiella webföretag).

Kan någon tänkas ta illa vid sig om det framkommer att vederbörandes farfars far "hade barn på bygden"? Särskilt om det bygger på indicier men inte till 100 procent kan säkerställas?

Jag lägger själv inte ut några släktträd eller liknande information på webben, och om jag gjorde det skulle jag aldrig lägga ut annat än vad som kan styrkas med offentliga källor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna